جاباما
۴۱۱۷۹۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نگاه خودروسازان دنیا به کدام شهرهای دنیاست؟

همه چیز از اختراع چرخ آغاز شد؛ شاید به نظر بیاید برای نوشتن درباره یکی از مهم ترین صنایع بشری کمی زیاده روی است که به روز صفر و آغاز ماجرا بازگردیم؛ اما واقعیت این است که زندگی بشر از همان روز به حرکت افتاد.

مجله جامعه پویا - محسن حسینی: همه چیز از اختراع چرخ آغاز شد؛ شاید به نظر بیاید برای نوشتن درباره یکی از مهم ترین صنایع بشری کمی زیاده روی است که به روز صفر و آغاز ماجرا بازگردیم؛ اما واقعیت این است که زندگی بشر از همان روز به حرکت افتاد. با اختراع چرخ و حرکت به سوی سرعت این مسئله در اذهان تکرار شد که استفاده از مرکب های چرخ دار، بهانه ای برای سریع تر به مقصد رسیدن است وگرنه چه تفاوت دارد که چرخ هایی که از آنها حرف می زنیم چه شمایلی داشته باشند؛ اما با اختراع ماشین بخار در بریتانیا و آغز عصر صنعت، تمام این تصورات جا به جا شد.

امروز ماشین ها دیگر شرکت هایی برای رساندن انسان به مقصد نییستند. وقیت از اتومبیل حرف می زنیم، یعنی بخش مهمی از زندگی مردن را بررسی می کنیم و برای همه انسان ها ماشین با ماشین تفاوت دارد. البته نباید این مسئله را فراموش کرد که بسیاری از این تفاوت ها و تغییرات حاصل نگاه سرمایه داران و صاحبان صنایع است. آنها می کوشند استانداردهای جدیدی برای محصولات خود ایجاد تا بتوانند نظر سرنشینان را جلب کنند. به هر حال خریدار برای ترجیح یک محصول به دیگری، به دلیل احتیاج دارد.
نگاه خودروسازان دنیا به کدام شهرهای دنیاست؟

امنیت، کیفیت و زیبایی مهم ترین عناصری است که هم در تولید و هم در تبیلغات خودروها به آنها اشاره می شود. برخی از این موارد البته به سلیقه ها مرتبط هستند؛ اما بخش دیگر کاملا به استانداردهایی مربوط است که از سوی کارشناسان، طراحان و مهندسان ایجاد و پیگیری می شوند.

نمایشگاه های خودرو در سراسر دنیا، اصلی ترین جایی هستند که در آنها این استانداردها، یعنی امنیت، کیفیت و زیبایی در معرض نمایش عموم و کارشناسان قرار می گیرد. برای همین در دهه های اخیر سازندگان، برنامه های تولید خود را با نمایشگاه های شهرهای مهمی مانند پاریس، فرانکفورت، دیترویت و لس آنجلس هماهنگ می کنند.

نمایشگاه اتومبیل پاریس چه تفاوتی با نمایشگاه های دیگر دراد؟

چین: چینی ها در صنعت اتومبیل سازی نیز تلاش می کنند از قدرت اصلی صنعت جهان یعنی آمریکا و مهم ترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان جلو بزنند. آنها در همین راستا موفق شدند در سال 2009 بازار اول اتومبیل در جهان را که در اختیار ایالات متحده قرار داشت پشت سر بگذارند. در سال 2009 چینی ها تجربه فروش 46 درصدی خودرو در جهان را داشتند که رکوردی فوق العاده برای آنها محسوب می شد. بدیهی است در چنین شرایطی که هر سال بر خیل طرف داران خودروهای چینی از یک سو افزوده می شود، از سوی دیگر خودروسازان بزرگ جهان تلاش می کنند با سرمایه گذاری در این بازار، سهمی از آن را در اختیار بگیرند؛ بنابراین نمایشگاه اتومبیل پکن از سال 1990 در این کشور آغاز به کار کرد. این نمایشگاه هر دو سال در سال های زوج برگزار می شود و تمرکز آن بیشتر بر خودروهای ساخت شرقی هاست.

بریتانیا: بریتانیا به عنوان یکی از مهم ترین قدرت های اروپایی اهمت زیادی در صنایع خودروسازی جهان دارد. چند نمایشگاه ماشین در این کشور برگزار می شود که برای علاقه مندان به این جریان از اهمیت زیادی برخوردار است. «بریتیش اینترنشنال موتورشو»، یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های اتومبیل در جهان است؛ سال آغاز به کار آن 1903 ذکر شده، این نمایشگاه در سال هایی طولانی فقط به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

نمایشگاه خودروی برتاینا یکی دیگر از گردهمایی های خودروهای مهم جهان است که در جزیره برگزار می شود؛ این نمایشگاه که پیش تر در ماه اکتبر برگزار می شد، برای جلوگیری از تداخل با نمایشگاه پاریس و فرانکفورت به ماه می منتقل شد. نمایشگاه خودروی بریتانیا در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به دلیل آنچه رکود و بحران اقتصادی خوانده می شد، برگزار نشد و در سال جاری قرار است تا پیش از پایان سال در لندن برگزار شود.
نگاه خودروسازان دنیا به کدام شهرهای دنیاست؟

اسپانیا: بارسلون، مرکز ناحیه خودمختار کاتالونیا در اپسانیا از سال ۱۹۱۹ میزبان نمایشگاه خودرویی است که اهمیتش به دلیل چند مدل اصلی است: یعنی هر دو سال، در سال های فرد، چشم سازندگان، کارشناسان و علاقه مندان صنعت خودرو به این شهر دوخته می شود تا چند مدل انگشت شمار مهم از سوی سازندگان اصلی خودرو به دنیا معرفی شود. این خودروها در سال های بعد جریان اصلی این صنعت را در اختیار خواهندداشت و به همین دلیل بارسلونا و نمایشگاه ماشین در آن اهمیت بالایی دارد.

سوییس: این کشور آرام و بی طرف اگر در مناقشات سیاسی جهان شرکت نمی کند؛ اما نقش و تاثیر زیادی در برگزاری گردهمایی های صنعتی، هنری و فرهنگی بر عهده دارد؛ نمونه آن را می توان در نمایشگاه اتومبیل ژنو جست و جو کرد. آنجا که یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین نمایشگاه های اتومبیل جهان از سال ۱۹۰۵ برگزار می شود.

«اینترنشنال ژنو موتورشو» هر سال در ماه مارس، در پلکسپو برگزار می شود؛ یکی از بخش های این نمایشگاه آن را از نمونه های دیگر متمایز می کند، نمایش مدل های مفهومی و برنامه های آینده سازندگان خودروهاست. از سال 2012 مراسم دیگری به این نمایشگاه اضافه شد که در آن اتومبیل سال از سوی کمیته معروفی موسوم به «COTYC» معرفی می شود.

آمریکا: در آمریکا نمایشگاه های زیادی برپا می شود، در این میان سهم نمایشگاه های خودرو نیز کم نیست؛ لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو و دیترویت از مهم ترین نمایشگاه هایی است که در این کشور برگزار می شود. «نایاس»، نمایشگاه بزرگ و باشکوهی است که هر سال با آغاز سال میلادی در دیترویت برگزار می شود. نمایشگاه دیترویت هم از باسابقه ها به حساب می آید و از سال 1907 در آمریکا برگزار می شود؛ از ویژگی های این گردهمایی می توان به اهدای جوایز در دو سبک ماشین های سبک و باری اشاره کرد.

پیش از اینکه نایاس به جایگاه فعلی خود برسد، نمایشگاه اتومبیل شیکاگو از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بود؛ اما با رشد جایگاه نمایشاه دیترویت، شیکاگو با اینکه از سال ۱۹۰۱ میزبان نمایشگاه مشابهی بود، در سال های اخیر زیر سایه نایاس، کم رنگ شده است، برای همین برگزاری کنسرت های رایگان و مراسم های مشابه در این نمایشگاه، از ترفندهای جذب مخاطب است.

پاریس، جشن بی کران

بسیاری از کارشناسان، نمایشگاه اتومبیل پاریس را مهم ترین رویداد در صنعت خودروسازی می دانند. خودروسازان بزرگ با حضور در این گردهمایی محصولات و دستاوردهای جدید را عرضه می کنند. علاوه بر این، پاریس فرصتی مناسب برای ارائه مدل های مهفومی از سوی سازندگان بزرگ است.

این نمایشگاه متاثر از فضای فرهنگی و هنری پاریس را طرح های متفاوتی برگزار می شود. نمایشگاه اتومبیل در شهر پاریس را قدیمی ترین نمایشگاه در جهان می خوانند که تا امروز ادامه دارد و همچنان بهانه ای برای تجمع غول های این صنعت محسوب می شود. «سالون د اتومبیل» نام اولیه نمایشگاهی است که موزه «پاریس اوتوشو» نامیده می شود و از سال ۱۸۹۶ آغاز به کار کرده است؛ این نمایشگاه البته دوسالانه ای است که در محل دائمی خود؛ یعنی Paris Expo Porte de Versailles برگزار می شود.

گفته می شود در سال 1894 دو سال پیش از برگزاری اولین دوره این نمایشگاه فقط 20 دستگاه خودرو در کل کشور فرانسه تردد می کردند؛ جرقه برپایی نمایشگاه اتومبیل براساس همین 20 خودرو زده شد. اولین دوره این نمایشگاه با همین وضع با حضور فقط دو اتومبیل برگزار شد. بازدیدکندگان از این نمایشگاه هرگز گمان نمی کردند ناکامی در این ابعاد در سال های آینده و یک قرن پیش رو به یکی از معتبرترین و بزرگ ترین گردهمایی های صنعت خودرو تبدیل شود.
نگاه خودروسازان دنیا به کدام شهرهای دنیاست؟

در سال 1900 یعنی چهار سال پس از برگزرای اولین نمایشگاه پاریس، مراسم این بار با حضور رییس جمهوری وقت فرانسه برگزار شد و از آنجا به بعد هر دوره پیشرفت های چشمگیری داشت. در نمایشگاه اتومبیل پاریس نیز مانند آنچه در نمایشگاه های فناوری اروپایی برگزار می شود. آمریکایی ها روی خوشی به آن نشان نمی دهند. همان طور که «اپل» در همایش هایی رسمی مانند ایفا و بارسلون شرکت نمی کند، کمپانی های خودروسازی آمریکایی هم چندان با پاریس میانه خوبی نداشتند. بی توجهی آمریکایی ها به نمایشگاه های اروپایی موجب شده فرصتی فوق العاده برای اروپایی ها و سازندگان آسیایی به وجود بیاید.

رویای آینده

هر دوره نمایشگاه های خودرو که در شهرهای بزرگ دنیا و با حمایت غول های اصلی این صنعت برگزار می شود، رویکردی مشخص برای خود در نظر می گیرد؛ مانند نمایشگاه پاریس در سال جاری که هدف و تمرکز آن را بر خودروهای الکترونیکی معطوف کرده اند. پیش از این کمپانی های بزرگ و نامداری مانند «تسلا» در زمینه ساخت و توسعه خودروهای الکترونیکی با هدف کاهش آلودگی ها و سازگاری بیشتر با محیط زیست، ماشین های برقی و گونه های مختلف ماشین های الکترونیکی تولید کرده بودند. با گذشت زمان این کمپانی ها با ایده های بلندپروازانه به زمینه های جدیدی برای تسخیر بازار در نظرگرفتند که از آن جمله می توان به پروژه ماشین های خودران اشاره کرد.

همه این عوامل دست به دست هم دادند تا دیگر سازندگان خودرو در کشورهای مختلف از ایالات متحده تا اروپا و شرق آسیا به فکر این موضوع بیفتند که کاهش ذخایر انرژی فسیلی از یک سو و افزایش هزینه تمام شده آینده در اختیار و انحصار محصولاتی باشد که تسلا در زمینه ساخت آن پیش قدم بوده است؛ از این رو نمایشگاه اتومبیل پاریس 2016 برای اولین بار به صورت انحصاری رویکرد خود را برای این ماشین ها و محصولات متمرکز کرده است و به نظر می رسد کم کم سازندگان بزرگ نیز به بازیگران اصلی میدان الکترونیک ها تبدیل می شوند.

کهکشانی از ستاره

ستاره ها به میدان می آیند؛ این مسئله را با مرور نام های شرکت کننده در نمایشگاه پاریس می توان به درستی دریافت؛ برخی از این کمپانی ها با رونمایی از مدل های نهای به عرصه آمده اند و برخی دیگر با مدل های مفهومی که از آینده ای پرهیجان خبر می دهد.

مرسدس بنز: نسل هوش هیجانی، ترجمه صورت ظاهر نام مدل مفهومی «مرسدس بنز» است که در پاریس آتش بازی برپا کرده است؛ بنز پیش از این هم در عرصه باتری و برق شانس خود را آزموده بود؛ اما این بار گویا قرار است شاهد جدی ترین حضور این سازنده آلمانی در بازار خودروها باشیم. «Generation» قرار است آغازگر مسیری باشد که در آن سری «EQ» اتومبیل های آلمانی با رویکرد جدید و در زمره خودروهای الکترونیکی ساخته می شوند. این خودرو از دو موتور الکتریکی با مجموع ۴۰۲ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره می برد و گفته می شود می تواند مسافت ۵۰۰ کیلومتر را بدون هیچ آلایندگی پشت سر بگذارد.
نگاه خودروسازان دنیا به کدام شهرهای دنیاست؟

مسئولان گروه خودروسازی «دایملر» بر این باورند که خودروی Generation EQ تلفیقی از مولفه های رانندگی خودران، ارتباط بین خودروها، اشتراک گذاری و سیستم تولید توان الکتریکی است و همه این مولفه ها، آینده صنعت خودروسازی در آلمان و جهان را رقم می زند. اولین نکته ای که در ظاهر این محصول به چشم می خرود، طراحی متفاوت آن است. در طراحی این محصول از فولاد سبک، فیبرکربن و آلومینیوم استفاده شده و ظاهر متفاوتی را نسبت به سایر محصولات مرسدس بنز ایجاد کرده است. کمپانی مرسدس بنز مصمم است ۱۰ مدل خودروی الکتریکی را تا سال ۲۰۲۵، به بازار بفرستد و برای پروژه مورد نظر نیز رقمی معادل یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

مرسدس بنز همچنین طراحی و ساخت نخستین خودروی «هیبریدی» خود را در حاشیه نمایشگاه پاریس تایید کرد. خودرو هیبریدی خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می کند و یکی از بارزترین ویژگی های آن سازگاری با محیط زیست عنوان شده است. با اینکه جز طرحی مبهم از این خودرو چیزی منتشر نشده؛ اما گفته می شود طراحی این کانسپت شابهت زیادی به «استون مارتین» دارد. مهم ترین موضوع درباره این خودرو، قدرت فوق العاده موتور آن است؛ سیستم مورد نظر توانایی ایجاد قدرت هزار تاهزار و 500 اسب بخار را دارد که 100 تا 200 اسب بخار را دو موتور برقی و باقی آن را بخش بنزینی تولید می کنند.

پژو: علاوه بر آلمان باید به دیگر همسایه اروپایی خودروساز یعنی فرانسه نیز اشاره کرد. به ویژه زمانی که سازنده، میزبان برگزاری نمایشگاه باشد؛ پژو نیز در پاریس 2016 حرف های زیادی برای گفتن داشت. «جان فیلیپه ایمپاراتو»، مدیرعامل این کمپانی، برنامه آینده کوتاه مدتی را در حاشیه نمایشگاه معرفی کرد و از تولید پنج مدل تازه در پنج سال آینده خبر داد. قرار است پژو سه خودروی الکترونیکی و دو مدل هیبریدی را به بازار روانه کند.
گفته می شود یکی از این مدل ها می تواند مسافت 60 کیلومتری را با موتور الکتریکی طی کند. البته صحبت های پژو فقط در قالب وعده هایی برای آینده نبود و این کمپانی دو مدل الکتریکی خود را در پاریس به نمایش گذاشت. کراس آور سه هزار و 800 و پنج هزار و 800، دو مدل از سه مدلی هستند که قرار است تا سال 2012 به بازار روانه شوند.

پورشه: سازنده دیگری از آلمان در نمایشگاه پاریس شرکت کرده بود که نوع نگاهش به آینده با رقبای دیگر تفاوت داشت، پورشه برای حضور در بازار خودروها این بار با مدلی مخصوص مسابقه پا به میدان گذاشته بود. GT3 Cup 911 محصول هیجان انگیز این سازنده است. این خودرو قرار است در مسابقات جهانی سال 2017 در پیست حاضر باشد. موتور این مدل شش سیلندر چهار لیتری با قدرت 478 اسب بخار است. پورشه برای ساخت این محصول به دلیل آنکه از ابتدا قرار بود مناسب مسابقات طراحی شود، دردسر خاصی برای طراحی های داخلی نداشت. این نکته موجب شد تمام توان خود را بر افزایش قدرت معطوف کند. وزن خودرو هزار و 200 کیلو است و بدنه آن از آلومینیوم، کامپوزیت و فولاد ساخته شده که در عین سبک بودن، از لحاظ ایمنی نیز درجه بالایی دارد.

تویوتا: می شود از پاریس 2016 حرف زد و نامی از سازندگان شرقی و آسیایی نبرد، تویوتا یکی از سازندگان حاضر در پاریس بود که نمی توان از کنارش گذشت. تویوتاپریوس، مدل جذاب سازنده ژاپنی است که به ادعای سازنده بسیار کم مصرف است. گفته می شود این حصول هیبریدی در هر صد کیلومتر فقط یک لیتر بنزین می سوزاند. خودروی تویوتاپریوس پرایم، یکی از شناخته شده ترین و کم مصرف ترین خودروهای هیبریدی موجود است. مسئولان کمپانی تویوتا نسخه جدیدی از این خودرو را با طراحی بهتر و مصرف بنزین کمتر به نمایشگاه خودروی پاریس 2016 آوردند.
نگاه خودروسازان دنیا به کدام شهرهای دنیاست؟

کمپانی خودروسازی تویوتا در نظر دارد تا سال 2050 درصد تولید دی اکسید کربن را 90 درصد کاهش دهد و خودروی جدید قدم بزرگی در راه رسیدن به این هدف است. به گفته مدیران طراحی تویوتا این اتومبیل در هر کیلومتر فقط 22 گرم دی اکسیدکربن تولید می کند. پریوس از تکنولوزی های جدید و پیشرفته ای مانند دو موتور الکتریکی، سیستم هشدار باتری، سقف خورشیدی و سیستم تهویه هوای خودکار با تزریق پمپ حرارتی استفاده می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج