adexo3
۴۲۹۸۷۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

راهکارهای کاهش میزان خسارت سرما به مرکبات

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران سرمای یکی دو روز اخیر در آذرماه را بی سابقه خواهند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران سرمای یکی دو روز اخیر در آذرماه را بی سابقه خواهند.

دلاور حیدرپور امروز در ساری گفت: استان مازندران دو میلیون و ۷۰۰ هزارتن مرکبات تولیدی دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار آن تن پرتقال است.

حیدرپور با بیان اینکه باغداران تنها پنج الی شش درصد از پرتقال استان را برداشت کرده‌اند، افزود: بیش از ۵۰ درصد نارنگی و ۴۰ الی ۵۰ درصد کیوی استان برداشت شده است.

وی با اشاره به نگرانی سازمان جهادکشاورزی نسبت به خسارت مرکبات استان، گفت: این میزان سرما در آذرماه بی سابقه بود و باغداران پیش بینی نکرده بودند.

حیدرپور با بیان اینکه بیمه کردن محصولات به علاقه باغداران بستگی دارد ولی طی کلاس های آموزشی اهمیت این مسئله را متذکر شده ایم، افزود: اگر باغ ها در چنین شرایطی بیمه بودند دغدغه ما هم کمتر بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران بیان کرد: باغداران پس از بیمه کردن محصولات نباید انتظار دریافت خسارت هر ساله از بیمه داشته باشند و اگر در یک سال بیمه خسارت نداد، سال بعد بیمه نکنند.

وی با بیان اینکه بیمه نوعی سرمایه‌گذاری است، گفت: بیمه نوعی پشتوانه در زمان حوادث است تا خیال باغداران راحت باشد.

حیدرپور با اشاره به اینکه بخشی از هزینه بیمه را دولت به عنوان یارانه می پردازد، افزود: لازم است کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر باغداران هیچ اجباری در بیمه کردن محصولات ندارند و به همین دلیل بسیاری از باغداران توجهی به این اقدام ندارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران به باغداران توصیه کرد تا خونسردی خود را حفظ کنند و در چنین شرایطی با مدیریت، میزان خسارت محصولات را کاهش دهند.

حیدرپوربیان کرد: باغداران بسیار آرام از برف های درختان کم کنند و همه برف‌ها را کنار نزنند چون خود برف هم به نوعی پوشش است و از رسیدن سرمای بیشتر به میوه جلوگیری می کند.

وی افزود: میوه در سرمای یک تا دو درجه یخ نمی زند و باغداران سعی کنند با روشن کردن آتش با کنده های بزرگ و ایجاد دود در باغ سرما را کاهش دهند.

حیدرپور اضافه کرد: باغداران دارای باغ‌های جوان سعی کنند ساقه درختان را بپوشانند و اگر باغ کوچک است زودتر نسبت به برداشت محصول اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به آماده باش مدیران ادارات جهادکشاورزی در سطح استان، گفت: کارشناسان سازمان در حال بررسی و ارزیابی باغ ها و ارائه اطلاعات لازم به باغداران هستند.

وی با بیان اینکه نگران صاف شدن هوای امشب هستیم چون میزان سرما افزایش می‌یابد، افزود: دعا می‌کنیم که هوا امشب صاف نشود.

حیدرپور در پایان درباره خسارت وارده به باغات مرکبات گفت: تا عصر فردا نتیجه برآورد کارشناسان آماده می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج