جاباما
۳۹۷۶۴۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

۶ قدم برای بهتر درس خواندن

یادتان می‌آید که چطور دوچرخه‌‌سواری را یاد گرفتید؟ احتمالاً یک نفر چند درس به شما داد و یک عالمه تمرین کردید تا یاد بگیرید. اینکه یاد بگیرید چطور درس بخوانید هم همینطور است. هیچکس وقتی به دنیا می‌آید درس خواندن را بلد نیست. باید چند مهارت درس خواندن را یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید.

وب‌سایت کیدز پرشیا: یادتان می‌آید که چطور دوچرخه‌‌سواری را یاد گرفتید؟ احتمالاً یک نفر چند درس به شما داد و یک عالمه تمرین کردید تا یاد بگیرید. اینکه یاد بگیرید چطور درس بخوانید هم همینطور است. هیچکس وقتی به دنیا می‌آید درس خواندن را بلد نیست. باید چند مهارت درس خواندن را یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید.

چرا باید روی مهارت‌های درس خواندنتان کار کنید؟ چون درس خواندن و یاد گرفتن درس‌ها برایتان راحت‌تر می‌شود، نمره‌های بهتری می‌گیرید و راحت‌تر وارد دوران راهنمایی و دبیرستان می‌شوید.

اینجا شش قدم برای بهتر درس خواندن برایتان معرفی می‌کنیم:

۱. در کلاس حواستان را حسابی جمع کنید.
2. خوب یادداشت‌برداری کنید.
۳. برای امتحان‌ها و پروژه‌ها از قبل برنامه‌ریزی کنید.
4. اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، آنها را تقسیم‌بندی کنید.
۵. اگر خسته شدید کمک بگیرید.
6. شب‌ها خوب بخوابید.

1. توجه کنید: خوب درس خواندن از کلاس درس شروع می‌شود.
6 قدم برای بهتر درس خواندن

آیا می‌دانستید که حتی قبل از اینکه درس خواندن را شروع کنید، آن را شروع کرده بوده‌اید؟ منظورمان این است که وقتی در کلاس حواستان را جمع می‌کنید و از نکته‌ها خوب یادداشت‌برداری می‌کنید، درس خواندن و یاد گرفتنتان شروع شده است.

آیا برای توجه کردن در کلاس مشکل دارید؟ آیا کنار کسی می‌نشینید که بلند حرف می‌زند؟ آیا دیدن تخته کلاس برایتان سخت است؟ دقت کنید که حتماً جای خوب و راحتی بنشینید و حواستان حسابی به معلم باشد. هر مشکلی که برایتان سر کلاس پیش آمد که باعث شد نتوانید خوب توجه کنید به معلم یا والدینتان اطلاع دهید.

2. یادداشت‌برداری خوب = درس خواندن راحت‌تر

نمی‌دانید چطور باید نکته‌برداری کنید؟ با نوشتن نکته‌های مهمی که معلم سر کلاس می‌گوید یا روی تخته می‌نویسد شروع کنید. سعی کنید نوشته‌هایتان خوب و خوش‌خط باشد تا بعداً برای خواندن آنها دچار مشکل نشوید. سعی کنید یادداشت‌ها، امتحان‌ها و جزوه‌هایتان را موضوع‌بندی کرده و مرتب نگه دارید.

3. از قبل برنامه‌ریزی کنید.

اینکه تا سه‌شنبه شب صبر کنید تا برای امتحانی که روز چهارشنبه دارید درس بخوانید اصلاً فکر خوبی نیست. اینکار باعث می‌شود نتوانید همه تلاشتان را بکنید. همه ما بعضی وقت‌ها تنبلی می‌کنیم. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه مطمئن شوید این اتفاق برای شما نمی‌افتد این است که از قبل برنامه‌ریزی کنید.

یک تقویم خوشکل بخرید و تاریخ امتحان‌ها و پروژه‌ها و تکالیفتان را روی آن علامت بزنید. بعد می‌توانید برنامه‌‌ریزی کنید که برای هرکدام چه مدت وقت بگذارید.

4. کارها را تقسیم‌بندی کنید.

وقتی درس‌های زیادی دارید که باید بخوانید، می‌توانید آنها را تقسیم‌بندی کنید. مثلاً فکر کنید که از 20 لغت امتحان دیکته دارید. به جای اینکه به همه کلمه‌ها یکدفعه‌ای فکر کنید، سعی کنید آنها را به دسته‌های 5 تایی تقسیم کنید و هر شب روی یک دسته آنها کار کنید.

اگر چیزی را در اولین تلاشتان به یاد نداشتید نگران نشوید. تمرین برای همین است. هرچه روزهای بیشتری را برای دوره کردن چیزی وقت بگذارید، بهتر برایتان جا می‌افتد.
یک راه دیگر برای تقسیم‌بندی این است که سعی کنید به طور مرتب و همیشگی درس بخوانید و نه فقط شب امتحان. می‌توانید جزوه‌ها و کتاب‌هایتان را مدام مرور کنید.
6 قدم برای بهتر درس خواندن

هرشب چقدر باید درس بخوانید؟ معلمتان می‌توانید در این زمینه کمکتان کند. بعضی از مغزها می‌توانند فقط برای 45 دقیقه تمرکز کنند. پس اگر مدتی است که روی چیزی تمرکز کرده‌اید و درس خوانده‌اید و دیگر تمرکز روی آن برایتان سخت شده، سعی کنید یک وقفه ایجاد کنید، کمی دور خانه قدم بزنید و باز سر درستان برگردید. فقط باید با وسوسه تماشای تلویزیون یا دست از درس خواندن کشیدن مبارزه کنید.

5. کمک بگیرید.

اگر درس را متوجه نشوید، نمی‌توانید خوب درس بخوانید. اگر درسی را هرچه می‌خوانید نمی‌فهمید از معلمتان بخواهید که برایتان توضیح دهد. با نگاه کردن به جزوه‌هایتان متوجه می‌شوید که درسی را می‌فهمید یا نه. اگر نفهمیدید حتماً از معلم بخواهید که آن را دوباره برایتان توضیح دهد. اگر وقتی در خانه هستید در درسی اشکال داشتید هم می‌توانید از پدر یا مادرتان بخواهید که کمکتان کنند.

6. خوب بخوابید.

فردا امتحان دارید و برنامه درس خواندتان را هم دنبال کرده‌اید. اما یکدفعه یک چیزی را به یاد نمی‌آورید، حتی اینکه ۲ + ۲ چند می‌شود! نترسید. مغزتان برای اینکه اطلاعاتی که به آن داده‌اید را هضم کند به زمان نیاز دارد. سعی کنید شب خوب بخوابید و خواهید دید که صبح که از خواب بیدار شدید همه چیز را دوباره به یاد آورده‌اید.
6 قدم برای بهتر درس خواندن
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج