۳۹۴۲۳۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

خواندنی ها با برترین ها (۹۷)

در این شماره از خواندنی ها با رمانی پلیسی از نویسنده ای آرژانتینی، نمایش نامه ای از بهمن فرسی، فیلم نامه و رمان روانی و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی پلیسی از نویسنده ای آرژانتینی، نمایش نامه ای از بهمن فرسی، فیلم نامه و رمان روانی و... آشنا شوید.

جنایات نامحسوس

  • گی یرمو مارتینس
  • ترجمه ی ونداد جلیلی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (97)
گی‌یرمو مارتینسِ آرژانتینی، از نویسندگان نسل سوم ادبیات معاصر آمریکای لاتین، دکترای منطق ریاضیات دارد و به ریاضیات، منطق، فلسفه، ادبیات و روابط بینابینی‌شان علاقه‌مند است.

«جنایات نامحسوس» در قالب یک داستان معمایی و جنایی، بعضی نظریات فلسفی و ماجراهای یک دانشجوی دکترای ریاضیات آرژانتینی را در آکسفرد روایت می‌کند. روابط او با استاد برجسته‌ی ریاضیات زمانه‌اش، پیرزن صاحب‌خانه‌اش، دختری که حین بازی تنیس با او آشنا و صمیمی می‌شود و همچنین دختری ویولون‌سل‌نواز، نوه‌ی پیرزن، استادانه در روایت آمده است و خواننده، ضمن خواندن داستانی گیرا، اطلاعاتی مفید از مباحث کتاب به دست می‌آورد.

«جنایات نامحسوس»، مهم‌ترین کتاب مارتینس، جایزه‌ی پلانه‌تا گرفته و به زبان‌های زیادی ترجمه شده است.


هیتلر و نازی ها

  • دیوید اف کرو
  • ترجمه ی مستوره خضرایی
  • کتاب پارسه
  • چاپ اول: ۹۴
خواندنی ها با برترین ها (97)
گسترده‌ترین منبع مستند درباره هیتلر و نازی‌ها خود نازی‌ها هستند. آنها اسناد بی‌شماری از جمله اسنادی مشروح از جنایات هولناک خود پدید آوردند. منابع دست اول در این زمینه عبارتند از: سخنرانی‌ها، اسناد درون حزبی نازی، شرح‌حال‌ها، نامه‌ها، یادداشت‌های روزانه و اسناد دولتی.

برخلاف بیشتر تاریخچه‌های رایش سوم که نویسندگان‌شان هزاران سند دست اول را جستجو کرده‌اند تا برداشت خود را از این رژیم ارائه دهند، این کتاب آن منابع دست اول را به سخن گفتن واداشته و نتیجه، شرحی زنده از کل تاریخچه ناسیونال سوسیالیسم از چشم‌اندازهای گوناگون شده است. سخنان و نوشته های رهبران نازی مانند هیتلر، هیملر، گوبلز و اشپیر؛ شهادت ها، مصاحبه‌ها و خاطره‌های اعضای اس‌اس، گزارش روزنامه‌های خارجی و اسناد دولتی آلمان و کشورهای اشغالی؛ و مجموعه‌ای تاثیرگذار از مدارک بصری (پوسترهای تبلیغاتی، کاریکاتورها و عکس‌ها) دستمایه مولف برای این اثر بوده است.

دیوید اف کرو که در حوزه‌های تاریخ فرهنگ عامه و مصرف‌گرایی در اروپا و آلمان و نیز تاریخ شفاهی و تاریخ بصری آلمان در قرن بیستم فعالیت می‌کند، کتاب‌های دیگری هم در این زمینه نوشته است، از جمله: آلمانی‌ها در جنگ: از وایمار تا هیتلر، بهره‌گیری از آلمان در جنگ سرد و...

فصل‌های این کتاب عبارتند از: نازیسم چگونه پدیدار شد؟، هیتلر وارد می‌شود، مستندات تصویری، حکومت نژادی، جنگ هیتلر، نسل کشی و آلمان پس از نسل‌کشی. مقدمه، توضیحاتی درباره مستندنگاری و سندخوانی، پی نوشت و گاه‌شمار دیگر بخش های کتاب هستند.


فلسفه تراژدی (از افلاطون تا ژیژک)

  • جولیان یانگ
  • ترجمه ی حسن امیری آرا
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (97)
کتاب «فلسفه تراژدی» سعی کرده است دست‌کم نقشه‌ای نسبتاً جامع از گفته‌های فلاسفة غرب از جمله افلاطون، ارسطو، فیلسوفان پس از ارسطو، هیوم، شلینگ، هولدرلین، هگل و ... درباره ی تراژدی به دست دهد، که از افلاطون شروع شود و تا ژیژک ادامه می‌یابد. فلاسفه عموماً بر این باورند بوده‌اند که سودمندی تراژدی برای آن‌که بر اندوه غلبه کند باید واقعاً پراهمیت باشد، آن‌قدر مهم که تراژدی را برترین شکل ادبیات کند و پرتکرارترین همة هنرها.
تراژدی همواره مورد توجه فیلسوفان است و آن‌ها را به تفکر واداشته است. این کتاب بر آن است که نشان دهد در طول دوهزاروپانصد سال گذشته فیلسوفان در مورد تراژدی چه حرفی برای گفتن داشته‌اند. چه چیزی باعث می‌شود داستانی را تراژدی بدانیم؟ چرا علی‌رغم محتوای اندوهبار تراژدی ارزش والایی برای آن قائلیم؟


روانی (رمان، فیلمنامه، تحلیل متنی)

  • رابرت بلاک
  • ترجمه ی شاپور عظیمی
  • نشر چترنگ
  • چاپ اول:95
خواندنی ها با برترین ها (97)
«روانی» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت است که در سال ۱۹۶۰ به کارگردانی آلفرد هیچکاک، روی پرده سینما رفت. در این فیلم همۀ مؤلفه‌ها و ایده‌های جذاب و دوست‌داشتنی و در عین حال پیچیدۀ هیچکاک با مهارتی جادویی و ظرافتی خیره‌کننده به تصویر درآمده‌اند و با گذشت این همه سال، عیارشان حتی بیشتر هم شده است. میزان اهمیت و تأثیر آلفرد هیچکاک در تاریخ سینما را با هیچ فیلم‌ساز دیگری نمی‌توان مقایسه کرد. بسیاری از فیلم‌سازان سینما در سال‌های بعد، از آثار هیچکاک به عنوان نمونه‌های اصیل و کارآمد تمهیدهای هوشمندانه تقلید کرده و یا تأثیر پذیرفته‌اند.

گرچه بسیاری از صحنه‌های رمان و فیلم‌نامه شبیه یکدیگر هستند؛ اما با خواندن و مقایسه رمان و فیلم‌نامه با ظرایفی در امر فیلم‌نامه‌نویسی روبه‌رو می‌شویم که می‌توانند درسی باشند برای علاقه‌مندان به نویسندگی.


آرامسایشگاه

  • بهمن فرسی
  • نشر بیدگل
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (97)
آرامسایشگاه: آیا در آرامسایشگاه مردمان آرام‌آرام ساییده می‌شوند تا به مطلق آرامگاه برسند؟ سازنده بازی خبره رمز و اشاره است. با اشاره‌های اوست که رمزها گشاده می‌شوند یا همچنان مستور می‌مانند. جهان آرامسایشگاه زیر جهانی دارد که بحران در آن پیگیر و روزافزون است. چهار دیوار بی دیوار آن با یک دیواره پلاستوفوم و یک نرده آهنی از جهان بیرون جدا شده است. کودک روزنامه‌فروش، وقت و بی‌وقت پشت نرده می‌آید و یک فو‌ق‌العاده به داخل می‌اندازد.
آنجا، فقط فوق‌العاده منتشر می‌شود و مرد ماشین پیاپی استارت می‌زند اما موتورش روشن نمی‌شود و بین دکتر توما و خوشه زخم عشقی قدیم می‌لغزد که به بهانه شوی بیمارش مقیم آنجاست و گروه‌خوانی‌های بیماران، مرثیه واره‌های غریبه و غرب انگیخته، که ورطه‌ به‌ ورطه دور سندان عظیم توی محوطه طواف می‌کنند و از آشوبی خودویرانگر خبر می‌دهند. آرامسایشگاه، هنوز و همیشه برای جوینده اهل سرشار از کاویدنی و گشودنی‌هاست، به‌ویژه در جهانی که امروز با آن سروکار داریم.

بهمن فرسی از نویسندگانی معاصر ایرانی است که در دوره طلایی ادبیات فارسی معاصر درخشید و اکنون سال‌هاست که چندان رسانه‌ای نیست.

فرسی در تبریز به دنیا آمد و یک سال قبل از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۶ به لندن رفت به کارهای هنری مختلفی مانند، نمایش‌نامه‌نویسی و بازیگری تئاتر، فیلم‌سازی، شعر و نقاشی و مجسمه‌سازی علاوه بر داستان‌نویسی پرداخت. در لندن نشر خاک را دایر کرد و آثارش را در نشر خاک منتشر کرد. او را می‌توان یکی از پیشگامان و نواندیشان نمایش‌نامه‌نویسی و ادبیات نوین ایران دانست. تنها رمان او " شب یک، شب دو" نام دارد که در سال ۱۳۵۳ توسط سازمان چاپ و پخش پنجاه و یک منتشر شد.

از نمایش نامه‌های اوست: گلدان، چوب زیر بغل، پله‌های یک نردبان، دو ضرب در دو مساوی بی‌نهایت، سقوط آزاد، هشت به علاوه یک، موش و ...
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج