۴۰۸۰۱۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

۳ میلیون دلار سهم ایران از فروش کریستیز

با توجه به فروش رقمی و عددی آثار ایرانی در بیست و یکمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه باید بگویم که این فروش قابل پیش‌بینی بود و ۳۹ اثر به فروش رفته از بین ۴۱ اثر ایرانی بیانگر علاقه‌مندی به بازار هنر ایران در چنین حراجی است.

روزنامه ایران: با توجه به فروش رقمی و عددی آثار ایرانی در بیست و یکمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه باید بگویم که این فروش قابل پیش‌بینی بود و ۳۹ اثر به فروش رفته از بین ۴۱ اثر ایرانی بیانگر علاقه‌مندی به بازار هنر ایران در چنین حراجی است.
البته همیشه فروش در کریستیز به بازار منطقه بازمی‌گردد، بخصوص در سال‌های اخیر و گشایش‌های صورت گرفته پس از برجام، فروش‌های ایران روزبه روز موفق‌تر می‌شود. همچنین با توجه به آثار ارائه شده مکتب سقاخانه در کریستیز و چکش خوردن بالای آن طی این۲۱ دوره، باید گفت که آثار سقاخانه‌ای از مهم‌ترین آثار هنر ایران است که نشانه‌های فرهنگی و هنری‌مان با نگاهی مدرن در آن مشخص و محرز است.
همچنین برای خریداران منطقه خلیج فارس و عرب، این آثار قابل توجه خواهد بود زیرا در آنها از انواع خط‌ها استفاده شده که با الفبای عربی همساز است. جنبه بعدی موفقیت فروش این آثار، بعد فرمالیستی آنها خواهد بود زیرا این آثار فاقد ارجاعات اجتماعی، سیاسی و حتی شخصی است. در نتیجه برای مخاطبان قابل فهم می‌شود و با توجه به جنبه تزئینی آثار سقاخانه‌ای، این آثار در میان بیشتر اقشار طرفدار دارد.

بیست و یکمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه همزمان با تولد 250 سالگی‌اش، با فروش 6 میلیون و 364 هزار و 875 دلار شامگاه سه‌شنبه 27 مهر ماه در هتل امارات تاورز دوبی برگزار شد که 3 میلیون و 144 هزار و 500 دلار آن سهم آثار ایرانی بود. در این حراج 41 اثر از ایران شرکت داده شده بود که 39 اثر از آن به فروش رسید و 11 اثر ایرانی هر کدام بالای 100 هزار دلار چکش خورد.
در مجموع 113 اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک در این حراج چکش خوردند که تابلوی «سال‌های پرنده» شفیق عبود هنرمند لبنانی با قیمت 391 هزار و 500 دلار به عنوان گران‌ترین اثر این رویداد چکش خورد. آوریل 2008 میلادی مجسمه «دیوار پرسپولیس 1» اثر پرویز تناولی با فروش 2میلیون و 840 هزار دلاری رکورددار حراج خاورمیانه شد که هنوز این رکورد شکسته نشده است.
در این حراج تابلوی حسین زنده‌رودی با قیمت 307 هزار و 500 دلار به عنوان دومین اثر گرانقیمت حراج به ثبت رسید. تابلوی «شیخ پیر» محمود سعید مصری با قیمت پیشنهادی 307.500 دلار چوب حراج خورد.تابلوی حسین بیکر دیگر هنرمند مصری با قیمت 247 هزار دلار و تابلوی ایاد الاغروی با قیمت 235.500 دلار در کنار تابلوی دیگری از حسین بیکر با قیمت 211.500 دلار به فروش رسیدند. اثر دو پلیکان فرهاد مشیری و نیز اثری از عبدالقادر الرئیس که هر دو با قیمت 199.500 دلار به فروش رسیدند به‌عنوان گران‌ترین آثار چوب حراج خوردند.

در ادامه بالاترین قیمت‌های پیشنهادی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار، مجسمه «هیچ» پرویز تناولی، اثر پنج ضلعی منیر شاهرودی فرمانفرمائیان و تابلوی ترکیب سوم فرامرز پیلارام با قیمت ۱۵۰ هزار دلار به فروش رسیدند. تابلوی «بیشه» سهراب سپهری ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار، تابلوی «پرسپولیس» پرویز تناولی و اثری از منوچهر یکتایی هر یک با قیمت ۱۳۷ هزار دلار چوب حراج خوردند. تابلوی سلیمان منصور از کشور فلسطین و برهان دوقانکای از کشور ترکیه نیز با قیمت پیشنهادی ۱۲۵ هزار دلار به فروش رسیدند.دو اثر از فریدون مشیری و تابلوی فهر النیا زید هنرمند ترکیه ـ اردنی نیز هر سه با قیمت مشابه ۱۰۶.۲۵۰ دلار فروخته شدند، همچنین تابلوی سماور کوروش شیشه‌گران ۱۰۶ هزار دلار به فروش رسید.
یک نگاه آماری‌گذار به ۴۱ اثر ایرانی که در کریستیز بیست و یکم به روی میز حراج رفت حاکی است:
پنج اثر از فرامرز پیلارام عرضه شد، اثر ترکیب سوم به قیمت ۱۵۰,۰۰۰ دلار، تابلوی ترکیب ۶ به قیمت ۸۷,۵۰۰ دلار، ترکیب ۸ به قیمت ۶۲,۵۰۰ دلار، ترکیب ۱۸ به قیمت ۳۷,۵۰۰ دلار و تابلوی ترکیب ۱۹ به قیمت ۴۳,۷۵۰ چوب حراج خورد.
چهار اثر از پرویز تناولی در کریستیز سه‌شنبه شب به فروش رسید: مجسمه هیچ ۱۵۰ هزار دلار، پرسپولیس به قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلار، اثری از مجموعه شیرین و فرهاد به قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار و تابلوی The Vanishing Image او به قیمت ۶۸,۷۵۰ دلار چکش خورد. از فرهاد مشیری هم چهار اثر در این دوره به فروش رفت: اثر دو پلیکان او ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ دلار، تابلوی نقاشی با عنوان «ب» ۱۰۶,۲۵۰، اثر «کاسه آتش» به قیمت ۱۰۶,۲۵۰ دلار و تابلوی «کوزه» از این هنرمند نیز به قیمت ۸۱,۲۵۰ دلار چوب حراج خورد. سهراب سپهری، نقاش و شاعر ستایش شده ایرانیان سه اثر کوچک در این دوره داشت که همگی فروخته شدند: تابلوی «بیشه» به قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلار فروخته شد و دو اثر بسیار کوچک دیگر از او با قیمت‌های ۳۷,۵۰۰ دلار و ۳۵.۵۰۰ دلار چوب حراج خوردند.
اثر منیر شاهرودی فرمانفرمائیان با نام پنج ضلعی به قیمت ۱۵۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید و دیگر اثر او با عنوان توپ آینه به قیمت ۸۷,۵۰۰ دلار فروخته شد. بالاترین قیمت پیشنهادی برای اثر منوچهر یکتایی در حراجی بیست و یکم کریستیز به قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلار و دو اثر دیگر او به قیمت ۵۲,۵۰۰ دلار و ۴۷,۵۰۰ دلار بود.
تابلوی «سماور» کوروش شیشه‌گران در این حراجی به قیمت ۱۰۶,۲۵۰دلار به فروش رسید و تابلوی «قوری چای» او نیز با قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار چکش خورد.
بالاترین قیمت پیشنهادی برای آثار سیدمحمد احصایی در حراجی سه‌شنبه شب کریستیز به ترتیب ۸۱,۲۵۰ دلار و ۵۶,۲۵۰ دلار بود. اثر شیرین و خسرو رضا درخشانی هم به قیمت ۵۶,۲۵۰ دلار چکش خورد.

اثر نقاشیخط از نصرالله افجه‌ای هم در این حراجی به قیمت ۹۳,۷۵۰ دلار به فروش رسید.

بالاترین قیمت پیشنهادی برای اثر ناصر اویسی با عنوان عطر گل رز به قیمت 20,000 دلار بود و دیگر اثر او با عنوان نوازنده عود در این دوره به قیمت 23,750 دلار چکش خورد.
بالا‌ترین قیمت پیشنهادی برای اثر ناصر عصار با عنوان قطعه آبی به قیمت 15,000 دلار بود. همچنین اثر ملیحه افنان در کریستیز به قیمت 18,750دلار چوب حراج خورد.
اثر بدون عنوان رضا مافی نیز به قیمت 21,250 دلار، اثر ناصر عصار با عنوان «قطعه آبی» به قیمت 15,000 دلار، اثر ملیحه افنان به قیمت 18,750دلار، سه اثر مسعود عربشاهی به قیمت‌ 13,750، 11,875 و 9,375 دلار و آثار صادق تبریزی با قیمت‌های 3,250، 9,375 و 11,250 دلار دیگر آثاری بودند که از هنرمندان ایرانی در بیست و یکمین حراج خاورمیانه کریستیز چکش خوردند.

از میان 113 اثری که در بیست و یکمین حراج کریستیز شرکت داده شدند 14 اثر به فروش نرسیدند که در میان آنها اثر رکنی حائری‌زاده و یکی از آثار رضا درخشانی هم به چشم می‌خورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج