۴۳۴۶۷۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

مسیریابی با کمک فُسفِن

گروهی از دانشمندان موفق به ایجاد روشی شده‌اند که به مردم کمک می‌کند بدون اطلاع داشتن از راه‌های یک هزار تو، با موفقیت از درون آن عبور کنند.

وب سایت سایبربان: گروهی از دانشمندان موفق به ایجاد روشی شده‌اند که به مردم کمک می‌کند بدون اطلاع داشتن از راه‌های یک هزار تو، با موفقیت از درون آن عبور کنند.
مسیریابی با کمک فُسفِن

گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن آمریکا موفق شدند با کاشت ایمپلنت در ذهن مردم کاری کنند که آن‌ها بدون نیاز به دیدن مسیر یک هزار تو و اطلاع از آن راه خود را پیدا کنند. محققان از روشی به نام «تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیل۱» (TMS) استفاده کردند که با انتشار نور و چشمک زدن در سر داوطلب وی را مجبور به تغییر جهت و ورود به راه درست می‌کند.

داوطلبان برای آزمایش باید یک نماد را از هزارتوی مجازی که هیچ اطلاعی از نوع مسیر آن نداشتند عبور می‌دادند و در فواصل زمانی خاص از آن‌ها خواسته می‌شود به مسیر ادامه داده یا تغییر جهت دهند. محققان برای اینکه شرکت‌کنندگان بتوانند زمان برخورد به دیوار و تغییر جهت را تشخیص دهند از روش مذکور برای شبیه‌سازی «قشر دیداری2» (visual cortex) مغز استفاده کردند؛ زیرا این عمل باعث می‌شود شرکت‌کنندگان بتوانند اشعه‌های نوری به نام فسفن3 (phosphene) را مشاهده کنند. این نور در حالت عادی زمانی به وجود می‌آید که انسان‌ها چشم‌بسته‌ی خود را با دست می‌فشارد.

استفاده از روش‌های و فناوری‌های بالا باعث شد تا داوطلبان بتوانند در هزارتوهای مختلف، با احتمال 92 درصد جهت را به درستی تشخیص دهند. در گزارش منتشر شده از نتیجه‌ی آزمایش‌ها نوشته شده است با استفاده از تحریک مغناطیسی ترانس کرانیل می‌توان شکاف‌های مغزی ایجاد شده برای افراد نابینا یا ناشنوا را پر کرده و به آن‌ها کمک کرد زندگی راحت‌تری داشته باشند. با وجود این پژوهشگران معتقدند در آینده می‌توان دستورهای بسیار پیچیده‌تری علاوه بر بله و خیر برای این فناوری نیز به کار گرفت.

زمان نهایی عرضه‌ی فناوری مذکور اعلام نشده و دانشمندان معتقدند اندازه‌ی ایمپلنت فعلی باید کوچک‌تر و قابل‌حمل بشود.

_____________________________________

۱- تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیل (Transcranial magnetic stimulation)، یک روش مغناطیسی است که بخش‌های کوچکی از مغز را تحریک می‌کند. از این روش معمولاً برای تحریک اعصاب و بهبود بیماری افسردگی نیز استفاده می‌شود.

2- قشر دیداری، بخشی از مغز انسان که نقش مهمی در پردازش اطلاعات بصری داشته و در پشت جمجمه قرار دارد.

۳- فُسفِن پدیده‌ای است که در آن احساس دیدن یک نور یا نمایان شدن لکه‌هایی در میدان بینایی حتی در زمان بسته بودن چشم در انسان به وجود می‌آید. علت به وجود آمدن فسفن‌ها می‌تواند تحریکات مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی، قشر بینایی مغز یا ازبین رفتن سلول‌های شبکه بینایی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج