۴۱۹۰۳۲
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

تیم مذاکرات متوجه شدند اما ۱۴ ماه دیرتر!

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خوداورده است: حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در انگلستان اخیراً مشکلات بانکی ایران را«دردسرساز» توصیف کرد و گفت: حساب بانکی سفارت ایران در لندن هنوز بسته است.

رجا نیوز: حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در انگلستان اخیراً مشکلات بانکی ایران را«دردسرساز» توصیف کرد و گفت: حساب بانکی سفارت ایران در لندن هنوز بسته است.
بعیدی‌نژاد در عین حال به مشکلاتی که در راه بازگشت ایران به بازارهای جهانی وجود داشته اشاره کرد و به ویژه به خودداری بانک‌های بریتانیایی از معامله باایران اشاره کرد.

به گزارش رجانیوز اظهارات بعیدی‌نژاد در حالی است که بازگشت کوتاهی به گذشته نشان می‌دهد پیش‌تر دلسوزان و دغدغه‌مندان دقیقاً به همین مسئله اشاره کرده بودند؛ اما دولت‌مردان به جای استفاده و بهره بردن از این انتقادات، دلسوزان را به جهنم حواله دادند.

سخنان سعید جلیلی در شهریور ماه سال گذشته در کمیسیون برجام نشان از همین مسئله دارد چنانکه در رابطه با تأثیرات باقی ماندن تحریم چرخه دلار u-turn می‌گوید: «نکته بعدی که باقی می‌ماند مسئله ممنوعیت چرخه دلار است.
یعنی تراکنش و نقل و انتقال دلاری برای اتباع، بانک‌ها، نهادها و دولت ایران ممنوع است. یعنی حتی اگر سفارت ما بخواهد حقوق کارمندانش را به دلار و از طریق بانک بدهد، این امکان برایش فراهم نیست. اتباع ما نمی‌توانند بروند در بانک‌هاحساب دلاری بازکنند. این ممنوعیت نه تنها هم اکنون باقی می‌ماند، بلکه هیچ بحثی هم نمی‌شود که چه زمانی- مثلاً هشت یا نه سال بعد- برداشته خواهد شد.
آن وقت تبعات تحریم چرخه دلار علیه ایران چه چیزی است؟ یک مورد آن عدم امکان باز کردن حساب دلاری توسط اتباع و نهادهای ایرانی است که پیشتر به آن اشاره کردم. هیچ یک از اتباع ایرانی با هویت ایرانی و حتی سفارتخانه‌های ما در هر جای دنیا حساب دلاری نمی‌‌توانند داشته باشند».
مشخص است صحبت‌های بعیدی‌نژاد حکایت از واقعیت‌های مورد اشاره‌ای است که جلیلی 14 ماه پیش به آن اشاره کرد و رئیس تیم کارشناسی هسته‌ای پس از چهارده ماه به این واقعیت پی‌برد.

جالب توجه این که انتقادات دقیق دلسوزان در کمیسیون برجام حتی با تحسین رهبر انقلاب نیز همراه شد که ایشان در نامه خود به حسن روحانی در رابطه با الزامات اجرای برجام از «ریزبینی قابل تحسین منتقدان» تقدیر به عمل آوردند اما متأسفانه تعجیل و ذوق‌زدگی دولت مردان مانع شنیدن این انتقادات شد و در نهایت برجام با همه نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری‌اش به اجرا درآمد که نتیجه آن شد که امروز بعیدی‌نژاد به آن معترف است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اظهر من الشمس است که آمریکا برجام را زیر پا گذاشته است چون اذن در شی اذن در لوازم آن است نتیجه آنکه هر عملی که مانع لغو تحریم‌های مربوط به بحث هسته‌ای کلا یا جزئا شود خلاف برجام است .
      اما ظاهرأ حضرات به همین مقدار هم راضی هستند و حاضر نیستند تبعات اعلام عدم پایبندی آمریکا به برجام را بپذیرند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج