۳۹۰۶۰۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

طنز؛ چرا روباه‌ها رو آکنده‌سازی می‌کنید؟!

فریور خراباتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

استفاده از لغات انگلیسی اصلا چیز خوبی نیست.در حالی که زبان فارسی خودمان برای تمام لغات انگلیسی معادل دارد. همین کارها را می‌کنید که یکی از اساتید فلسفه دانشگاه تهران ناراحت می‌شود از دستتان و می‌گوید «باید استفاده از لغات انگلیسی را قدغن کنیم!» درست هم می‌گویند.شما در نظر بگیرید با همین فرمان پیش برویم پس فردا باید به جای«گلستان سعدی»، بگوییم«سعدی پارک!» که خب این زیبنده نیست.مثلا بهتر نیست به جای«تاکسی‌درمی!» بگوییم«آکنده‌سازی؟» خب پس«چرا روباه‌ها را آکنده‌سازی می‌کنید‌ای آکانده‌سازها؟».یا مثلا به جای«بوفه»، بگوییم«چینی جا!» چه اشکالی دارد؟ فقط ممکن است شما پس فردا به ترمینال... نه! پایانه اتوبوسرانی (معادل اتوبوس؟!) بروید و شاگرد راننده به شما بگوید«داداش صندلی خالی نداریم، میتونی بشینی توی چینی جا!».
در عین حال فرهنگستان زبان هم که هر روز در کنار فعالیت‌های طنز، برای واژه‌های بیگانه معادل درست می‌کند، اما شما به جای اینکه از آنها استفاده کنید، می‌خندید! در حالی که باید آنها را به کار ببندید.خصوصا ما در بحث پزشکی از واژه‌های بیگانه بسیار استفاده می‌کنیم که این درست نیست. بهتر است از این به بعد وقتی به مطب پزشک تعذیه بابت اضافه وزن می‌رویم، به ما بگویند«چرا از خوردن خوراک امساک نمی‌کنی؟‌ای بی‌امساک! زیستن مستدام در کاشانه منجر به پیل تنی شما شده، همچنین طبخ غذا با تندپز ممکن است شما را به بیماری‌های زیادی دچار کند، پس از تندپز اجتناب کنید.در عین حال نوشیدن نوشیدنی‌هایی که عطرمایه دارند، بسیار مضر هستند.
برای کاهش وزن بهتر است از نان برشتاری در دستگاه برشتارکُن استفاده کنید».همانطور که دقت کردید این نوع حرف زدن بسیار فاخرتر از مدلی است که ما صحبت می‌کنیم.استاد گرامی هم که استفاده از واژه‌های بیگانه را قدغن کرده، استفاده از واژه‌های مصوب فرهنگستان هم که موجب نشاط جامعه می‌شود، پس نبینم که باز نشسته‌اید، منتظر چی هستید؟ این همه واژه معادل، ببینم چه کار می‌کنید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج