۴۲۷۲۲۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

اعتماد دنیا به داور ایرانی

«علیرضا فغانی» تبدیل به چهره‌ای جهانی در فوتبال شده است.

روزنامه شهروند: «علیرضا فغانی» تبدیل به چهره‌ای جهانی در فوتبال شده است. او بعد از کسب عنوان بهترین داور آسیا در جمع نامزدهای برترین داور دنیا هم قرار گرفته است. اگر تا پیش از این دلمان به کمک داوری محمد فنایی در فینال جام‌جهانی خوش بود الان داوری داریم که شانس سوت‌زدن در فینال جام‌جهانی را دارد و این سرآغاز اتفاقات خوب برای فوتبال ایران است.
اعتماد بین‌المللی به فغانی
علیرضا فغانی در جامعه‌ای که داوری‌هایش همیشه در مظان اتهام و بی‌حرمتی هستند توانسته افتخارات بزرگی به دست بیاورد. شاید از این دست اتفاقات فقط در فوتبال ایران رخ بدهد که یک باشگاه به کمیته داوران نامه بزند و درخواست کند برترین داور قاره‌کهن، بازی‌هایش را سوت نزند چرا که با تیمش سر ناسازگاری دارد! تراکتوری‌ها که هنوز از قهرمانی سپاهان در لیگ دو‌سال گذشته و اتفاقات ١٠ دقیقه پایانی بازی با نفت شاکی هستند، بخش اعظمی از تقصیرات قهرمان نشدنشان را به پای علیرضا فغانی نوشتند. پرسپولیس به کمیته داوران نامه می‌زند که فغانی دیگر بازی‌های این تیم را سوت نزند و فغانی هم برای کم شدن حساسیت‌ها و نشنیدن توهین از دپارتمان داوری خواهش می‌کند قضاوت بازی‌های پرسپولیس را به او نسپارند اما چه خوب است که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا توجهی به حواشی داوری در فوتبال ایران ندارند و فغانی و تیمش را برای حساس‌ترین بازی‌های فوتبال در بالاترین سطح ممکن انتخاب می‌کنند. این‌که فیفا و AFC تا این اندازه فغانی را قبول دارند و به او اعتماد می‌کنند نشان‌دهنده این است که اعتماد بین‌المللی به این داور و تیمش وجود دارد.
قضاوت‌های جهانی
وقتی کنفدراسیون فوتبال آسیا فغانی را برای قضاوت فینال لیگ قهرمانان آسیا انتخاب کرد، معلوم بود که فغانی روزهای خوبی را در پیش دارد. در آخرین دوره جام ملت‌های آسیا هم درحالی‌که تیم‌ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد اما به لطف حضور فغانی در فینال نماینده داشتیم. فغانی پله پله مدارج ترقی را طی کرد و از قضاوت در آسیا به قضاوت‌های جهانی رسید. فغانی و کمک‌هایش برای قضاوت دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان بین بارسلونا و ریور پلاته انتخاب شدند و بعد از این دیدار مورد تمجید فیفا قرار گرفتند. در المپیک ٢٠١٦ که باز هم فوتبال ایران در آن غایب بود و طلسم ٤٤ ساله‌اش شکسته نشد، فغانی تنها نماینده فوتبال کشورمان بود. او دیدار فینال بین آلمان و برزیل را سوت زد. شاید مهم‌ترین نکته فغانی در قضاوت‌های بین المللی‌اش این است که او تحت‌تأثیر تیم میزبان و جو بازی قرار نمی‌گیرد و همین باعث شده بتواند قضاوت حساس‌ترین بازی‌های جهان را هم با موفقیت پشت سر بگذارد.
تقدیر AFC از تیم داوری فغانی
وقتی نامزدهای بهترین‌های آسیا اعلام شدند، خبری از بهترین داور و بهترین تیم فوتسال نبود. درحالی‌که همه می‌دانستند تیم داوری و تیم‌ملی فوتسال ایران اصلی‌ترین کاندیدای عنوان بهترین هستند اما AFC با شیطنت و به بهانه صرفه‌جویی در هزینه‌ها این دو عنوان را از مراسم حذف و اعلام کرد جوایزشان ارسال خواهد شد. با این حال کنفدراسیون فوتبال آسیا نتوانست چشم بر افتخارات علیرضا فغانی ببندد و در مراسم ویژه‌ای از گروه داوری فوتبال ایران تقدیر کرد. در این مراسم برترین‌های داوری در فوتبال مردان و بانوان انتخاب شدند که تیم داوری استرالیا توانست در بخش بانوان بهترین شود.
فغانی در جمع برترین داورهای جهان
موفقیت در قضاوت دیدار فینال المپیک، اعتباری بین‌المللی برای فغانی و کمک‌هایش به ارمغان آورده است. در فاصله چند روز مانده تا برگزاری مراسم بهترین‌های فوتبال جهان تحت عنوان Globe Soccer Awards که هر‌سال در امارات برگزار می‌شود علیرضا فغانی توانست در بین نامزدهای داور‌سال قرار بگیرد. افتخاری بزرگ که می‌تواند سرآغاز تازه‌ای برای داوری فوتبال ایران باشد. فغانی برای کسب بهترین جایزه داور دنیا باید با داوران سرشناسی از اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا رقابت کند که جدی‌ترین رقیب او کلاتنبرگ انگلیسی محسوب می‌شود، داوری که در یورو ٢٠١٦ و لیگ قهرمانان اروپا عملکرد جالبی داشت. داور ایرانی درباره کاندیدا شدن برای انتخاب بهترین داور دنیا می‌گوید: «از قرار گرفتن در بین کاندیداهای عنوان بهترین داور‌سال خوشحال شدم. پس از قضاوت در فینال جام باشگاه‌های جهان در‌سال ٢٠١٣ کاندیدای این عنوان شده بودم. ایرماتوف‌سال گذشته به خاطر قضاوت در فینال یکی از تورنمنت‌های قاره آسیا نامزد دستیابی به این عنوان شده بود اما ما توانستیم فینال المپیک را داوری کنیم که این مسأله باعث شد در فهرست بهترین‌ها قرار بگیریم.»
فنایی: فغانی آبروی فوتبال ایران است

محمد فنایی، کارشناس داوری که سابقه کمک داوری در جام‌جهانی را دارد، درباره افتخارات فغانی به «شهروند» می‌گوید: «فغانی طی سال‌های اخیر با گام‌های مثبت و درایت بالایش توانست به عرصه جهانی راه پیدا کند. انتخاب او به‌عنوان برترین داور آسیا و قرار گرفتن در جمع کاندیداهای بهترین داور جهان باید باعث شود جامعه فوتبال هم نگاه مثبتی به داوری داشته باشد و بی حرمتی و اتهام‌ها به پایان برسند. فغانی با قضاوت‌های خوبی که داشته این شانس را هم دارد که فینال جام‌جهانی را سوت بزند. او افتخار و آبروی فوتبال ایران است که با تلاش و شخصیت خود توانسته چنین پیشرفت چشمگیری داشته باشد. البته کمیته داوران و دپارتمان هم در این راه به او کمک کرده‌اند اما تلاش‌های خود فغانی بیشترین تأثیر را در رشد او داشته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج