۴۲۰۳۲۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

روحانی به وعده ارتقای زنان در پست های مدیریتی عمل کرد

انتصاب زهرا احمدی‌پور به‌عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان داد که زمینه حضور زنان در سطوح مدیریتی و مسئولیت‌های مدنی در دولت تدبیر و امید فراهم شده است، هم‌اکنون در دولت یازدهم ، ۴ زن در پست‌های مدیریتی ایفای نقش می‌کنند و این بیانگر آن است که حسن روحانی، رئیس جمهوری به وعده‌های انتخاباتی خود درباره حضور زنان و ارتقای آنان در پست‌های بالای دولت عمل کرده است.

روزنامه ایران: انتصاب زهرا احمدی‌پور به‌عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان داد که زمینه حضور زنان در سطوح مدیریتی و مسئولیت‌های مدنی در دولت تدبیر و امید فراهم شده است، هم‌اکنون در دولت یازدهم ، ۴ زن در پست‌های مدیریتی ایفای نقش می‌کنند و این بیانگر آن است که حسن روحانی، رئیس جمهوری به وعده‌های انتخاباتی خود درباره حضور زنان و ارتقای آنان در پست‌های بالای دولت عمل کرده است. سپردن مسئولیت‌های اجرایی به زنان را می‌توان نشانه اعتماد بالاترین مقام اجرایی کشور به زنان دانست. به عبارتی دولت یازدهم این فرصت و امکان را برای مشارکت بیشتر زنان در تصمیم گیری‌ها فراهم کرده است و این را باید به فال نیک گرفت. فعالان اجتماعی و سیاسی حوزه زنان هم معتقدند که توجه دولت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان این نوید را می‌دهد که زنان می‌توانند پله‌های ترقی را سریعتر از گذشته طی کنند.
دفاع از عدالت جنسیتی در دولت تدبیر و امید
آذر منصوری، قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره صحبت‌های اخیر دکتر روحانی مبنی بر ضرورت مشارکت زنان در مسئولیت‌های مدیریتی گفت: این موضوع که از سوی دکتر روحانی مطرح شده به شعارهای انتخاباتی ایشان به قبل از انتخابات سال ۹۲ برمی‌گردد. دولت یازدهم از همان ابتدا در ارتباط با زنان و رفع تبعیض‌هایی که متوجه نیمی از پیکره جامعه است، توجه به بحث عدالت جنسیتی را در برنامه‌ها و رویکردهای‌شان مطرح کردند.
قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش تأکید کرد که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم توجه به عدالت جنسیتی و رفع تبعیض‌ها مورد توجه دولت بوده است. حضور زنان در هیأت دولت و کابینه نمادی از این توجه و تغییر رویکرد دولت قلمداد می‌شود.
منصوری در ادامه با طرح این پرسش که در طول نزدیک به ۴سال چه اتفاق‌هایی در حوزه زنان افتاده و توجه دولت دکتر روحانی چه تغییراتی را در این ارتباط ایجاد کرده است، توضیح داد: با نگاهی به گزارش‌های منتشر شده و آماری که به میزان نابرابری‌ها و فاصله موجود از حیث دسترسی به شاخص‌های توسعه ارتباط پیدا می‌کند می‌توان به این نکته رسید که چه اتفاقی در طول این ۴ سال در ارتباط با حوزه زنان افتاده است. این عضو مرکزی حزب اتحاد به این نکته هم اشاره کرد که مشارکت زنان در مسئولیت‌های مدیریتی به نوعی جریان‌سازی رویکرد دولت در قالب برنامه ششم توسعه است، به عبارتی توجه دولت به عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه می‌تواند نمادی از این تغییر رویکرد باشد.
وی در ادامه افزود: با توجه به تجربه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته برای رفع تبعیض‌ها نیاز به راهکارهای بلند و کوتاه مدت است. بنابراین به منظور به‌کارگیری زنان در مدیریت کلان و میانی و توجه به تبعیض‌هایی که در میزان دسترسی زنان به فرصت‌های موجود وجود دارد، دولت با استفاده از ظرفیت و اختیار خود می‌تواند مجموعه‌ای از اقدام‌های کوتاه و بلند مدت را انجام دهد.
به گفته منصوری، دولت دکتر روحانی نخستین دولتی است که با صراحت از عدالت جنسیتی دفاع کرد و این نقطه قوت دولت یازدهم است اما برای تحقق عدالت جنسیتی باید از راهبردهایی استفاده شود که تجربه موفقی را در کشورهای دیگر پشت سر گذاشته باشد. از سوی دیگر اگر به توصیه حضرت امام(ره) که تأکید کردند «زنان در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند» توجه می‌شد ما امروز با این سطح از مشکلات و چالش‌هایی که برای زنان وجود دارد، مواجه نبودیم.وی معتقد است: نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بهترین مدافع برای عدالت جنسیتی باشد و الگوی ایرانی -اسلامی را به دنیا عرضه کند و البته در این میان دولت می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد. همچنین توجه به الزامات توسعه و توجه به پیشرفت کشور، ضرورت حضور زنان را در مقدرات اساسی مملکت به نوعی دوچندان می‌کند. بنابراین دفاع دکتر روحانی از حضور زنان در مبادی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برگرفته از نگاه حضرت امام(ره) است.
این فعال و پژوهشگر سیاسی زنان تأکید کرد: ضرورت حضور زنان در فرآیند توسعه همه‌جانبه، متوازن، پایدار و توسعه درون زا بسیار مهم است به همین دلیل با توجه به همه مخالفت‌هایی که در کشور ما با حضور زنان در بخش‌های مدیریت‌های کلان وجود دارد، دکتر روحانی قاطع و محکم از حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت دفاع می‌کند و به‌کارگیری یکی دیگر از زنان باتجربه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان معاون رئیس جمهوری برگرفته از همین رویکرد و نگاه است.
منصوری در پایان یادآور شد: این انتظار و امید از سوی ۵۰ درصد جمعیت کشور و بویژه آنکه در یک دهه اخیر نسلی از زنان و دختران به دانشگاه راه یافته‌اند و ۱۰درصد تعداد دختران راه یافته به دانشگاه بیشتر از پسران است، ظرفیت قابل توجهی در فضای عمومی کشور از زنان متخصص و تحصیلکرده ایجاد شده است. بنابراین اگر دولت به این موضوع توجه می‌کند ناشی از این ظرفیتی است که در جامعه ایران ایجاد شده است. تجربه نشان داده هر اندازه دولت در مدیریت کلان و میانی توجه بیشتری به حضور و مشارکت زنان صاحب تخصص داشته باشد این تغییرات و به‌کارگیری زنان می‌تواند تغییرات قابل توجهی در رویکردها و توسعه کشور ایجاد کند.
وعده انتخاباتی روحانی با انتخاب احمدی‌پور محقق شد
الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دکتر روحانی با انتخاب زهرا احمدی‌پور به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان داد که در وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر ایجاد فرصت برابر برای همه شهروندان مصمم و استوار بوده است، گفت: احمدی‌پور پیش از این، به‌عنوان استاد برجسته دانشگاه تربیت مدرس، چهره شناخته شده‌ای بود و از آنجا که در حوزه جغرافیای سیاسی فردی قابل وثوق بوده‌اند، می‌توانند در سازمانی که به اندازه جغرافیای ایران وسعت دارد، در جهت خدمت به مردم، استعدادها و ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند. وی همچنین با اشاره به انتخاب وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری و رأی مؤثر نمایندگان فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: رأی سازنده نمایندگان تأکیدی بود بر اینکه دولت یازدهم راه مناسب و مطلوبی برای محقق کردن انتظارات مردم انتخاب کرده است و همچنان نیز مصرانه و با قدرت به تلاش‌های خود در این راه ادامه می‌دهد.
کولایی با تأکید دوباره بر اینکه رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از قرار گرفتن در این سمت، حوزه مدیریتی موفقی را هم در وزارت کشور پشت سر گذاشته است، گفت: ایشان جزو معدود زنانی است که فرصت تجربه‌های موفق را در سمت مدیر کلی تقسیمات کشوری داشته است و اتفاقاً حضور موفق ایشان در آن سمت موجب شد تا اقدام‌های مطلوبی در این زمینه رقم بخورد.وی تأکید کرد:‌ دولت با انتخاب ایشان در این سمت مهم، راه مبارزات پیش رو و پیروزی در سال آینده را هموارتر کرد، چراکه نقش و تأثیر زنان در تحولات سیاسی کشور و بویژه در دوره‌های سرنوشت ساز سیاسی واقعیتی انکار نشدنی و مورد تأیید همه تحلیلگران و ناظران است.
نیمی از کرسی‌ها را باید به زنان واگذار کرد
فاطمه راکعی با تأکید بر اینکه حضور زنان در دولت یازدهم به‌عنوان معاونان رئیس جمهوری بی‌سابقه است، گفت: در دوره اصلاحات شاهد حضور پررنگ زنان در سمت‌های حساس کابینه دولت هستیم. همچنین ورود تعداد کثیری از زنان به مجلس دهم نیز یکی دیگر از افتخارات بانوان کشورمان است که این موفقیت هم حاصل تلاش دائم آنها برای رسیدن به عرصه قدرت است.
این فعال حوزه زنان ، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دیده نمی‌شود، اما باید تلاش کرد تا زنان شایسته‌ای که فرصت حضور در دولت را نداشته و شناخته شده نیستند هم برای به دست گرفتن قدرت‌های سیاسی و اجتماعی معرفی شوند.
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به تلاش‌های معاونت زنان ریاست جمهوری برای ارتقای وضعیت زنان موفق کشور، گفت: رئیس جمهوری با انتخاب دکتر «زهرا احمدی» به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان داد که اگر زنان توانمندی‌های خود را نشان دهند بی‌درنگ از آنها در عرصه‌های کلان کشور استفاده خواهد شد.
راکعی ادامه داد: زنان حداقل نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند، بنابراین در دستیابی به سمت‌های مهم اجتماعی و سیاسی هم باید نیمی از کرسی‌ها را به آنها واگذار کرد. امیدواریم با ادامه موفقیت‌های زنان در عرصه‌های کلان کشور، شاهد موفقیت‌های بزرگ تری باشیم.او با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا نیمی از فهرست‌های انتخابات اعتدالیون و اصلاحات به زنان اختصاص پیدا کند. همچنین می‌خواهیم حضور زنان در این عرصه مهم را افزایش دهیم و از افراد شایسته و توانمند در عرصه مدیریتی کلان کشور استفاده کنیم.
زنان از تجربیات خود در پست‌های مدیریتی استفاده کنند
«رویا طباطبایی»، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره ضرورت جایگاه مدیریتی زنان در کشور به ایران گفت:خوشحالیم که فرد دیگری از جامعه زنان به‌عنوان معاون رئیس جمهوری به کابینه اضافه شد،اگرچه سخت است که زنان ما از نظر فرهنگی جایگاه خود را پیدا کنند ولی گام‌های خوبی برداشته شده است وهنوز جای کار دارد.وی افزود: باید زنان ما برای به‌ دست آوردن‌ جایگاه و پست مدیریتی تمام تلاش خود را انجام دهند تا با استفاده از تجربیات خود ثابت کنند که می‌توانند همپای مردان در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند.
به گفته وی، تجربه نشان داده که زنان ما در عمل شفاف‌تر و از سلامت کاری برخوردار هستند.این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم شاهد حضور بیشتر زنان باشیم.
وی تصریح کرد: امروز بسیاری از ظرفیت رشته‌های دانشگاه‌ها را زنان پر کرده‌اند که باید بتوان از ظرفیت‌های آنها استفاده کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج