۴۱۵۱۹۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

روزهای بد هیلاری و کابوس دموکرات‌ ها

در شرایطی که یک هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، هرج‌ومرج در فضای انتخاباتی این کشور به اوج خود رسیده است. این دور از انتخابات در یک فضای شدیدا دوقطبی انجام می‌شود که بیش از آنچه در چارچوب یک روند معمول رقابت انتخاباتی باشد، متأثر از شکاف‌های فعلا ترمیم‌ناپذیر سیاسی-اجتماعی در بطن جامعه آمریکایی است.

روزنامه شرق: در شرایطی که یک هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، هرج‌ومرج در فضای انتخاباتی این کشور به اوج خود رسیده است. این دور از انتخابات در یک فضای شدیدا دوقطبی انجام می‌شود که بیش از آنچه در چارچوب یک روند معمول رقابت انتخاباتی باشد، متأثر از شکاف‌های فعلا ترمیم‌ناپذیر سیاسی-اجتماعی در بطن جامعه آمریکایی است.
اکنون به‌نظر بسیاری از سیاست‌مداران و تحلیلگران سیاسی، رقابت در این کارزار انتخاباتی مؤلفه‌های رقابت دموکراتیک را نداشته و فاقد پرنسیب‌های یک انتخابات آزاد در یک جامعه پیشرفته دموکراتیک است. هم‌اکنون برخلاف دوره‌های پیشین اصلا بحث از رقابت حول دو برنامه سیاسی متفاوت نیست و حاشیه‌های شخصی حول دو کاندیدای اصلی «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» از حزب جمهوری‌خواه تمام مسائل عمده را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
تمرکز بر جنبه‌های منفی شخصیتی این دو کاندیدای به‌شدت نامحبوب در بین اکثریت آمریکاییان موجب شده است ادعای دموکراسی آمریکایی را هم‌اکنون به یک پدیده جدید سیاسی با مضمون «دموکلاسی» تنزل دهد که امور خصوصی و حتی رفتارهای جنسی کاندیدا را در مرکز توجه رأی‌دهندگان قرار می‌دهد. به‌ همین‌ دلیل با تشدید این روند تا روز هشتم نوامبر هرگونه پیش‌بینی مشکل شده است و حتی باید در انتظار رفتارهای خلاف قاعده در فردای اعلان نتیجه انتخابات هم بود.
به همین دلیل به نظر می‌رسد جامعه آمریکایی به یک دوره از بیماری سیاسی-اجتماعی وارد شده است که دمل‌های چرکین آن هم‌اکنون سر باز کرده است و صبح روز بعد از انتخابات هم این بیمار به سلامت از تخت بر نمی‌خیزد. اصولا این دوره از انتخابات از همان ابتدا و شروع رقابت‌های دور مقدماتی در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مسیر سالم و درستی را طی نکرد و در کارزار دموکرات‌ها تقلب و اعمال نفوذ الیگارشی حزبی راه را بر کاندیدای محبوب جوانان و تحصیل‌کردگان «برنی سندرز» بست و در حزب جمهوری‌خواه هم رقابت در میدان پرخاشجویی و نژادپرستی پدیده جدیدی را به اوج رساند که امروز تبدیل به صدای نیمی از رأی‌دهندگان سرخورده آمریکایی شده است.
به ‌دلیل افول و کوچکی هر دو کاندیدای رقابت ریاست‌جمهوری این دوره از انتخابات و همچنین نقش آلترناتیوی «آنارشی» موجود در جامعه سیاسی - اجتماعی آمریکا که حاصل آن یک دوقطبی به‌شدت تهاجمی بوده است؛ هم‌اکنون این کارزار شبیه به جایزه «تمشک طلایی» در جشنواره اسکار شده است. هرچند هم‌اکنون تمام نظرسنجی‌ها همچنان خانم کلینتون را با فاصله چنددرصدی جلوتر از رقیب جمهوری‌خواه خود نشان می‌دهند اما تحولات چند روز اخیر نشان می‌دهد که در کمپین و اردوی هیلاری پدیده ریزش آرا سرعت گرفته است.
با توجه به دوقطبی موجود، تحت هیچ شرایطی این احتمال که بعضی حامیان یک کاندیدا به طرف کاندیدای رقیب بروند، وجود ندارد اما در وضعیت کنونی بحث روی بخشی از آرای مردد و همچنین حضور‌نیافتن بخشی از رأی‌دهندگان حامی هر کدام از این کاندیداها به‌واسطه خشم و سرخوردگی خواهد بود که می‌تواند تمام پیش‌بینی‌ها را تغییر دهد. به نظر می‌رسد ترامپ با توجه به هجوم گسترده اردوگاه رقیب در چند ماه گذشته تمام پوئن‌های منفی خود را پشت سر گذاشته است و دیگر بدتر از آنچه هم‌اکنون است هیچ اتفاق و سورپرایز ویرانگری او را تهدید نمی‌کند.
این در حالی است که وضعیت هیلاری دقیقا در نقطه مقابل آن قرار دارد و هرچند او نیز هزینه‌های زیادی برای اشتباهات فردی و مواضع نامطلوب سیاسی خود پرداخت کرده است اما اقدام تازه مدیر اف‌بی‌آی برای بررسی دوباره ایمیل‌های او در پرونده «آنتونی وینر»، نماینده دموکراتی که قبلا به‌خاطر ارسال پیام‌های جنسی به یک دختر ١٥ساله رسوا شده و از نمایندگی مجبور به استعفا شد، ابعاد جدیدی به این ماجرا بخشیده است. هرچند خانم کلینتون هیچ ارتباط مستقیمی با پرونده آنتونی وینر ندارد اما ظاهرا در تحقیقات اف‌بی‌آی آنان به‌ هزاران ایمیل خانم «هما عابدین» دستیار ارشد کلینتون و همسر جداشده این نماینده مستعفی کنگره دست یافته‌اند که از طریق کامپیوتر او برای هیلاری ارسال شده است.
نامه اخیر جیمز کومی مدیر اف‌بی‌آی به سه نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه مبنی بر پیگیری پرونده ایمیل‌های کلینتون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به‌نظر دموکرات‌ها و از جمله «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات‌های سنا ناقض «قانون هچ» خواهد بود که استفاده از موقعیت دولتی برای نفوذ در انتخابات را منع می‌کند که گفته می‌شود این قانون را زیر پا گذاشته است. باید در چند روز آینده با توجه به تمرکز اردوی ترامپ روی این موضوع داغ، انتظار تشدید جنگ‌های سیاسی پرهزینه‌ای را در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا داشت.
این موضوع در کنار انتشار‌ هزاران ایمیل از اطلاعات حزب دموکرات و فعالیت‌های گذشته هیلاری کلینتون از طرف سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» که نشان‌دهنده روابط مالی او و «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری اسبق و همسر کاندیدای فعلی است، جو بی‌اعتمادی را در بخش رأی‌دهندگان مردد و جناح چپ حزب دموکرات که هنوز طعم تلخ خیانت به سندرز را از یاد نبرده‌اند، ایجاد کرده است. هم‌اکنون یک سؤال بیش از پیش ذهن این طیف از رأی‌دهندگان را به خود مشغول کرده است و آن اینکه آیا روابط شخصی ترامپ در برخورد با زنان و شعارهای نژادپرستانه او در آینده برای رؤیای آمریکایی پرهزینه خواهد بود یا سیاست‌های جنگ‌طلبانه و دروغ‌گویی‌های نهادینه‌شده کلینتون خطرناک‌تر است.
بدون شک ریزش آرای هیلاری در روزهای آینده چنانچه موضوع جدیدی فضای انتخاباتی را تحت‌تأثیر قرار ندهد، در بین این طیف از رأی‌دهندگان سرعت می‌گیرد و از هم‌اکنون زنگ‌های خطر آن به صدا در آمده است. روند نظرسنجی‌ها نیز دقیقا همین الگو را نشان می‌دهد و حمایت بخشی از نئوکان‌ها از هیلاری هم نه‌تنها کمکی به وی نمی‌کند که حتی می‌تواند موجب دوری بیشتر این طیف رأی‌دهنده از هیلاری در روز هشتم نوامبر شود. بدون تردید در شرایط کنونی خشم فروخورده بسیاری از حامیان سندرز دوباره سر باز کرده است و احتمالا رأی بخشی از آنان به طرف صندوق «جیل استاین» کاندیدای حزب سبز سرازیر می‌شود که تهدیدی برای کلینتون به شمار می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج