۴۱۸۴۴۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نامه‌هاي آقاي نمايشنامه‌نويس منتشر مي‌شود

نزديك به ٩ سال از صبح زمستاني ٥ دي ماه كه اكبر رادي در بيمارستان پارس درگذشت، مي‌گذرد و حالا همسرش قصد دارد بخشي از نامه‌هاي آقاي نمايشنامه‌نويس را منتشر كند.

روزنامه اعتماد - ندا آل طیب: نزديك به ٩ سال از صبح زمستاني ٥ دي ماه كه اكبر رادي در بيمارستان پارس درگذشت، مي‌گذرد و حالا همسرش قصد دارد بخشي از نامه‌هاي آقاي نمايشنامه‌نويس را منتشر كند. حميده بانو عنقا از ميان حدود دويست، سيصد نامه اكبر رادي بيش از صد نامه را براي انتشار انتخاب كرده است. او به «اعتماد» مي‌گويد: «اين نامه‌ها، نامه‌هايي است كه آقاي رادي به هنرمندان نوشته است. نخستين نامه، مربوط به آقاي جمالزاده است كه سال ١٣٤٣ نوشته شده و آخرينش هم نامه‌اي است كه به آقاي بيضايي نوشته است؛ نامه‌اي كه سال ١٣٨٦ درست دو، سه روز مانده به درگذشتش، آن را نوشت.
»اين نامه را اكبر رادي به مناسبت تولد بهرام بيضايي نوشته بود اما چرخ گردون بازي عجيبي كرد و سحرگاه پنجم دي ماه، نامه رادي در شرايطي منتشر شد كه اكبر رادي درگذشت و هرگز انتشار اين نامه را در روزنامه اعتماد آن زمان نديد. »به گفته حميده بانو عنقا، اين مجموعه شامل نامه‌هايي است كه رادي به هنرمنداني همچون هوشنگ گلشيري، رضا براهني، محمود كيانوش، بهزاد قادري، نغمه ثميني، بهزاد قادري، فريندخت زاهدي، منيژه محامدي و... نوشته است.

بعضي از اين نامه‌ها در مجلات يا نشريات منتشر شده است اما هيچكدام از اين نامه‌ها در قالب كتاب منتشر نشده است. حميده بانو يادآوري مي‌كند كه پيش از اين نيز بخشي ديگر از نامه‌هاي رادي در كتابي با نام «نامه‌هاي همشهري» از سوي نشر «قطره» منتشر شده است ولي آن نامه‌ها در كتاب جديد منتشر نخواهند شد. به جز اين نامه‌ها، قرار است نمايشنامه «منجي در صبح نمناك» نيز منتشر شود. نمايشنامه‌اي كه خيلي سال است تجديد چاپ نشده است. حميده بانو در چند نوبت اين نمايشنامه را كه تا به حال در تهران اجراي عمومي نشده است، براي دريافت مجوز تجديد چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه كرده است اما اين اثر نيز مانند بسياري كتاب‌هاي ديگر با اصلاحيه‌هاي متعددي رو به رو مي‌شود و گاه حجم اين تغييرات آنقدر زياد بوده كه حميده بانو ترجيح داده است از خير انتشار دوباره آن بگذرد اما سرانجام بعد از مدتي تصميم مي‌گيرد با همراهي پسرش «آريا» دوباره روي اين متن كار كند.
او پروسه آماده‌سازي اين نمايشنامه را اينگونه توضيح مي‌دهد: «حدود پنج، شش ماه همراه با پسرم روي نمايشنامه كار و قدري از حجم آن را كم كرديم. البته اين تغييرات به گونه‌اي است كه لطمه‌اي به متن وارد نشود. درواقع كاري كه ما انجام داديم، نوعي بازنگري و تلخيص بود زيرا اجراي صحنه‌اي اين نمايش در شكل قبلي حدود چهار تا پنج ساعت زمان مي‌برد كه در حال حاضر چنين اجرايي از حوصله تماشاگران تئاتر در تهران خارج است. خوشبختانه بعد از اين تغييرات، نمايشنامه بدون هيچ اصلاحيه‌اي مجوز گرفت و آن را به نشر قطره ارايه كردم كه قرار است تا يكي، دو هفته آينده منتشر شود.»در كنار اينها قرار است مجموعه «رادي‌شناسي ٢» تا يكي دو هفته ديگر از سوي بنياد اكبر رادي منتشر شود.

پيش از اين مجموعه نمايشنامه‌هاي اكبر رادي در مجلدهايي به نام «روي صحنه آبي» از سوي نشر قطره منتشر شده بود و ارديبهشت امسال نيز چندين نمايشنامه او به صورت تكي از سوي همين انتشاراتي، چاپ و در نمايشگاه كتاب تهران توزيع شد تا تهيه و خريداري آن براي دانشجويان و هنرجويان جوان تئاتر آسان‌تر باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج