۴۲۷۶۷
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

جایگاه ایران در رتبه‌ بندی شاخص سرزمین شاد

بر اساس شاخص محیط زیست، مردمی شادتر هستند، افسردگی آنها کمتر است و ضریب کاری آنها بالاتر است که در سرزمینی زندگی می‌کنند که پایداری اکولوژیکی بالا داشته و مواهب طبیعی گیاهی و جانوری آن از امنیت روانی بیشتری برخوردار باشند.

خبرآنلاین: بر اساس شاخص محیط زیست، مردمی شادتر هستند، افسردگی آنها کمتر است و ضریب کاری آنها بالاتر است که در سرزمینی زندگی می‌کنند که پایداری اکولوژیکی بالا داشته و مواهب طبیعی گیاهی و جانوری آن از امنیت روانی بیشتری برخوردار باشند.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست با بیان این مطلب، درباره شاخص سرزمین شاد توضیح داد: دو مقوله محیط زیست و سلامت روانی افراد کاملا به هم مرتبط هستند. وقتی زمین و هوا و آب آلوده می‌شود، وقتی موجودیت حیات گیاهی و جانوری به خطر می‌افتد، مردمی هم که در این سرزمین زندگی می‌کنند، از ضریب شادمانی کمتری برخوردارند.

به همین دلیل هم است که در رتبه‌بندی این شاخص، بین ۱۵۱ کشور دنیا امریکا و روسیه و سایر کشورهای ثروتمند اروپایی در صدر جدول نیستند بلکه کاستاریکا، ویتنام، گواتمالا، پاناما و ونزوئلا هستند که جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستند. رتبه امریکا ۱۰۵ و رتبه روسیه ۱۲۲ است.

او درباره وضعیت ایران از لحاظ این شاخص‌ها نیز گفت: ایران در این رتبه‌بندی در سال ۲۰۰۶، در جایگاه ۶۸ بود اما در سال ۲۰۱۰ سقوط کرد و به ۸۱ رسید. این نشان می‌دهد که با این که وضعیت ما هنوز از بسیاری کشورهای صنعتی بهتر است اما روند شتابناک افت را طی می‌کنیم. این هم به آن دلیل است که یکدفعه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و بدون ترمز می‌خواهیم رشد اقتصادی زیادی را تجربه کنیم.

به عنوان مثال این که می‌خواهیم در کوتاه‌ترین راه، خط لوله اصلی گاز عسلویه را به مرکز کشور برسانیم و می‌گوییم مسیر باید از دل جنگل‌های دنا رد شود، ۳۰ هزار درخت بلوط را قطع می‌کنیم برای این که این مسیر در کوتاه‌ترین راه اتفاق بیفتد و متوجه نیستیم این کوتاه‌ترین راه می‌تواند چه خسارت‌های گرانباری را به سرمایه‌های زیستی این کشور وارد کند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: عین این اتفاق در جاده‌سازی یا در جانمایی مراکز صنعتی هم در حال وقوع است، و حتی عین این اتفاق سبب شد دریاچه ارومیه را به عنوان یک قطب تنظیم‌کننده تعدیل اقلیمی و ظرفیت گرمایی ویژه در شمال غربی کشور از دست بدهیم. با ترویج شتابان خودکفایی در کشاورزی، وسعت اراضی کشاورزی را در کمتر از ۲۰ سال، از ۳۲۰ هزار هکتار به ۶۸۰ هزار هکتار رساندیم.

آبی به حجم ۳.۶ میلیارد مترمکعب را به کشاورزی اختصاص دادیم و یادمان رفت که حقابه طبیعی دریاچه ارومیه ۳.۱ میلیارد هکتار است و از دست رفت و حالا دریاچه ارومیه تبدیل شده به یک کویرزار ۳۹۰ هزار هکتاری و همان ذرات نمک و خاک هم سلامتی مردم را تهدید می‌کند و هم اراضی کشاورزی را از حیز انتفاع خارج می‌کند.

درویش همچنین با بیان این که «اینطور نیست که فکر کنید اصرار ما بر پایبندی بر موازین حفظ ملاحظات محیط زیستی یک اصرار لوکس است»، گفت: اتفاقا این اصرار باعث می‌شود کیفیت زندگی به صورت درازمدت برای نسل امروز و فردا حفظ شود و خسارت‌های اقتصادی کشور کم شود. این یک اصل یکصدساله محیط زیستی است که برای حکومت بر طبیعت باید از قوانین آن پیروی کرد. ما این قانون را برای نمایش توانمندی‌های دولت متبوع خودمان زیر پا می‌گذاریم و خسارت آن را نسل‌ها و نسل‌ها بعد می‌پردازند.

چرا ما باید در کشوری که در کمربند خشک دنیا قرار گرفته است و میانگین بارندگی آن یک سوم میانگین جهانی است، همه فشارها را بگذاریم روی خودکفایی در کشاورزی؟ که این کار باعث تاراج گسترده سفره‌های آب زیرزمینی شود، افزایش خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها را در پی داشته باشد، به افزایش ریزگردها منجر شود و ساکنان کلانشهرها با آلودگی حاصل از آن مواجه شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      ببخشید این رتبه بندی رو از کجا آوردین ؟!!

    • دلسوخته

      به نظر من غلطه من فكر ميكنم ايران رتبه اول رو داره چون شادي توصيف داره شاد بودن تو دل انسان هاست نه تو ظاهر جنس شاد بودن ايراني ها خيلي قشنگه من جاهاي ديگر رو هم تجربه كردم.شادي اونا همش تو مهموني موسيقي و مشروبات الكلي خلاصه ميشه و بعد از مهموني هاشون به يه ماشين تبديل ميشن.ولي شادي ما در كنار هم بودن و خونه مادر بزرگ رفتن و عيد ديدني و تو اتوبوس برا بزرگ تر ها بلند شدن و ...

      پاسخ ها

      • man

        شما چند سالتونه؟ تا حالا بچه ات مریض شده که پول نداشته باشی حتی واسه یه مداوای ساده! میدونی حقوق کارگر چنده؟ میدونی حقوق ماهیانه 389 هزار تومن با زن و بچه و کرایه خونه چه معنی میده؟کدوم شادی داداش من!

      • zahra seven

        واقعا چند سالته با این طرز فکرت؟؟؟!!!

      • dalton

        اگه خيلي شادي چرا دلسوخته اي !!!

    • سپیر

      پس واقعا اشتباه شده ما رتبه اول شادی هستیم چرا که هیچ غمی رو به دلمون راه نمیدیم چندهزارتا درخت رو واسه لوله گاز قطع کنیم مهم نیست که دریاچه شور ارومیه رو که نماد کشورمون بوده رو خشک میکنیم واسه برداشت نمک مهم نیست که میراث فرهنگی مون رو واسه ساختن ساختمانهای بلند خراب میکنیم چه اهمیتی داره همه کارهای بد رو با هزارتا دلیل قانع کننده انجام میدیم مهم نیست که !! مهم اینه که دور هم شاد باشیم اگه قرار بود این فکرارو بکنیم که شاد نمیشدیم!
      بیخیال نابودی طبیعت و به باد دادن قرنها افتخار و نابود کردن میراث ملی و فرهنگی ما ایرانی هستیم و این چیزای کوچیک اصلا نمیتونه مارو ناراحت کنه
      مهم اینه که ما شادیم!

    • دلسوخته

      من جنس حرفام چيه شما كجا رفتيد آقاي man ايشالله پول دار شي بچتم هيچوقت مريض نشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج