۳۸۹۵۰۴
۵۰۴۰
۵۰۴۰
پ

شهر ارواح یونانی در ترکیه

در هشت کیلومتری جنوب شهر فتحیه در جنوب غربی ترکیه ویرانه های حدود پانصد خانه متعلق به زمانی که شهر لیویسی که بیشترشان مسیحیان ارتدوکس یونانی بودند، باقی مانده است.

برترین ها: در هشت کیلومتری جنوب شهر فتحیه در جنوب غربی ترکیه ویرانه های حدود پانصد خانه متعلق به زمانی که شهر لیویسی که بیشترشان مسیحیان ارتدوکس یونانی بودند، باقی مانده است. لیویسی که با نام های «کایاکوی» یا «دهکده سنگی» هم شناخته می شود احتمالا در قرن ۱۸ میلادی بر روی سایت شهر باستانی «Lebessus» ساخته شده و تصور می شود جایی بوده که ساکنان جزیره بیزانسی «Gemiler» برای فرار از غارتگری دزدان دریایی به آن فرار کرده اند. بعد از زلزله ویرانگر و آتش سوزی در شهر فتحیه، بسیاری از افراد به لیویسی نقل مکان کردند و شهر بزرگ شد.
لیویسی در دوران اوج خود طبق منابع مختلف موجود، حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر جمعیت داشت. قبل از جنگ جهانی، جمعیت یونانی زیادی در صلح و آرامش در غرب ترکیه زندگی می کردند. اما وقتی جنگ جهانی آغاز شد، این یونانیان ناگهان خودشان را در سرزمین دشمن و رحمت عثمانیان یافتند. در جنگ چند صدهزار یونانی به عنوان بخشی از پاکسازی قومیتی توسط ترک ها قتل عام شدند و بقیه به زور تبعید شدند.
ساکنان لیویسی از خانه های خود و با پای پیاده 220 کیلومتر دورتر رانده شدند. در طول این پیاده روی مرگبار بسیاری از آن ها هلاک شدند و از گرسنگی و خستگی از پا درآمدند.
پس از شکست ترکیه در جنگ و فروپاشی امپراتوری عثمانی، یونانیان تصمیم گرفتند سرزمینشان را پس بگیرند و به ترکیه حمله کنند. یک جنگ تمام عیار به مدت سه سال بین یونانی ها و ترک ها اتفاق افتاد که در طول آن جنایت های وحشتناک بی شماری علیه هم انجام دادند از جمله قتل عام، تجاوز، سلاخی، به آتش کشیدن شهرها و... .
در نهایت یک پیمان صلح در سال ۱۹۲۳ امضا شد و هر دو کشور توافق به تبادل جمعیت کردند. بیش از یک میلیون مسیحی ارتدوکس یونانی که در ترکیه زندگی می کردند به یونان بازگشتند و همین طور ۵۰۰ هزار مسلمان مجبور به ترک سرزمین های یونانی و بازگشت به ترکیه شدند. زمانی که جنگ به پایان رسید، لیویسی کم و بیش متروکه بود. اندک خانواده های باقی مانده باردیگر به اجبار مهاجرت کردند. زمانی که یونانیان رفتند، مسلمانان اخراجی از یونان در لیویسی ساکن شدند. با این حال مسلمانان که به زمین های وسیع و حاصلخیز سرزمین سابقشان عادت کرده بودند، لیویسی صخره ای و تپه ای را برای زندگی مناسب ندیدند و آن را رها کردند. در سال ۱۹۵۷ یک زلزله ۷.۱ ریشتری ضربه نهایی خود را به لیویسی زد و بیشتر ساختمان های شهر را ویران کرد.
شهر لیویسی که اکنون به کایاکوی تغییر نام داده متروکه شده اما به شکل یک موزه و یک یادبود تاریخی خدمت می کند. متاسفانه دولت ترکیه نقشه های وحشتناکی برای برای بخشی از شهر تاریخی و تبدیل آن به جاذبه توریستی با هتل ها، فروشگاه ها و دیگر امکانات ریخته است.
شهر ارواح یونانی در ترکیه
شهر ارواح یونانی در ترکیه
شهر ارواح یونانی در ترکیه
شهر ارواح یونانی در ترکیه
شهر ارواح یونانی در ترکیه
شهر ارواح یونانی در ترکیه
شهر ارواح یونانی در ترکیه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج