۴۳۱۸۹۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

نتايج رفراندوم‌ ايالتی در آمريکا به کجا رسيد؟

سيستم سياسي ايالات‌متحده به صورت فدراليستي است و ايالت‌هاي آمريکا داراي نوعي خودمختاري هستند. آنها درزمينه سياست خارجي و نظامي تابع دولت فدرال اما در بسياري از موضوعات، داراي ابتکار عمل هستند. هر ايالت داراي يک فرماندار، به‌عنوان رئيس اجرائي ايالت و مجلس نمايندگان و سناست که هر سه از سوی مردم در انتخابات تعيين مي‌شوند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: سيستم سياسي ايالات‌متحده به صورت فدراليستي است و ايالت‌هاي آمريکا داراي نوعي خودمختاري هستند. آنها درزمينه سياست خارجي و نظامي تابع دولت فدرال اما در بسياري از موضوعات، داراي ابتکار عمل هستند. هر ايالت داراي يک فرماندار، به‌عنوان رئيس اجرائي ايالت و مجلس نمايندگان و سناست که هر سه از سوی مردم در انتخابات تعيين مي‌شوند.
ايالت‌ها به‌ دليل استقلالي که از دولت فدرال دارند، مي‌توانند در حوزه ايالت خود، قوانين خاصي تعيين کنند و تصميم‌گيري دراين‌باره هم برعهده فرماندار و اعضاي کنگره ايالتي است. در بعضي از موارد و هنگامي که مسئله‌اي مناقشه‌برانگيز است، مسئولان ايالتي ترجيح مي‌دهند تصميم‌گيري را به مردم ايالت واگذار کنند و رفراندوم برگزار شود. همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري امسال، در ۳۳ ايالت در کنار انتخابات مجلس نمايندگان و سنا، رفراندوم هم برگزار شده است و اين مردم ايالت بودند که درباره مسائل مختلفي ازجمله، قانوني‌شدن استفاده از ماريجوانا، کنترل سلاح، لغو حکم اعدام، افزايش دستمزدها، حق شکار، ماليات تنباکو و بيمه درماني تصميم‌گيري کردند. نکته قابل‌ توجه اين است که در هر ايالت با توجه به فضاي سياسي آن، نتايج رفراندوم متفاوت است؛ برای مثال، در ايالت‌هاي محافظه‌کار، دغدغه مردم، حق شکار بوده و در ايالت‌هاي ليبرال، حفظ محيط زيست و ممنوعيت شکار يا در ايالت‌هاي ليبرال، قانوني‌شدن استفاده از ماريجوانا، اهميت داشته است. در ايالت‌هاي محافظه‌کار، لغو مجازات اعدام، رأي نمي‌آورد اما در ايالت‌هاي ليبرال، اعدام لغو مي‌شود. مثلا در آريزونا، قانوني‌شدن ماريجوانا رأي نمي‌آورد اما در ايالت همسايه‌اش، کاليفرنيا، ماريجوانا قانوني مي‌شود.
قانوني‌شدن استفاده از ماريجوانا: يکي از موارد جنجالي در سال‌هاي اخير، مسئله استفاده از ماريجواناست؛ موضوعي که همچنان در سراسر کشور ممنوع است ولي به‌تازگی در برخي ايالت‌ها استفاده درماني از آن مجاز شده و امسال هم تعدادي ديگر از ايالت‌ها درباره‌اش تصميم گرفتند. استفاده از اين ماده مخدر در ميان جوانان آمريکايي رواج بسياري دارد و به‌همين‌دليل مسئولان به فکر چاره‌جويي براي برخورد با اين پديده شده‌اند. در آريزونا، قانوني‌شدن ماريجوانا رأي نياورد و ۵۲ درصد از مردم به آن رأي منفي و ۴۸ درصد رأي مثبت دادند. قرار بود با قانوني‌شدن فروش ماريجوانا، ۱۵ درصد از ماليات فروش اين محصول به امور آموزشي و بهداشتي اختصاص پيدا کند. همچنین در آرکانزاس، استفاده درماني از ماريجوانا رأي آورد که ۵۳ درصد از مردم رأي مثبت و ۴۷ درصد رأي منفي دادند.
در کاليفرنيا نیز استفاده درماني از ماريجوانا براي افراد بالاي ۲۱ سال مجاز شد که ۵۶ درصد مردم رأي مثبت و ۴۴ درصد رأي منفي دادند. استفاده درماني از ماريجوانا در فلوريدا هم براي افرادي که بيمار هستند، با رأي ۷۱ درصدي مردم مجاز شد.
در ايالت مين با رأي ۵۰,۲ درصدي مردم، افراد ۲۱ سال به بالا مي‌توانند از ماريجوانا استفاده کنند و در ماساچوست هم استفاده از ماريجوانا آزاد شد که ۵۴ درصد از مردم رأي مثبت به اين لايحه دادند.
در مونتانا با رأي ۵۸ درصد مردم، شرايط استفاده درماني از ماريجوانا گسترش يافت و در نوادا هم استفاده از ماريجوانا براي افراد بالاتر از ۲۱ سال با رأي ۵۴ درصدي مردم قانوني شد و در داکوتاي‌شمالي هم ۶۳ درصد از مردم با استفاده درماني از ماريجوانا موافقت کردند.
کنترل سلاح: يکي از مسائل بحث‌برانگيز در آمريکا، مسئله ممنوعيت يا مجازبودن فروش اسلحه است که در نوادا با رأي ۵۰,۴ درصدي مردم، شرايط بررسي پيشينه افراد در هنگام خريد سلاح گسترش يافت اما در مين، اين لايحه رأي نياورد و ۵۲ درصد از مردم به آن رأي منفي دادند و در کاليفرنيا ۶۲ درصد از مردم به ممنوعيت فروش مقادير بالاي خشاب و بررسي پيشينه فرد در هنگام خريد آن رأي مثبت دادند.
لغو مجازات اعدام: آمريکا جزء کشورهايي محسوب مي‌شود که مجازات اعدام در آن اجرا مي‌شود و از آمار قابل‌توجهي هم در‌اين‌زمينه برخوردار است اما در کاليفرنيا مردم با لغو مجازات اعدام مخالفت کردند که ۵۴ درصد از مردم اين ايالت به لغو اعدام رأي منفي دادند ولی در نبراسکا ۶۱ درصد مردم به لغو حکم اعدام رأي مثبت دادند.
افزايش حداقل دستمزدها: در آريزونا افزايش حداقل دستمزدها به ساعتي ۱۰ دلار با رأي مثبت ۵۹ درصد از مردم روبه‌رو شد و در کلرادو هم ۵۵ درصد از مردم با افزايش حداقل دستمزدها به ۹,۳۰ دلار موافقت کردند.
در مين، افزايش حداقل دستمزدها به ۱۲ دلار در ساعت تا سال ۲۰۲۰ مورد موافقت ۵۵ درصد از مردم قرار گرفت و در ايالت واشنگتن، مردم با افزايش حداقل دستمزدها به ۱۳,۵ دلار در ساعت تا سال ۲۰۲۰ موافقت کردند که ۵۷ درصد از مردم به اين لايحه رأي مثبت دادند.
حق شکار: در ايالت‌هاي محافظه‌کار که داراي حيات‌وحش غني‌اي هستند، داشتن حق شکار از دغدغه‌هاي مردم محسوب مي‌شود؛ ۸۱ درصد مردم کانزاس به قانوني‌شدن شکار و تله‌گذاشتن در حيات‌وحش رأي مثبت دادند و ۷۹ درصد مردم اينديانا هم به قانوني‌شدن شکار و ماهيگيري رأي مثبت دادند اما در نقطـــه مقابل در ايالت ليبرال اورگـــن، با رأي ۶۹ درصدي مردم، قانوني تصويب شد که براساس آن، فروش اجزاي بدن و محصولاتي که از ۱۲ حيوان به‌دست آمده باشد، ممنوع خواهد بود. اين ۱۲ حيوان شامل يوزپلنگ، فيل، پلنگ خالدار آمريکايي، گربه وحشي، شير، مورچه‌خوار، يک نوع ماهي خاص، کرگدن، لاک‌پشت، کوسه، ببر و وال مي‌شوند.

افزايش ماليات بر تنباکو: در ايالت کاليفرنيا، ماليات بر تنباکو با دو دلار افزايش در هر پاکت سيگار، مورد موافقت مردم قرار گرفت که ۶۳ درصد مردم به اين لايحه رأي مثبت دادند و عوايد حاصل از اين افزايش درآمد، صرف بيمه درماني مي‌شود اما در کلرادو با افزايش ۱,۷۵دلاري ماليات تنباکو در هر بسته سيگار موافقت نشد و ۵۳ درصد از مردم به آن رأي منفي دادند.
از ديگر نکات قابل‌ توجه در نتايج رفراندوم‌هاي ايالتي، مي‌توان به مخالفت مردم نيوجرسي براي گسترش کازينوها اشاره کرد که 77 درصد از اهالي نيوجرسي با اين مسئله مخالفت کرده و در اوکلاهما 57 درصد از مردم با صرف بودجه عمومي در امور ديني مخالفت کردند و با رأي 63 درصدي مردم در ميزوري، افراد فقط با داشتن کارت شناسايي مي‌توانند در انتخابات رأي بدهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج