۳۹۹۶۶۶
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

عربستان به دنبال مهیا کردن مقدمات رویارویی با ایران

روابط ایران و عربستان سعودی در نظام منطقه ای خاورمیانه تنش زا و در حال ورود به فرآیندهای تقابل آشکار است که نشانه های آن در یک سال اخیر و به خصوص پس از حادثه منا، اعدام شیخ ندر و حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به خوبی قابل مشاهده است.

هفته نامه مثلث - کامران کرمی، روزنامه نگار و پژوهشگر خلیج فارس: روابط ایران و عربستان سعودی در نظام منطقه ای خاورمیانه تنش زا و در حال ورود به فرآیندهای تقابل آشکار است که نشانه های آن در یک سال اخیر و به خصوص پس از حادثه منا، اعدام شیخ ندر و حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به خوبی قابل مشاهده است.
با توجه به حجم اختلافات تهران و ریاض در مقطع کنونی، تنش موجود می تواند با بحرانی شدن یکی از کانون های مورد مناقشه به خصوص در سوریه که نقش مهمی در افزایش یا کاهش قدرت رقیب دارد، به سرعت روند تخاصم را به سمت فرآیندهای خارج از کنترل هدایت کند. این وضعیت اگرچه همچنان فاصله زیادی با جنگ مستقیم دارد اما حج و گستره تخریبی آن می تواند روابط دو جانبه و همچنین بحران های منطقه را به سمت وضعیتی هدایت کند که بازسازی آن متحمل زمان، هزینه و اقدامات مضاعف اعتمادساز است.

در این نوشتار با تبیین سه سناریو، دورنمای روابط ایران و عربستان مورد بررسی قرار گرفته که نگارنده معتقد و معترف به سناریوی دوم است که تحلیل پویاتری از روابط دو کشور را ترسیم می کند.
عربستان به دنبال مهیا کردن مقدمات رویارویی با ایران

سناریو ۱

این سناریو که وضعیت بدبینانه ای را برای دو کشور ترسیم می کند، با استناد به حجم و گستره تنش ها بین ایران و عربستان که در طول تاریخ روابط دو کشور بی سابقه بوده معتقد است که امکان جنگ و تقابل مستقیم وجود دارد و می تواند سرنوشت این رقابت منطقه ای را وارد دوران جدیدی کند که تکلیف این رابطه را نیز روشن سازد. این سناریو با برجسته کردن رقابت های ژئوپلتیک و ژئوکالچر دو کشور که اکنون بر سر سوریه به اوج رسیده و در دیگر حوزه ها چون بحرین، یمن، لبنان و عراق تداوم دارد، بر این استدلال اصرار می ورزد که شعله های بحران در روابط دو کشور با جنگ لفظی مقامات طرفین از آستانه تحمل عبور کرده و خارج از کنترل شده است.

بنابراین این وضعیت می تواند آغاز برخوردهای اولیه بین طرفین و عبور از جنگ نیابتی در سطح منطقه و گذار به تقابل آشکار باشد. رویکرد تهاجمی ریاض، خریدهای انبوه تسلیحاتی، برقراری ارتباطات با اسرائیل و فعال کردن گروه ها و گروهک های تروریستی از جمله عواملی است که باعث شده تا این گزاره تقویت شود که عربستان به دنبال مهیا شدن برای رویارویی با ایران است. وضعیتی که به گفته مقامات سعودی نتیجه عدم برخورد با ایران و اقدامات آن در جهان عرب بوده است. بنابراین باید از وضعیت آشوب کنونی برای ضربه زدن به ایران استفاده لازم را برد تا علاوه بر مهار قدرت منطقه ای ایران، موازنه را مجددا در روابط با این کشور و در سطح منطقه برقرار ساخت.

سناریو ۲

سناریوی دوم که سناریوی واقع بینانه و در واقع حد وسط مبتنی بر عناصر دقیق تری از تبیین برای ترسیم روابط دو کشور است، این استدلال را مطرح می کند که وجود تنش عنصر تفکیک ناپذیر از ماهیت رابطه تهران و ریاض است که در دوره هایی که وضعیت آشوب در سطح منطقه افزایش پیدا می کند، به تبع آن و به دلایلی دیگر در سطوح دوجانبه و بین المللی افزایش پیدا کرده و شکل تقابل به خود می گیرد اما به سمت جنگ مستقیم کشیده نخواهد شد. وضعیت کنونی نیز اگرچه سطح، گستره و دامنه تنش ها بین دو کشور را افزایش داده اما به دلایل مختلف نمی تواند به جنگ منجر شود.

عدم اطمینان از ضریب موفقیت در جنگ مستقیم، افزایش هزینه های جنگی، سرایت بحران به حوزه های پیرامونی، فعال کردن گسل های شیعی، سنی، قطع صدور نفت از خلیج فارس و بحران انرژی در سطح جهانی از جمله آثار جبران ناپذیر جنگ مستقیم است که به زعم کارشناسان می تواند بر موضوع رقابت ها در سطح بین المللی نیز تاثیر مستقیم بگذارد. از این رو نه تنها قدرت ها و بازیگران منطقه ای، بلکه بازیگران و قدرت های بین المللی نیز از جنگ مستقیم بین دو کشور نه تنها حمایت نکرده، بلکه آن را موجب تحمیل آثار و خسارات جبران ناپذیر بر نظم و امنیت بین المللی می دانند.
عربستان به دنبال مهیا کردن مقدمات رویارویی با ایران

بنابراین با چنین استدلالی امکان جنگ بین ایران و عربستان ضعیف و شاید نزدیک به صفر باشد اما در این میان شاهد فعال شدن بیش از پیش حوزه های رقابت، تنش و اقدامات تخریبی به خصوص از سوی عربستان هستیم که خود را در جنگ های نیابتی، یارگیری های منطقه ای و به طور کلی افزایش هزینه های جمهوری اسلامی برای بهره برداری از آثار سیاسی و اقتصادی خود در منطقه و سطح بین المللی نشان خواهد داد. در این چارچوب و تا زمانی که وضعیت بحران سوریه روشن نشود و دورنمای مشخصی مرزبندی ها، رقابت ها و نظم ترسیم نشود نمی توان شاهد کاهش تنش بین دو کشور بود.

بنابراین تا آن زمان، عربستان به دنبال کارشکنی ها و اخلال بیشتر در مصاف با ایران است که عدم مدیریت این رفتار تهاجمی و البته پرخاشگرایانه که ناشی از تغییر شرایط منطقه ای بین المللی برای نخبگان جدید عربستان و ورود این کشور به دوره پوست اندازی سیاسی است، می تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای تهران به دنبال داشته باشد.

این سناریو وضعیت همکاری در روابط دو کشور در یک فرآیند کوتاه مدت را نزدیک به صفر، در یک روند میان مدت به خصوص بعد از حل و فصل نسبی بحران سوریه بسته به ضرورت ها نزدیک به ۳۰ و در یک روند بلندمدت که نظم منطقه ای وضعیت بازیگران و مرزبندی ها را ترسیم کند و بحران های موجود به سمت حل و فصل هدایت شود نزدیک به ۵۰ درصد می داند.

سناریو ۳

در سناریوی سوم که یک سناریوی خوشبینانه و مبتنی بر عناصر و ضرورت های همکاری است، این استدلال مطرح می شود که اقدامات کنونی عربستان برای خنثی کردن ظرفیت های به وجود آمده از مجرای برجام برای ایران است و تا زانی که عربستان نتواند این توازن را برقرار سازد، تنش ها ادامه خواهد داشت. بنابراین به موازات راستی آزمایی در برجام که مساوی با کاهش بحران زایی برنامه هسته ای ایران است، این وضعیت عربستان و دولت های عربی خلیج فارس را وارد روندی می سازد که می تواند وضعیت تعریف حوزه های همکاری در شرایط جدید باشد.

با توجه به اینکه دو قدرت منطقه ای به جنگ و رویارویی مستقیم بی تمایل بوده و در دوره های گذشته نیز شاهد همکاری های دوجانبه و بین المللی بوده اند، می توان مجددا شاهد برقراری تماس ها برای تعریف عناصر همکاری و کاستن از تنش ها و لفاظی ها بود. در این میان نقش واسطه و بازیگران میانجی در منطقه و فرامنطقه نیز می تواند این روند را تقویت کند.

در این سناریو همچنین تاکید می شود که ایران و عربستان هر چه زودتر باید در خصوص یمن وارد مذاکره شوند تا این بحران به سرنوشت سوریه از حیث فرسایشی شدن دچار نشود و امیدها برای مذاکره از بین نرود. تعریف حوزه های نفوذ از جمله پیشنهادهایی است که این سناریو برای کاستن از تنش ها ارائه می دهد و دو کشور می توانند با مدیریت رفتار متحدین خود به سمت برقراری تماس ها و رایزنی ها حرکت کنند. این سناریو با برجسته کردن این موضوع در یک روند میان مدت، بازگشت دو کشور به همکاری های محدود را اجتناب ناپذیر می داند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من عاشق جنگم دلم میخواد جنگ بشه من بازی بتل فیلد چهار و تمام نسخه های کال اف دیوتی رو تمام کردم و روی حالت بازی سخت همه مراحل رو به پایان رساندم ولی بازم هیچ چیز نمیتونه مثل یک جنگ واقعی حال بده من و هد شات واقعی با بازی تفاوت داره امیدوارم هرچه زودتر جنگ بشه ما باید سرزمین های قبلی خودمون رو پس بگیریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم اینجا ناین گگ نیست که میای کامنت خنده دار میذاری. ولی اگه سه چهار تا رزیدنت اویل رو هم بتونی تا اخرش بری، خیالت راحت تره.

      • رامین

        بچه جان بشین سرجات، اصلاً می دونی جنگ چیه؟ مرگ عزیزانت، مرگ هموطنان و انسانهای بی گناه، ازبین رفتن امنیت، دور شدن از توسعه،خرابی، فقر بیشتر، دربدری

    • بدون نام

      مرگ بر عربستان

    • بدون نام

      بدون نام جنگ نکشیدی که معنی واقعی رو بدونی ببین تو اون هشت سال چی به سر مملکت اومد

    • مهدی سلطان

      بارها تو نظرات قبلی خودم اعلام کردم که .مال این حرفا نیستن فقط کافیه فکر جنگ به سرشون بزنه بعد ببین چه شود

    • بدون نام

      عربستان عامل تمام بدبختیها وگرفتاریهای مسلمانان است وبدبختانه مرکزیت اسلام را هم دارد از جمله وجود امکان مقدسه ولی از درون فاسد و کناهکار و شیطانی ومسئولینش دچار لذت طلبی ودنیاپرستی و نابود کردن دیگر مسلمانان جهان واز هر واجبی اوجبتر ست که این مرکز شر وفتنه بخصوص در دل ومرکز اسلام برای همیشه ریشه کن و اسلام واقعی برافراشته و پایدار گردد

    • بدون نام

      انشاالله که جنگ نشه ولی اگه بشه گور خودشونو کندن

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخ نظر نفر اول خیلی باحال بود مردم از خنده

    • فرشته

      وای جنگ نشه من میترسم

      پاسخ ها

      • moslem

        نترس آبجی نترس .... ترس نداره ... اول خدا نکنه که جنگ بشه واقعا جنگ بدترین پدیده دنیاست..... ولی اگه اونا کلشون بو قورمه سبزی میده ما چیکار کنیم.......... بالا تر از مرگ مگه چیزی هست ... میمیرم ولی پدرشونو جلو چششون میارم ......... اون دنیا هم که جامون معلومه جهنمیم با کارهایی که میکنیم ما ها (دروغ و غیبتو ووو) انتظار هروی پری هم ننداریم...... البته گمونم جهنم داشته باشه ولی زشت تره (آرایش نکرده هستن) :) ..... شوخی کردم انشالله که هیچ جا جنگ نشه... انشالله که خدا از هممون راضی باشه.....انشالله

    • بدون نام

      خدا نکنه جنگ بشه؟؟ اگر بشه فاتحشون خوندس سی میلیون کمتر بیشتر جمعیت داره اونور درگیر یمنه نصف جمعیتش مهاجرند که مغازه هاشون
      و خالی میکنند میرن اگر آمریکا به کمکشون نیاد سه سوته میگیریمش به هواپیما بلندشدنشون نمیزاریم برسه قبل تر ها هم عربستان مال ایران بوده دوباره بر میگرده ترس نداره زنده باد ایران زنده باد سپاه پاسداران و نیروی دفاعی کشور درود بر همشون نترسید کوچکتر از این حرفها هستند

    • Arash

      فکر میکنم ایران یکبار برای همیشه باید جواب دندانشکنی به این اعراب حاشیه خلیج و عربستان بده، تا برای همیشه از بازیهای کثیفشون و همچنین جشم دوختن به آب و خاک کشور عزیزمون دست بردارن، اگر جنگی با اعراب در بگیره، با اینکه اساسا با جنگ و خشونت مخالف هستم، ولی با کمال میل در جنگ شرکت خواهم کرد

    • فردین

      با سلام خدمت همه عزیزان
      عربستان حتی از دیدن خواب اینکه با ایران جنگ بکنه وحشت میکنه
      جو ایران نباشد تن من مباد

    • بدون نام

      جنگ جنگ تاپیروزی.مرگ برعربستان مرگ براسراییل مرگ برامریکا مرگ برغرب متجاوز. دورد امام خامنه ای رهبربرحق مسلمانان جهان

    • امید

      درسته جنگ تلخه عواقب داره
      ولی اینم نمیشه هر بار این کثافت ها یا بیان آشتی بعد از پشت خنجر بزنن
      بابا اینا کثافتن دوستی با اینا چه معنی داره
      نمیگیم جنگ ولی اینقدر بهشون بها ندین
      ولی اگه به حریممون اومدن باید دهنشون رو گل گرفت
      اینجا ایرانه

    • علی

      کاربران عزیز توجه داشته باشید اگر روزی سر سفره ای نشسته بودی، مبادا از سفره دیگران چیزی را برای خوردن قبول کنی. این دقیقا مسئله است که سوریه، یمن، و .... را بخاطر آن درگیر کرده است. در گذشته سرکردگان این کشورها زمانی را از قبل برای بهتر خوردن و خوش گذرانی با حکام عربستان، انگلیس، آمریکا و دیگران دادند و اکنون ملت بیچاره آنها دارد تقاص آن خوردنها و خوش گذرانی ها را می دهد اگر از روز اول روی پای خود می ایستادند و قبول هر گونه کمکی را رد می کردند اکنون کشورشان دچار جنگ و بی ثباتی و نیاز به دیگران نبود. و می توانستند با قدرت توسط مردمانشان از کشورشان دفاع کنند. و ما اکنون در درجه اول نیاز به آرامش در کشور بدور از هرگونه تخاصم فکری داریم و اگر بتوانیم تمام این دوران را مدیریت کنیم کشوری هستیم که می توانیم بیشترین تاثیر را در منطقه بگذاریم حال اگر عربستان و یا حتی آمریکا نظری یکسان و قطعی برای برخورد با ایران را در نظر داشته باشند و اقدام به چنین خطایی نیز کردند نباید سریعا دچار جنون و احساساتی شویم فقط کافی است به فرمانده کل قوا اطمنیان داشته باشیم زیرا که او می داند تنگه هرمز را که رگ حیاتی تمام کشورها است چقدر مهم است و ثانیا همانطور که او سپاه قدرتمند ایران را به موشکهای دور برد خود و هدف زن هدایت و مجهز کرده می داند که رگهای اصلی عربستان کجاست و چگونه می توان این کشور یاقی را چگونه و با چه کسانی از نطفه خفه کند تا دیگر چیزی برای عربستان باقی نمی ماند ضمن آنکه باید تمام تسلیحات جنگی عربستان که آنهم زیاد نیست را نابود و به قعر دریا هدایت کنی آنوقت است که می شود با خون آشام زمان که خود را زامبی کرده برخورد کنی اگر ایرانی خود را باور کند می تواند مثل گذشته در تاریخ دوباره نام ایران را به عنوان اولین کشور در دنیا مطرح کند می تواند یک راهبرد تمام اعیار شود ما نیاز به اثبات خود نداریم زیرا که با خویشتنداری در برابر آمریکا و کل جهان نشان دادیم کی هستیم و اکنون آنها برای آنکه خودشان را اثبات کنند دارند دنیا را به آتش می کشند و دستشان را به خون هزاران هزار انسان بی گناه آلوده می کننند و این نشان از عدم بوی انسانیت آنان است ما مردان راست قامت زمانه خود هستیم و از کسی باک نداریم ما از زمانه خود درسها گرفته ایم و الگوهای فراوانی از انسانیت داریم که می توانیم به خورد رقبا بدهیم و آنان در برابر ما هیچ غلطی نمی توانند بکنند و این سلفی ها واهابی های نفرت انگیز هم روزی را خواهند دید که دیگر اثری از آنان بر روی زمین نخواهد بود زیرا که قرآن کریم وعده آنرا داده است که زمین از ناپاکان و خونخوران پاک خواهد شد.

    • امید

      صلح خوبه
      ولی اینی که هر روز یه نکبت بخاد واسه ایران دم تکون بده که نمیشه حالا فکر کردن یه مشکلاتی مردم دارن هر الاغی میتونه واسه کشور عزیزمون صدا دربیاره
      آخه شما که یک هفته نفت نداشته باشید از گرسنگی میمیرید و همه ولتون میکنن چرا دم تکون میدید
      بخدا مردم ایران غیرتمندن از همه قشری
      فکر کنم باید اون دمشون رو خودمون قیچی کنیم
      یا حق

    • من جانباز جنگ تحمیلی هستم ولی سالم هستم

      با سلام اگر خداوند به من میلیاردها بار در جنگ با عربستان بکشد وزنده کند باز خواهان جنگ با انها هستم
      به خدا قسم احساس میکنم من تنها عربستان را به خاک و خون میکشم
      من هر شب به خواب میروم فقط قبل از خواب ال سعود را تیکه پاره میکنم بعد به خواب میروم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج