۴۳۷۱۶۰
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

دفاع مت دیمون از نقش آفرینی‌اش در «دیوار بزرگ»

بازیگر محبوب مجموعه فیلم های جیسون بورن می گوید نقشی که او در پروژه سینمایی جدید حاصل همکاری چین و هالیوود دارد، قرار بود اروپایی باشد.

روزنامه بانی فیلم: بازیگر محبوب مجموعه فیلم های جیسون بورن می گوید نقشی که او در پروژه سینمایی جدید حاصل همکاری چین و هالیوود دارد، قرار بود اروپایی باشد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، مت دیمون روز سه شنبه گفت نقشش در فیلم جدید «دیوار بزرگ» که محصول مشترک سینمای چین و هالیوود است، « قرار بود اروپایی باشد» و به این ترتیب به آن دسته از منتقدان پاسخ داده که می گویند باید یک بازیگر آسیایی برای این نقش انتخاب می شد.
دفاع مت دیمون از نقش آفرینی‌اش در «دیوار بزرگ»

بعضی منتقدان می گویند انتخاب دیمون برای این نقش «سفیدشویی» است یعنی یک بازیگر سفیدپوست برای نقشی انتخاب شده که باید به دیگر گروه های نژادی می رسید.

در مصاحبه ای با اسوشییتدپرس، این بازیگر آمریکایی گفت به نظرش «سفیدشویی» یعنی وقتی که بازیگران سفیدپوست جوری گریم کنند که به نظر شبیه فردی از نژادی دیگر برسند، همانطور که در روزهای اولیه سینما و تلویزیون می دیدیم که در آن دوران نژادپرستی ملموس تر بود. دیمون گفت «من ایده سفیدشویی را بسیار جدی می‌گیریم» و از مثال چاک کانرز بازیگر ایرلندی-آمریکایی استفاده کرد که در فیلم «جرانیمو» سال ۱۹۶۲ درباره رییس قبیله آپاچی، نقش شخصیت اصلی که یک سرخپوست است را ایفا کرده بود.

دیمون روز سه شنبه برای یک رخداد رسانه های بزرگ در مرکز پکن در چین حضور داشت. ژانگ ییمو کارگردان فیلم و ستاره های آن روی فرش قرمز گام برداشتند و با هواداران صحبت کردند. بعد از آن روی صحنه رفتند تا شخصیت های شان را معرفی کنند و درباره تجربه ساخت فیلم صحبت کنند که گفته می شود با بودجه ای بیش از ۱۵۰ میلیون دلار، پرهزینه ترین پروژه ساخت مشترک چین و هالیوود در تاریخ سینماست. این رخداد در سراسر چین توسط لو اکو (LeEco) - یعنی همان کنگلومره تکنولوژیکی که زیرشاخه فیلمش لو ویزیون پیکچرز یکی از تهیه کنندگان فیلم بوده - به صورت زنده استریم شد.

دیمون گفت: «در هر روز از فیلمبرداری، تمام بازیگران از سراسر دنیا برای اینکه می توانند با ژانگ ییمو کار می کنند حس خوش شانسی می کردند. برای همه مان رویایی بود که به حقیقت پیوست.» ویلم دفو، پدرو پاسکال و ستارگان چینی لو هان و جینگ تیان، اندی لائو از هنگ کنگ و ادی پنگ از تایوان روی صحنه به او ملحق شدند.

در فیلم، دیمون نقش یک سرباز مزدبگیر بریتانیایی را در چین بازی می کند. نخستین تریلر «دیوار چین» باعث شد در ایالات متحده انتقادهایی مبنی بر این پیش بیاید که یک مرد سفیدپوست برای ایفای نقش اول فیلمی در چین انتخاب شده که قرار است فرهنگ این کشور را به تصویر بکشد. کانستنس وو که در سریال کمدی آمریکایی «تازه از راه رسیده» بازی می کند که داستانش حول محور مهاجران تایوانی می چرخد، در توییترش نوشت: «ما باید جلوی تکرار کردن این افسانه نژادپرستانه را بگیریم که تنها یک مرد سفیدپوست می تواند دنیا را نجات دهد.»

این انتقادها همچنین در میان دیگر نگرانی ها نسبت به کمبود گوناگونی نژادی و فرصت های برابر برای بازیگران آسیایی در هالیوود از راه رسید. دیمون و ژانگ به استوشییتدپرس گفتند به خاطر نیازهای داستان، نقش دیمون هرگز برای یک بازیگر چینی در نظر گرفته نشده بود. دیمون گفت فکر می کرد این بحث ها وقتی تمام شوند که «مردم بینند این یک فیلم هیولایی و یک فانتزی تاریخی است و من هیچ نقشی را از یک بازیگر چینی نگرفتم… به نحوی این نقش به خاطر من تغییری نکرد.»

ستاره مجموعه فیلم های «بورن» و «مریخی» همچنین این مسئله را هم زیر سوال برد که آیا مقاله های انتقادی در وبسایت های آنلاین جدید در مورد «یک تیزر تریلر ۳۰ ثانیه ای» در عصر پیش از اخبار جعلی و رسانه های اجتماعی هم منتشر می شدند یا خیر. او گفت: «ناگهان یک ماجرا بزرگ می شود چون مردم رویش کلیک می‌کنند و در این مقابل راه های سنتی قرار می گیرد که بر طبق آن ها یک داستان پیش از آنکه به آن مرحله برسد به دقت مورد سنجش قرار می‌گیرد.»

به گفته دیمون مردم همیشه گول تیترهای آنچنانی را می خورند، اما «در نهایت دیگر روی بعضی از آن تیترهای مسخره کلیک نمی کنند چون متوجه می شوند داستانی که دارند درباره اش می خوانند هیچ چیز خاصی ندارد.»

چندی پیش ژانگ ییمو نیز اعتراض مربوط به سفیدشویی این فیلم چینی را رد کرده بود و با انتشار یک بیانیه در این باره گفته بود: «برای نخستین بار، فیلمی که ریشه عمیق در فرهنگ چینی دارد، با یکی از بزرگ‌ترین گروه بازیگران چینی با زمینه‌ای مناسب برای مخاطبان جهان ساخته شده است. باور دارم چنین فیلم‌هایی باید با اقبال صنعت ما روبه رو شود».

این کارگردان که آثاری چون‌«قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» را در کارنامه دارد از این که در فیلم جدیدش «دیوار بزرگ» از مت دیمون در نقش اصلی استفاده کرده دفاع کرد و انتقادهای مبنی بر «سفیدشویی» در این فیلم را وارد ندانست.

ییمو تایکد کرده بود که این فیلم درباره ساخت دیوار بزرگ نیست و مت دیمون در نقشی که باید یک بازیگر چینی بازی می‌کرد، و نجات بخش مردم چین ظاهر نشده است.

«دیوار بزرگ» فیلم انگلیسی زبان به کارگردانی ژانگ ییمو که با بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری ساخته شده قرار است فوریه ۲۰۱۷ در آمریکا اکران شود. این فیلم شانزدهم دسامبر در سینماهای چین روی پرده می‌رود و دیگر کشورها نیز در ماه فوریه شاهد اکران آن خواهند بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج