۳۹۱۴۶۰
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

دختران؛ پیشتاز عبور از سد کنکور ۹۵

تعداد قبولی دختران در کنکور با ۵ درصد افزایش از ۵۲ درصد در سال ۹۴ به ۵۷ درصد در سال ۹۵ رسید مطابق آمار سازمان سنجش حدود ۵۹ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان اولیه کنکور، زنان بوده‌اند برخی کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت اقتصادی، بسیاری از پسران ورود به بازار کار را به حضور در دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند.

روزنامه ایران: تعداد قبولی دختران در کنکور با ۵ درصد افزایش از ۵۲ درصد در سال ۹۴ به ۵۷ درصد در سال ۹۵ رسید مطابق آمار سازمان سنجش حدود ۵۹ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان اولیه کنکور، زنان بوده‌اند برخی کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت اقتصادی، بسیاری از پسران ورود به بازار کار را به حضور در دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند.

تعداد قبولی دختران در کنکور امسال با ۵ درصد افزایش از ۵۲ درصد سال ۹۴ به ۵۷ درصد در سال ۹۵ رسید. آن‌طور که نتایج سازمان سنجش کشور نشان می‌دهد، اگر این روند بدون تغییر پیش برود، درسال‌های آینده، شاهد حضور دختران بیشتری در دانشگاه‌ها خواهیم بود.

البته کارشناسان دلایل متعددی را برای سبقت دختران از پسران در دانشگاه‌ها عنوان می‌کنند، اما آن‌طور که آمار کمی (۵۹ درصد) داوطلبان کنکور نشان می‌دهد، قبولی بیش از نیمی از داوطلبان زن در دانشگاه‌ها روند طبیعی خود را طی می‌کند، هرچند حضور زنان در بازار کار مطابق این آمارها پیش نمی‌رود.

به گزارش «ایران» همچنین برخی تحلیلگران حوزه‌های آموزشی معتقدند که با توجه به وضعیت اقتصادی بسیاری از پسران ترجیح می‌دهند به جای حضور در دانشگاه‌ها، وارد بازار کار شوند و همین امر موجب می‌شود تا غول کنکور را عاملی برای پیشرفت و موفقیت خود ندانند. از طرفی بر خلاف پسران، داوطلبان دختر مسیر موفقیت و کسب جایگاه اجتماعی بهتر را در قبولی کنکور و ورود به دانشگاه می‌دانند.ناگفته نماند ظرفیت برخی از رشته‌های دانشگاهی نیز این امکان را برای دختران به وجود آورده تا شانس قبولی‌شان در دانشگاه‌ها نسبت به پسران افزایش یابد.

نکته دیگر اینکه به اعتقاد برخی از کارشناسان، امسال داوطلبان دخترنشان دادند که در بیشتررشته‌های علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجه فاصله قابل توجهی با پسران دارند و این بیانگر آن است که داوطلبان دختربا تمرکز بر همه رشته‌های دانشگاهی توانسته‌اند صندلی‌های بیشتری را به خود اختصاص دهند، اما در این میان پسران بیشترین آمار قبولی را تنها در رشته ریاضی و فیزیک داشته‌اند.

موفقیت دختران در ۴ رشته اصلی

امسال ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر برای شرکت در کنکور ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۰۹ هزار و ۱۴۳ نفر زن (حدود ۵۹ درصد) و ۳۵۱ هزار و ۲۹۴ نفر مرد (حدود ۴۱ درصد) ثبت‌نام کننده برای شرکت در آزمون بوده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر در کنکور پذیرفته شدند که از این تعداد ۲۲۷ هزار و ۳۲۴ نفر زن و ۱۷۱ هزار و ۵۰۸ نفر مرد هستند.البته مطابق آمار سازمان سنجش حدود ۵۹ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان اولیه کنکور را زنان تشکیل می‌دادند.

حال این تفکیک جنسیتی را در گروه‌های آزمایشی نگاه می‌کنیم:

- از کل پذیرفته شدگان امسال ۹ هزار و ۱۹۳ نفر در گروه آزمایشی هنر که ۷هزار و ۹۸ نفر زن و ۲هزار و ۹۵ نفر مرد هستند.

- از کل پذیرفته شدگان امسال در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۹ هزار و ۴۸۵ نفر زن و ۳ هزار و ۲۶۰ نفر مرد هستند.

- از کل ۱۴۲ هزار و ۳۹۴ نفر پذیرفته شدگان در گروه آزمایشی علوم تجربی ۹۳ هزار و ۱۵۸ نفر زن و ۴۹ هزار و ۲۳۶ نفر مرد هستند.

- از کل پذیرفته شدگان امسال تعداد ۱۱۷ هزار و ۳۱۹ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی هستند که ۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر زن و ۴۳ هزار و ۱۴۰ نفر مرد هستند.

از تعداد کل پذیرفته شدگان تعداد ۱۱۷هزار و ۱۸۱ نفر در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، که از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۰۴ نفر زن و ۷۳ هزار و ۷۷۷نفر مرد هستند.

البته آمار واقعی با آمار کارت‌های صادر شده برای شرکت در جلسه آزمون تفاوت‌هایی دارد زیرا هر داوطلب این امکان را داشت که علاوه بر رشته اصلی خود در گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز شرکت کند .بنابر این گاهی یک داوطلب حقیقی دو و حتی سه کارت ورود به جلسه کنکور تهیه کرده است.در بخش علاقه‌مندان، آمار این تفکیک جنسیتی را در دست نداریم.

علاقه مندان یعنی داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود در یک یا دو گروه آزمایشی دیگر همزمان شرکت می‌کنند.

به گفته مشاور ارشد سازمان سنجش کشور به خبرنگار ایرنا از رقم ۱۵۴هزار و ۳۹۸ نفر علاقه‌مندان، بر حسب مورد ۴۴ هزار و ۷۹۳ نفر علاوه بر گروه اصلی خود علاقه‌مند به شرکت در گروه هنر و ۱۰۹ هزار و ۶۰۵ نفر علاقه‌مند به شرکت در گروه زبان‌های خارجی بوده‌اند.
با توجه به اینکه بیشترین شرکت‌کنندگان در دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی بطور کاملاً معنا داری زنان هستند اینجا نیز باید به موضوع سهم زنان در قبولی کنکور دقت کرد.حسین توکلی دوشنبه شب اظهار داشت: با توجه به آمار واقعی داوطلبان و آمار علاقه‌مندان (154 هزار و 398 نفر) که مجموعاً می‌شود یک میلیون و 14 هزار و 835 سازمان سنجش همین رقم یعنی یک میلیون و 14 هزار و 835 کارت ورود به جلسه صادر کرده است.

کنکور سال 95 در 24 و 25 تیر ماه همزمان در 369 شهرستان کشور برگزار شد.
این آزمون در ۱۹ کشور خارجی و ۲۳ حوزه خارج از کشور برگزار شد.به گفته توکلی از ۸۶۰ هزار داوطلب واقعی تعداد ۷۷۳ هزار و ۵۸۷ نفر در جلسه آزمون حاضر شدند و تعداد ۸۶ هزار و ۸۵۰ نفر غایب بودند که آمار غایبان معادل ۱۰ و ۹ صدم درصد شرکت‌کنندگان بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زن رو چه به درس و کار...بشینین تو خونه عین ملکه ها زندگی کنین سرهر کاری برین حمالی واس دیگران و خدمات دهی به افرادی غیر از خونوادس بگم که من هم زنم هم تحصیل کرده هم شاغل

    • رضایی

      شاید درنگاه اول فکر کنید که دخترا تو پیشرفت و موفقیت جلو افتادن ولی اگ یکم بدور از تعصب بررسی کنید ب این نتیجه میرسید ک دخترا همینجور داره از شان شون کم میشه.همین الانشم بعضی مردا نصف مسوولیت مالیشونو انداختن رو دوش دخترا.اگ همینجوری پیش بره مردا میشینن خونه زنا میرن سرکار.وکم کم مثل اروپا میشه ک مردا فقط دنبال زن شاغل میرن و اگ زنشون کارنکنه میندازنش بیرون.درحالی ک اسلام این امتیازو به زن داده ک عین ملکه زندگی کنن ولی درعین پیشرفت همینطور داره از شان زن کم میشه.شاید الان حرفامو نپذیرید ولی اگ همینطور پیش بره شک نکنید دراینده عوارضشو میبینیم.یاعلی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج