۴۰۵۳۳۵
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

زنان درس‌خوانده ژاپنی کار نمی کنند

به نظر می‌رسد زنجیره مشکلات اقتصادی ژاپن تمامی ندارد. تورم منفی و رکودی که سال‌هاست به بخش ثابتی از اقتصاد ژاپن تبدیل‌ شده، مرتباً با کاهش نیروی کار تقویت می‌شود. کاهش نیروی کار تنها یکی از تبعاتی است که مسن‌تر شدن جمعیت و پایین بودن نرخ زادوولد برای اقتصاد و جامعه ایجاد می‌کند.

هفته نامه تجارت فردا: به نظر می‌رسد زنجیره مشکلات اقتصادی ژاپن تمامی ندارد. تورم منفی و رکودی که سال‌هاست به بخش ثابتی از اقتصاد ژاپن تبدیل‌ شده، مرتباً با کاهش نیروی کار تقویت می‌شود. کاهش نیروی کار تنها یکی از تبعاتی است که مسن‌تر شدن جمعیت و پایین بودن نرخ زادوولد برای اقتصاد و جامعه ایجاد می‌کند.
علاوه بر همه اینها، بخش بزرگی از زنان تحصیل‌کرده ژاپنی اصلاً وارد بازار نیروی کار نمی‌شوند. تشویق این گروه از زنان به حضور در بازار نیروی کار، در وضعیت فعلی می‌تواند تغییری بزرگ در اقتصاد ژاپن را باعث شود، این البته یکی از اهداف دولت آبه، نخست‌وزیر فعلی ژاپن محسوب می‌شود. اما آبه در این هدف هم، تقریباً مثل سایر اهداف اقتصادی دولتش، موفقیت اندکی داشته است.

در حال حاضر، 66 درصد از زنان ژاپنی در بازار نیروی کار حضور دارند که اگرچه، نسبت به سال 2010 حدود شش درصد رشد را نشان می‌دهد اما هنوز بسیار کمتر از نرخ 80‌درصدی مشارکت مردان ژاپنی در بازار نیروی کار یا حتی کمتر از نرخ مشارکت زنان در اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این حدود 60 درصد از این زنان شاغل در مشاغل نیمه‌وقت مشغول به کار هستند که حتی در مقابل کار نیمه‌وقت هم درآمد عادلانه‌ای را به آنها پرداخت نمی‌کند، یا در مشاغل فصلی و موقت فعالیت دارند و اغلب آنها امکان استفاده از بیمه خدمات درمانی را ندارند.

و همچنین سال گذشته، مجمع جهانی اقتصاد در رده‌بندی کشورها بر اساس شاخص شکاف جهانی جنسیت، رتبه ۱۰۱ در بین ۱۴۵ کشور را برای ژاپن در نظر گرفت. در این رده‌بندی، ژاپن پایین‌تر از سریلانکا و بوتسوانا قرار گرفته است. شاخص شکاف جهانی جنسیت، بر اساس فاکتورهای اقتصادی و سلامت و تحصیلات و... کشورها را رده‌بندی می‌کند و این رده‌بندی نشان می‌دهد زنان در این کشورها تا چه حد امکان بروز و پرورش استعدادهای خود را دارند.

اما در نهایت کارشناسان معتقدند به‌کارگیری زنان چه به طور کلی و در هر سطحی از سطوح شغلی، و چه در سطوح مدیریتی، ارتباطی با اقدامات دولت ندارد و در نهایت بحث عرضه و تقاضاست. در وضعیت فعلی ژاپن با کمبود نیروی کار روبه‌رو است و تعداد نیروی کار مورد نیاز حدود 30 درصد بیش از تعداد افرادی است که به دنبال کار می‌گردند.
در چنین وضعیتی، کارفرمایان چاره‌ای جز به کارگیری زنان نخواهند داشت. اما در عین حال شکی نیست که تغییراتی هم در قوانین، و مهم‌تر از آن در عرف و فرهنگ اجتماع مورد نیاز است.
بسیاری از شرکت‌های ژاپنی، تشویق‌هایی تحت عناوین مختلف برای همسران کارمندان مردی که خانه‌دار هستند، در نظر می‌گیرند. هدف از ارائه این تشویق‌ها، ایجاد انگیزه در زنان برای باقی ماندن در خانه و رسیدگی به امور منزل و فرزندان عنوان شده تا مردان، بتوانند تمرکز بیشتری بر کار خود داشته باشند.
همچنین مردانی که همسرانشان، شغلی ندارند یا درآمدی کمتر از حد مشخصی دارند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. اینها می‌توانند به عنوان قوانین بازدارنده حضور زنان در بازار نیروی کار، مورد بازنگری قرار گیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوش به حالشون

    • بدون نام

      تورم منفی ؟؟؟؟ مغز من یکی گنجایش درک چنین مسئله ای را ندارد . مگر میشود تورم که همیشه در جایی مثل ایران دو رقمی و بعضا تا 50%باشد منفی بشود ؟؟؟؟ خدای من ! اونها آدم اند ما هم آدمییم :(((((((

    • بی نام

      لابددراین مورد مسئولین اهمیتی به زنان ژاپنی نمیده بیخیال اونامیشه نخیر امکاناتی دراختیارآنهاقرارمیده که نیازی به کارکردن نداشته باشن درکشورشون اینقدرگرونی وجودنداره که درایران وجوددارد

    • بی نام

      توژاپن افغانی وجودنداره که کارهاراازجوونای ژاپنی بگیره ولی درایران مردای بی غیرت فقط غرمیزنن بریدوکارهاراافغانهابگیریدوکاری برای خوددست وپاکنید

    • بدون نام

      ژاپنی ها کلا از ما سر هستند هم در علم هم در فرهنگ ومخصوصا در اخلاق وخانواده .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج