۴۱۲۴۸۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

ساخت ترانزیستورهایی با توان نامحدود

دانشمندان آمریکایی موفق به ایجاد نوع جدیدی از ترانزیستورها شده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به منبع انرژی چندین سال به فعالیت خود ادامه بدهد.

وب سایت سایبربان: دانشمندان آمریکایی موفق به ایجاد نوع جدیدی از ترانزیستورها شده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به منبع انرژی چندین سال به فعالیت خود ادامه بدهد.

ساخت ترانزیستورهایی با توان نامحدود

محققان دانشگاه کمبریج ادعا می‌کنند نوع جدیدی از ترانزیستورها را با نام «indium gallium zinc oxide thin-film» ایجاد کرده‌اند که مصرف بسیار کمی داشته و می‌تواند بدون نیاز به منبع انرژی چند ماه یا سال به فعالیت خود ادامه بدهد. آن‌ها اعلام کردند از این فناوری می‌توان در ساخت ابزارهای پوشیدنی یا کاشتنی کم‌مصرف استفاده کرد. این ترانزیستور می‌تواند با توانی کمتر از یک نانو وات و تغییر ولتاژ کمتر از یک ولت فعالیت کند.

سانگسیک لی (Sungsik Lee)، یکی از اعضای گروه مهندسی دانشگاه کمبریج و از سازندگان ترانزیستور مذکور، ادعا کرد: «اگر ما به اندازه‌ی یک باتری قلمی به ترانزیستور ساخته شده انرژی وارد کنیم، می‌تواند چندین میلیارد سال به فعالیت خود ادامه دهد.»

ترانزیستور یاد شده مشابه حالت خواب (Sleep) در رایانه‌ها از یک نشت جریان الکتریکی نزدیک به صفر و حالت خاموش استفاده می‌کند.

لی گفت: «درست همانند چکه کردن آب از شیری معیوب، نشت جریان نیز یک مشخصه برای همه‌ی ترانزیستورها به‌حساب می‌آید؛ اما برای اولین بار است که این موضوع به‌صورت مؤثر کنترل شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «ترانزیستورهای مورد بحث را می‌توان در شرایط دمایی پایین و تقریباً با کمک هر ماده‌ای از شیشه و پلاستیک گرفته تا پلی‌استر (Polyester) و کاغذ ایجاد کرد.»

یکی از مشکلات ساخت ترانزیستورهای با مصرف بسیار پایین، کوچک‌تر کردن اندازه‌ی آن است؛ زیرا با کوچک‌تر شدن آن، فاصله‌ی الکترودها کم شده و روی رفتار یکدیگر تأثیر می‌گذارند. این موضوع باعث می‌شود نتوان ترانزیستورها را از حد مشخصی کوچک‌تر کرد. محققان این مشکل را با استفاده از مانع شاتکی (Schottky) که عملکردی مشابه دیود دارد برطرف کرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج