۴۲۶۲۵۲
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

جشن خودکفایی بنزین در راه است

مصرف بنزین به‌عنوان مهم‌ترین سوخت ناوگان حمل و نقل کشور در طول بیش از سه دهه گذشته همواره صعودی بوده است و به‌همین دلیل با وجود فعالیت ۹ پالایشگاه بزرگ و کوچک و پالایش روزانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام، ‌هنوز از پس تأمین نیازهای کشور بر نیامده و همچنان باید بنزین وارد کنیم.

روزنامه ایران: مصرف بنزین به‌عنوان مهم‌ترین سوخت ناوگان حمل و نقل کشور در طول بیش از سه دهه گذشته همواره صعودی بوده است و به‌همین دلیل با وجود فعالیت ۹ پالایشگاه بزرگ و کوچک و پالایش روزانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام، ‌هنوز از پس تأمین نیازهای کشور بر نیامده و همچنان باید بنزین وارد کنیم.
اواخر مهر ماه امسال وقتی واحد تقطیر فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حضور معاون اول رئیس جمهوری در بندرعباس به بهره‌برداری رسید در واقع پیش درآمد جشن خودکفایی بنزین نواخته شد. اهل فن می‌دانند که برج تقطیر به‌عنوان قلب پالایشگاه وقتی آغاز به کار کند در فرصت کوتاهی می‌توان با تکمیل واحدهای جانبی محصول اصلی را با کیفیت دلخواه تولید و روانه بازار کرد. با شروع به کار دولت تدبیر و امید و به دنبال آن اجرایی شدن برجام سیاست‌های کلیدی صنعت پالایش نفت ایران همراه با ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا بویژه در تولید بنزین و گازوییل از سوی مدیران نفتی کشورمان تدوین شد به طوری که با اجرایی شدن این سیاست‌ها و بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی همچون مجتمع پالایشی سیراف، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پالایشگاه آناهیتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شیراز ظرفیت پالایشی نفت ایران از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز به سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
در ماه‌های نخست سال‌جاری روزانه ۶۴ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور در حالی تولید می‌شد که مصرف بنزین کشور در نیمه نخست سال ۷۵ میلیون لیتر در روز بود و همین موضوع کشور را محتاج به واردات بیش از ۱۰ میلیون لیتری بنزین می‌کرد. هرچند پیش‌بینی مصرف بنزین در شش ماهه دوم سال نشان می‌دهد که با وجود رشد حدود ۳.۹ درصدی متوسط مصرف در طول هفت ماهه نخست امسال در ماه‌های آینده باید انتظار نزول متوسط مصرف بنزین و کاهش شاخص رشد مصرف به کمتر از ۲ درصد را داشته باشیم.

بهره‌برداری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاهی به منظور تولید بنزین ایرانی از یک سو و قطع واردات بنزین به کشور از سویی دیگر یکی از ضرورت‌های مهم کشور است. فارغ از افزایش تولید بنزین در کشور که پیش درآمد برگزاری جشن خودکفایی در تولید این فرآورده مهم خواهد شد، یکی دیگر از مهم‌ترین محاسن بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مجتمع سیراف، پالایشگاه آناهیتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شیراز استفاده از خوراک میعانات گازی است.
این ظرفیت‌سازی برای پالایش میعانات گازی ضمن توقف صادرات میعانات گازی و خام فروشی آن و تبدیل این میعانات به انواع فرآورده‌های نفتی همچون بنزین و گازوییل مرغوب، سبب افزایش ضریب پایداری تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی خواهد شد. افزایش 12 میلیون لیتری تولید بنزین یورو4 با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تنهایی می‌تواند موجب قطع واردات بنزین به ایران شود. از سوی دیگر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان نیز چهار میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین در کشور اضافه خواهد کرد و به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که ایران از سال آینده به صادرات بنزین نیز بپردازد.

موضوع مهم دیگری که در عملیاتی شدن طرح «خودکفایی بنزین» بسیار مهم به نظر می‌رسد تولید این فرآورده با جدیدترین فناوری و با درجه آرام سوزی (اکتان) منطبق با استانداردهای اروپایی است و برخلاف برنامه دولت نهم و دهم که با ریفرمیت پتروشیمی که مواد خطرناک و سرطانزایش منطبق با هیچ استانداردی نبود، خودکفایی بنزین را رقم زد، این بار خودکفایی واقعی با بنزین استاندارد و باکیفیت بالا جشن گرفته خواهد شد. وزارت نفت دولت تدبیر و امید سال آینده در حالی پرونده چهارسال فعالیت خود را جمع‌بندی خواهد کرد که تا آن زمان با عملیاتی شدن طرح «خودکفایی بنزین» نه تنها سوخت‌گیری همه ناوگان حمل و نقل کشور اعم از زمینی، دریایی، هوایی با سوخت 100 درصد ایرانی انجام خواهد شد، بلکه ایران جایگاه مهمی در صادرات فرآورده‌های نفتی به‌دست خواهد آورد و خزانه کشور را با ارز حاصل از صادرات با ارزش افزوده بالاتر انباشته خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      بچه های کوچک را آوردن درمانگاه/ میزان سرب خونشون دوبرابر حد مجازه/ لطفا بفرمایید غیرازبنزین غیراستاندارد،سرب از چه راه دیگری وارد خون بچه ها شده/آقایون خودکفا!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      نگو جشن خودکفایی بنزین
      بگو جشن خودکفایی آلودگی هوا.
      بگو جشن نابودی ملت ایران

    • بدون نام

      خخخخخخههه ای خدا به کجا ها بردین ملتو اخه چ مسخره بازیه کاراشون خدایش هه

    • بدون نام

      همانند برجام نشه،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج