۴۱۶۰۸۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تاثیر انتخاب ترامپ در قیمت جهانی ارز و طلا

مرتضی ایمانی‌راد اقتصادددان نوشت:تعیین نرخ جدید بهره آمریکا بر روی نرخ بهره روى نرخ برابرى دلار و سایر ارزها اثر می گذارد.

خبرآنلاین: مرتضی ایمانی‌راد اقتصادددان نوشت:تعیین نرخ جدید بهره آمریکا بر روی نرخ بهره روى نرخ برابرى دلار و سایر ارزها اثر می گذارد.

روز چهار شنبه ساعت دو بعد از ظهر به وقت نيويورك نرخ بهره در اجلاس فدرال رزرو (بانك مركزى امريكا ) تعيين مى شود و تمامى بازار هاى مالى فردا منتظر اعلام نرخ بهره هستند.اين نرخ بهره روى نرخ برابرى دلار و ساير ارزها اثر مي گذارد . يعنى اگر نرخ بهره بالا برود ، ارزش دلار هم به دنبال آن افزايش مى يابد و با بالا رفتن دلار بخش مهمى از كالاهاى پايه همانند نفت و فلزات پايه كاهش قيمت پيدا مي كنند. در اين زمينه طلا از همه كالاها به تغييرات دلار حساس تر است .

در زمينه تعيين نرخ بهره در روز چهارشنبه (امروز) چند نكته وجود دارد :

اول ، انتخابات رياست جمهورى امريكا به اندازه كافى نوسان بالايى را در بازارهاى مالى ايجاد كرده است و فدرال رزرو سوخت اضافى به اين آتش نمى رساند و بنابراين احتمال بسيار بالايى وجود دارد كه نرخ بهره بالا نرود.

دوم ، درست است كه ادعا مى شود كه تركيب فدرال رزرو سياسى نيست ، ولى كاملا از سياست عارى نيستند. ژانت يلن ، رييس فدرال رزرو امريكا به طور مشخص تمايلات قوى دموكراتيك دارد و بنابراين طبيعى است كه براى ثبات در بازارها در چند روز مانده به انتخابات رياست جمهورى امريكا و با اين فرض كه كلينتون رقابت را مي برد، نرخ بهره افزايش داده نخواهد شد.

سوم ، در سال گذشته ميلادى نرخ بهره در امريكا در ماه دسامبر افزايش يافت و احتمال اينكه در امسال نيز نرخ بهره در دسامبر افزايش يابد زياد است . در اين صورت افزايش نرخ بهره در ماه نوامبر نامحتمل است .

چهارم ، اگر نرخ بهره افزايش نيابد و خط مشخصى فدرال رزرو براى ماه دسامبر مشخص نكند، دلار به شدت كاهش مى يابد و راه را براى بالا بردن طلا ، نفت و ساير كالاهاى پايه باز مي كند. ضمنا يورو هم به تبع آن افزايش قابل توجهى خواهد داشت .

پنجم ، اگر بر خلاف موارد فوق نرخ بهره را فدرال رزرو بالا ببرد، اين افزايش علامت بسيار قوى براى انتخاب ترامپ در انتخابات رياست جمهورى امريكا است . چرا كه ترامپ اخيرا حمله هاى جدى به فدرال رزرو براى پايين نگهداشتن نرخ بهره كرده است و بنابراين افزايش نرخ بهره به نوعى استقبال از ورود ترامپ به حساب مى آيد. در كنار نرخ برابرى دلار در مقابل ارزهاى عمده ، طلا و پزو مكزيك نيز از شاخص‌هاى مهم احتمال انتخاب ترامپ به شمار مي روند. يعنى هر چه پزو ارزان تر شود و طلا گران‌تر شود احتمال انتخاب ترامپ از نظر بازار سرمايه بيشتر است .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج