۴۱۱۸۳۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

سنایی: بحثی درباره تحویل «اس ۴۰۰» نشده

سفیر ایران در روسیه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که برخی کشورهای غربی در تئوری ترورسم را یک مشکل می‌دانند اما در عمل برنامه و اولویت‌های دیگری را دنبال می‌کنند و به همین دلیل هنوز این مشکل حل نشده است.

خبرگزاری فارس: «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه (دیروز) با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» درباره روابط دفاعی ایران با روسیه گفت: «ایران به ادامه همکاری دفاعی با روسیه و حتی گسترش و توسعه آن علاقمند است. من امیدوارم که حتی در بخش‌هایی که نیازمند همکاری با شورای امنیت سازمان ملل و نیازمند قطعنامه هست نیز همکاری‌هایی صورت گیرد. امیدوارم که فرایند بحث درباره احتمال دریافت چنین اجازه ای آغاز شود.»

سنایی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دفاعی دوجانبه به سطحی برسد که به دو کشور اجازه دهد در خصوص حجم چشمگیری از خرید تسلیحات به توافق برسند.

در عین حال سفیر ایران در مسکو افزود که موضوع تحویل سامانه‌های دفاعی «اس ۴۰۰» به ایران بحثی صورت نگرفته است.

وی به همکاری روسیه و ایران در رفع ناآرامی‌های سوریه اشاره کرد و گفت: «به طور کلی ایران و رسیه همکاری نزدیکی در خصوص موضوع سوریه دارند. در حال حاضر، مشکل چشمگیری در این زمینه وجود ندارد».

سنایی ادامه داد که مواضع دو کشور در خصوص تهدیدات تروریستی مشابه است و افزود که کشورهای غربی باید علیه تروریسم مبارزه کنند نه اینکه درباره آن حرف بزنند.

سفیر ایران در این خصوص توضیح داد: «تروریسم، یک تهدید اصلی و مهم‌ترین مشکل ایران و روسیه چه در فرضیه و چه در عمل به حساب می‌آید و به همین دلیل ما بر این نظر هستیم که تمامی نیروها باید برای مهار این موضوع با یکدیگر ترکیب شود و تنها در این صورت است که کشورها می‌توانند در مشکلات دیگر وارد تعامل شوند. کشورهای غربی وجود دارند که در تئوری می‌گویند که تروریسم یک مشکل است اما در عمل اولویت‌ها و برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که مشکل هنوز قابل حل نیست».

وی تأکید کرد که کشورهای غربی می‌بایست مواضع خود در خصوص بحران سوریه را تغییر دهند تا بتوانند به توافقی در زمینه حل و فصل ناآرامی‌های این کشور برسند.

سنایی در اینباره توضیح داد: «بسیار مهم است که موضع و رویکرد غرب در قبال موضوع خاورمیانه تغییر کند. من فکر می‌کنم که اگر هرگونه راه‌حل مشترکی (برای بحرن سوریه) وجود داشته باشد، تنها بعد از اصلاح مواضع غرب، قابل دستیابی است».
سفیر ایران درباره آغاز عملیات نیروهای عراق برای آزادسازی شهر «موصل» گفت که دولت ایران در کنار عراق ایستاده است و معتقد است که یک دولت قدرتمند در بغداد به نفع تمامی منطقه است.

سفیر ایران تأکید کرد که تلاش‌ها برای پیوستن نیروها از جمله روسیه برای آزادسازی موصل از دست تکفیری‌های «داعش» تنها در صورتی گام مثبت است که این اقدام در چارچوب مبارزه با تروریسم صورت گیرد.

این دیپلمات ایرانی در این خصوص گفت: «این اقدام تنها در صورتیکه به عنوان بخشی از تلاش برای مبارزه با تروریسم باشد و نه اینکه به عنوان ابزاری برای مبارزه ژئوپولتیکی یا بخشی از طرحی بعنوان مثال در رقابت‌های انتخابات آمریکا، استفاده شود، می‌تواند یک تحول مثبت باشد».

پیش از این «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا مدعی شده بود که ایران «برنده بزرگ» در موصل خواهد بود.

سنایی در خصوص روابط بین دو کشور گفت: «وزرای ما رایزنی‌های تلفنی مکرری انجام می‌دهند. آنها همچنین اخیراً دیداری را در لوزان داشتند و این به مفهوم آن است که تبادل نظرات فعالی صورت می‌گیرد. بله، ایران منتظر دیدار لاوروف است و گزارش شده است که امسال این دیدار صورت می‌گیرد اما هنوز این مسئله در برنامه دو کشور نیست. شاید به این دلیل باشد که وزرای خارجه دو کشور اغلب در مکان‌های دیگر با هم دیدار می‌کنند».

وی در ادامه افزود که دیپلمات‌های دو وزارت‌ خارجه ایران و روسیه در ماه دسامبر در تهران با یکدیگر در خصوص روابط کنسولی و همچنین لغو روادید برای شهروندان دو کشور گفت‌وگو کنند.

سنایی در اینباره افزود: «در ماه دسامبر، تهران میزبان کمیسیونی در خصوص همکاری کنسولی بین وزارتخارجه دو کشور خواهد بود».

سنایی تصریح کرد: «هم‌اکنون آنها درباره لغو روادید برای گروههای گردشگری گفت‌وگو می‌کنند» و ادامه داد که دو طرف این مسئله را در نشست ماه دسامبر مطرح خواهند کرد و گفت: «امیدوارم که به یک زمینه مشترک برسند».

سفیر ایران به اسپوتنیک درباره سفر آتی «والنتینا ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه که قرار است 13 و 14 نوامبر برای دیدار با همتای خود به ایران سفر داشته باشد، گفت.

وی همچنین توضیح داد که مقامات دو کشور قرار است درباره همکاری اقتصادی در جلسه بعدی کمیسیون دولتی ایران و روسیه در دسامبر گفت‌وگو کنند.

سنایی تصریح کرد: «در زمینه اقتصادی، مهم‌ترین رویداد در واقع نشست کمیسیون بین‌ دولتی ایران و روسیه است که بین بازه 5 تا 7 دسامبر در تهران برگزار می‌شود. این یک رویداد مهم است که امیدوارم انگیزه جدیدی برای روابط تجاری و اقتصادی ما باشد».

بنا به گفته سنایی، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه قرار است در این نشست که در تهران برگزار می‌شود حضور داشته باشد.

سنایی درباره همکاری با روسیه در خصوص تولید نفت گفت که شرکت انرژی «روس نفت» روسیه می‌تواند در استخراج نفت و پروژه‌های پالایش نفت در ایران مشارکت داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج