۴۰۷۰۲۱
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

انبارها از گندم لبریز شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «براى ذخیره محصول گندم سال ١٣٩٦ باید ۶ میلیون تن بیش از مصرف ٨ ماه آتى انبارها را تخلیه کنیم.»

خبرآنلاین: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «براى ذخیره محصول گندم سال ١٣٩٦ باید ۶ میلیون تن بیش از مصرف ٨ ماه آتى انبارها را تخلیه کنیم.»

دوران خودکفایی در تولید گندم فرا رسید و در این خصوص، آمارهای موفقیت‌آمیزی از سوی مسوولان دولتی و وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌شود. بنا به گزارش علی قنبری، معاون وزیر جهادکشاورزی، تولید گندم در سال‌جاری بیشتر از ۱۴.۵ میلیون تن بوده و دولت در این مدت توانست بیش از ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید کند.

همچنین بر اساس برآورد وزارت کشاورزی آمریکا، ایران در سال جاری ۱۵.۵ میلیون تن گندم تولید خواهد کرد؛ این رقم بالاترین میزان تولید گندم ایران در طی ۹ سال گذشته است.

نگاهي به آمار واردات نشان مي‌دهد که ايران در سال ۷۷ با واردات ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار تن گندم، بزرگ‌ترين واردکننده گندم در جهان بود و سه سال بعد از آن نيز به طور متوسط سالانه چهار ميليون تن گندم وارد کشور شد. در سال ۸۳ ایران برای اولین بار با تولید ۱۰ میلیون تن گندم از تولید این محصول خودکفا شد؛ به طوری که جشن تولید گندم در آخرین سال دولت اصلاحات برگزار شد. ايران در سال ۸۷ مجددا به واردات روی آورد؛ به طوری که آمارهای گمرک از واردات نزدیک به یک میلیون تن گندم از آمريکا را حکایت دارد. پس از این سال، هر سال میزان واردات افزایش می‌یافت؛ تا جایی که در سال ۹۱ رکورد واردات گندم به ایران شکسته شده و به حدود ۷ میلیون تن رسید.

اما با تغییر دولت، سیاست های حمایتی از تولید با وجود خشکسالی در کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شد. تغییر سیاست ها سبب شد تا تا آمار تولید گندم در کشور در سال ۹۳ به میزان ۶.۷ میلیون تن و در سال گذشته به ۸.۱ میلیون تن برسد. حال نیز آمارها، از تولید ۱۴.۵ میلیون تن گندم حکایت دارد.

اما در این شرایط، موضوعی که ذهن فعالان اقتصادی را درگیر کرده، میزان گندم‌های انبار شده در سیلوها است. در این خصوص علی شمس‌اردکانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «امسال بالاتربن ركورد توليد گندم به‌دست آمد؛ آفرين و دست‌مريزاد به برنامه‌ريزان و كشاورزان.»

وی با بیان این‌که هزينه واقعى تا تحويل سيلو تنى٣٨٠ دلار تمام شده كه دو برابر قيمت‌هاى مبادله اين محصول است، می‌افزاید: «در حال حاضر سيلوهاى ما، اضافه بر ظرفيت، پر شده و براى ٢١ ماه مصرف كشور ذخيره داريم، بنابراین بايد براى ذخيره محصول سال ١٣٩٦، ۶ ميليون تن بيش از مصرف ٨ ماه آتى انبارها را تخليه كنيم.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران متذکر می‌شود: «از سوى ديگر آردسازي‌هاى كشور با ظرفيت زير۵۵ درصد‏ كار مي‌كنند.»

شمس‌اردکانی برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌دهد: «آزادسازى صادرات آرد به كشورهاى همسايه و حتى معامله با سازمان‌هاى خيريه بين‌المللى اتفاق بیفتد. دولت هم بايد هزينه سوبسيدهاى آشكار و پنهان را در تحويل مازاد منظور نكند و در كاسبى آرد هم دخالت نكند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «فكر كنيد ايراني‌هايي كه براى اربعين حسينى به عراق مي‌روند، كيسه آرد همراه ببرند و از نظر تبليغات هم براى ايران كارى كارستان خواهد بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس چراهنوزپول این کشاورزان بدبخت بطورکامل واریزنشده ؟چرااینقدکشاورزبدبخت رواذیت میکنن؟

    • بدون نام

      چه فایده مسولان ببیند دست مردم از حاصل کشاورزان زحمتکش چ نان های می رسد کمیت گندم را می گویند ولی از کیغیتش هم بگند

    • بدون نام

      گندم کالایی استراتژیک است. حتی اگر خراب هم بشود، در کشور بایستی فراوان در انبار باشد.

    • بدون نام

      پس پول گندما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج