۴۱۴۴۸۱
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

دود بي‌پولي رسانه ملی به چشم همه خواهد رفت

در مديريت رسانه ساعت‌هايي از شبانه روز به عنوان پيك تماشاگران رسانه‌هاي ديداري يا همان تلويزيون‌ها در نظر گرفته مي‌شود؛ ساعت‌هايي كه در آن زمان بيشترين ميزان بيننده پاي تلويزيون مي‌نشينند و كار ديگري به غير از تماشاي تلويزيون ندارند. اين ساعت‌هاي طلايي ميزان مقبوليت يك رسانه ديداري را در ميان مخاطبانش به نمايش مي‌گذارد و هر شبكه‌اي كه بيشترين ميزان بيننده را داشته باشد، برنده رقابت جذب مخاطب خواهد بود.

روزنامه جوان نوشت: در مديريت رسانه ساعت‌هايي از شبانه روز به عنوان پيك تماشاگران رسانه‌هاي ديداري يا همان تلويزيون‌ها در نظر گرفته مي‌شود؛ ساعت‌هايي كه در آن زمان بيشترين ميزان بيننده پاي تلويزيون مي‌نشينند و كار ديگري به غير از تماشاي تلويزيون ندارند. اين ساعت‌هاي طلايي ميزان مقبوليت يك رسانه ديداري را در ميان مخاطبانش به نمايش مي‌گذارد و هر شبكه‌اي كه بيشترين ميزان بيننده را داشته باشد، برنده رقابت جذب مخاطب خواهد بود.
به همين دليل شبكه‌هاي تلويزيوني تلاش مي‌كنند مهم‌ترين و بهترين برنامه‌هايشان را در اين ساعات كه غالباً در شب‌ها قرار دارند، پخش كنند. پيك تماشاي تلويزيون از ساعت ۸ شب تا ۱۱ شب ( ۲۰ تا ۲۳) است. با مرور برنامه‌هاي شبكه‌هاي تلويزيوني در اين بازه زماني خواهيم ديد مدتي است پخش سريال‌هاي تكراري در چنين ساعت‌هايي رو به افزايش گذاشته است.

اينترنت ساعت پيك را دزديد
سريال‌هاي تكراري براي بخشي از بيننده‌هاي تلويزيون خاطره انگيز است و براي برخي ديگر چيزي جز يك برنامه ملال‌آور براي ساعت‌هاي استراحت در منزل نيست. به همين دليل جايگزين‌هاي تلويزيون دست بازتري براي سرگرم كردن مردم دارند. آمارهاي جهاني ساعت پيك مصرف اينترنت را مابين ساعت‌هاي 9 تا 11 شب (21 تا 23) اعلام مي‌كنند. شركت سيسكو كه بزرگ‌ترين توليد‌كننده تجهيزات ارتباط شبكه‌اي در جهان به شمار مي‌رود، دومين ساعت پيك مصرف اينترنت را از ساعت 7 تا 9 شب اعلام كرده؛ آماري كه پيش از اين در اختيار ساعت 11 تا يك شب بود. اين آمار تطابق عجيبي با ساعت پيك بيننده تلويزيون دارد، يعني در كل جهان اينترنت در حال كنار زدن تلويزيون است. اين شرايط در كشورمان حتي بدتر است.

تلويزيون براي بازگشت به ميدان چه مي‌خواهد؟!
اگرچه ضريب نفوذ اينترنت در ايران پايين‌تر از استانداردهاي جهاني است و حتي كشورهاي همسايه ما نيز دسترسي راحت‌تر و ارزان‌تري به اينترنت دارند، خالي شدن ميدان توسط صداوسيما باعث شده اينترنت در ايران در كنار ماهواره بتواند سهم خود را از ساعت پيك به دست آورد. تلويزيون براي بازپس گرفتن حقي كه از آن دزديده‌اند، در وهله اول نيازمند بودجه‌اي است كه بتواند با آن برنامه‌سازي كند و در مرحله دوم بايد فكر كرد كه چه برنامه‌اي مي‌تواند بيننده‌هاي رفته را دوباره پاي تلويزيون بنشاند. بودجه هميشه محل مناقشه ميان دولت و رسانه ملي بوده است. بارزترين اثر بي‌پولي در صداوسيما توليد نشدن مجموعه‌هاي تلويزيوني جديد و تكيه بر تكرار مجموعه‌هاي قديمي است.

هر زمان نيز كه ميزان اين تكرار‌ها بيشتر شود مي‌شود نتيجه گرفت كه بي‌پولي در صداوسيما رو به تصاعد گذاشته و حتي در شرايط قرمز قرار گرفته است. دولت تلاش رئيس وقت سازمان صداوسيما را براي درآمدزايي سازمان از طريق واگذاري آگهي‌ها ناكام گذاشت. از اين اتفاق نزديك به يك سال گذشته و رياست سازمان صداوسيما تغيير كرده است.
مديريت جديد نيز تعامل با دولت را در پيش گرفته اما هنوز گزينه جايگزين دولت براي آنچه محمد سرافراز مي‌خواست انجام دهد، ارائه نشده است و به قول برنامه‌ريزها هنوز منتظر پلنB براي خروج صداوسيما از بحران هستيم. دولت تنها در اينكه نگذارد برنامه واگذاري آگهي‌ها موفق شود، خوب عمل كرده ولي اكنون كه بايد راهكاري جديد را براي استقلال بودجه صداوسيما ارائه دهد، حرفي براي گفتن ندارد. شرايط به نحوي است كه حتي احتمال تدوين نسخه جايگزين براي خروج صداوسيما از بحران در آينده نزديك نيز محال به نظر مي‌رسد.

تنها راهي كه فعلاً باقي مانده، افزايش توليد برنامه‌هاي مشاركتي چه در بخش مجموعه‌هاي نمايشي و چه برنامه‌هاي تلويزيوني است كه تجربه نشان داده نمي‌توان روي آنها هم حساب كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چطور جم خصوصی این همه پیشرفت میکنه و می تونه روی پای خودش وایسته و با این فیلمای مسخرش مخاطب جم کنه و کلی تبلیغ بگیره اونوقت صدا و سیما با این همه اعتبار(البته قبلا) نمی تونه از پس خودش بربیاد؟
      مشکل بودجه نیست خودتونم می دونید

    • بدون نام

      چر دود خالي جيب مردم به چشم هيچ کس نمي رود اون هم چه صداوسبمائ

    • مهدی

      ما تا یاد داریم این صدا وسیما همش مشکل مالی داشته.

    • بدون نام

      کدوم رسانه ملی بابا یه چیزی میگید آخه کجای این رسانه ملیه رسانه ای که تحمل جناح مقابل خو در نظام که قانون اساسی رو قبول داره رو نمیکنه هر روز با ااخبار کذب در صدد تضعیف دولتیه که رای ملت رو داره و از نظر فکری با رسانه زاویه داره کجاش ملیه صدا وسیمای جناح اصولگرا بهترین اسم برای این نهاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج