۴۴۱۱۹۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

کاهش درآمد ایرانی ها در سال های ۹۱ و ۹۲

معاون اول رییس جمهوری درپاسخ به برخی انتقادها گفت: منتقدین تصور می کنند باور ما این است که در سال ۹۱ شرایط ایده آلی برای مردم وجود داشت اما در سال های ۹۱ و ۹۲اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که درآمد هر ایرانی ۲۱ درصد کاهش یافت و این کاهش حتی در روستاها بیشتر بود.

خبرگزاری ایرنا: معاون اول رییس جمهوری درپاسخ به برخی انتقادها گفت: منتقدین تصور می کنند باور ما این است که در سال ۹۱ شرایط ایده آلی برای مردم وجود داشت اما در سال های ۹۱ و ۹۲اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که درآمد هر ایرانی ۲۱ درصد کاهش یافت و این کاهش حتی در روستاها بیشتر بود.

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در ادامه سخنانش در شانزدهمین همایش مدیران وزارت نیرو با یادآوری انتقاد برخی افراد در خصوص سخنان وی که بارها گفته است سال ها باید تلاش کنیم تا قدرت خرید مردم به سال 1390 بازگردد، اظهارداشت: منتقدین تصور می کنند که باور ما این است که در آن سال شرایط ایده آلی برای مردم وجود داشته است اما معنی درست این سخن آن است که در سال های 91 و 92 اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که درآمد افراد جامعه 21 درصد کاهش یافت.

وی افزود: منظور من این است که برای جبران این اتفاقات و بازگرداندن قدرت خرید مردم به میزان سال 90 باید سال ها تلاش کنیم تا اتفاقات نامطلوب سال های 91 و 92 جبران شود.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مردم نیازمند زندگی شرافتمندانه هستند و ما مسئولیت داریم که این شرایط را برای آنها فراهم کنیم بنابراین لازمه بهبود وضعیت معیشتی مردم دستیابی به رشد بالای اقتصادی است تا درآمد سرانه آحاد جامعه افزایش پیدا کند.

* در بخش اقتصادی باید به رشد ۸ درصدی برسیم

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر می خواهیم اقتدار جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم و پاسخگوی بیکاران باشیم باید به رشد هشت درصدی در اقتصاد برسیم.

وی افزود:در این کشور مدتی است که همه می گویند باید رشد هشت درصدی محقق شود و نیازمند این هشت درصد هستیم.
وی ادامه داد: در دولت اصلاحات در زمان برنامه سوم توسعه این بحث مطرح شد که اگر بخواهیم به چالش های کشور پایان دهیم به رشد هشت نیاز داریم.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در برنامه های بعدی هم این موضوع مورد توجه واقع شد و جزو سیاست های کلی نظام قرار گرفت.
جهانگیری یادآور شد: در سند چشم انداز 20 ساله هم اعلام شد که ما باید قدرت اول اقتصادی منطقه باشیم، بنابراین تصویب شد که در این سند رشد هشت درصد داشته باشیم و درحال حاضر که بیش از 11 سال از عمر سند چشم انداز می گذرد با مروری بر آن باید ببینیم که این رشد چه میزان محقق شده است.
وی تصریح کرد: حداقل از سال 76 تا امروز که سال 95 هستیم رشد اقتصادی کشور حدود 5/3 درصد بوده است یعنی چیزی کمتر از نصف هدفی که گذاشته شده است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در دوره های مختلف ورودی اقتصاد این رشد، وضعیت غیرمتعادلی داشته است، گفت: از سال 76 تا 83 ورودی اقتصاد که مهم ترین آن بخش نفت است. ورودی که از خارج به کشور وارد می شود و اقتصاد کشور را به حرکت وادار می کند رشد اقتصادی حدود 3/4 درصد بوده است.
جهانگیری یادآور شد: در دوره بعدی ورودی اقتصاد 4 برابر دوره قبل بوده است یعنی از سال 84 تا 92 این ورودی نزدیک به 4 برابر قبل بوده ولی رشد اقتصادی حدود 7/3 درصد بوده است یعنی بابت یک ورودی 4 برابری رشد اقتصادی کمتر از هدف اصلی که 8 درصد بوده است و حتی این فاصله بیشتر شده است.
وی ادامه داد: اکنون در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز دوباره در برنامه ششم رشد 8 درصدی را تاکید کردند و مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی را تصویب کرده است.
وی همچنین گفت: ممکن است این سوال در ذهن مردم ایجاد شود که سالیان سال است که بر ضرورت رشد 8 درصدی تاکید شده اما چرا محقق نشده است. شاید مردم انتظار داشته باشند که برای رشد اقتصادی عددی را هدف گذاری نکنیم که بتوانیم در عمل نیز به آن دست پیدا کنیم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: دولت تلاش کرد که در تدوین سیاست های کلی عدد 8 درصد را ننویسد. استدلال دولت این بود که در دوران شکوفایی اقتصاد کشور نتوانسته ایم به این میزان از رشد اقتصادی برسیم پس چگونه ممکن است که در شرایط کنونی که به تازگی از رکود خارج شده ایم بتوانیم این هدف را محقق سازیم.
جهانگیری تصریح کرد: اما استدلال رهبر معظم انقلاب این بود که اگر هدف را کوچک تعیین کنیم به نتیجه مطلوب یا همین اندازه هم نخواهیم رسید اما اگر هدف بزرگ باشد و دستگاه ها در قبال آن احساس مسئولیت کنند، حرکت رو به رشدی را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: البته علاوه بر این استدلال دلایل دیگری نیز وجود دارد که ضرورت رسیدن به رشد 8 درصدی را تایید می کند که یکی از این دلایل این است که ایران در سطح منطقه رقبای جدی دارد و اگر می خواهیم اقتدار ایران در سطح منطقه حفظ شود، ناگزیر هستیم تا به رشد 8 درصدی اقتصاد دست پیدا کنیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین وضعیت بیکاری در کشور را نگران کننده ارزیابی کرد و افزود: در سال جاری حدود یک میلیون و 200 هزار نیروی جدید متقاضی کار به بازار کار ورود پیدا کرده است.
جهانگیری ادامه داد: البته این میزان بیکاری در شرایطی است که نرخ مشارکت فعال جامعه 38 درصد و نرخ مشارکت فعال زنان نیز حدود 15 درصد است، اگر نرخ مشارکت در کشور افزایش پیدا کند، وضعیت بیکاری از این هم بدتر خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این که در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که افراد متقاضی جدید شغل نیز به این میزان اضافه خواهند شد و با ادامه این روند موضوع بیکاری که هم اکنون یک مسئله و چالش اقتصادی است، می تواند به مسائل اجتماعی و سایر مشکلات دیگر تبدیل شود.
معاون اول رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا اساساً اقتصاد ایران شرایط رسیدن به رشد 8 درصدی را دارد یا خیر، گفت: ایران سرشار از منابع طبیعی، زیرساخت های خوب، نیروی انسانی تحصیلکرده جوان و مدیران توانمند و با تجربه برخوردار است و با توجه به ضرورت های موجود برای افزایش رشد اقتصادی و نیز با عنایت به ظرفیت ها و توانمندی های کشور به طور قطع می توانیم رشد 8 درصد اقتصادی در کشور را محقق سازیم.

وی تاکید کرد: از اصلی ترین پیش نیاز های رشد 8 درصدی اقتصاد به کارگیری دارایی های فیزیکی بنگاه های دولتی و عمومی است. باید از این دارایی ها استفاده مطلوب کنیم و در کنار آن به دنبال افزایش بهره وری باشیم که متاسفانه هنوز نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در بیست سال گذشته بهره وری در کشور ما حدود صفر بوده و این در حالی است که در برخی کشورها حدود ۵۰ درصد از میزان رشد اقتصادی از محل بهره وری تامین می شود.
جهانگیری با یادآوری این که اگر یک بنگاه اقتصادی بخواهد بازدهی و بهره وری مطلوب داشته باشد باید نظام مدیریتی مناسب در آن حاکم شود، افزود: متاسفانه مدیران حرفه ای در نظام حاکمیتی شرکت ها و بنگاه ها گرفتار می شوند و یک مدیر موفق حرفه‌ای باید در برابر افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص پاسخگو باشد آن هم در شرایطی که سوال کننده اطلاعات درستی از نحوه اداره بنگاه ندارد و مدیران را مورد بازخواست قرار می دهد.
وی ادامه داد: مدیران حرفه ای کشور سرمایه ارزشمند کشور هستند و نباید این مدیران به ناحق مورد تهاجم و تاخت و تاز قرار گیرند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: دستگاه هایی که بیشترین اشکالات را در عملکردشان دارند و مشخص نیست که میزان رضایت مردم از آنها چقدر است، مدیران حرفه ای کشور را مورد تاخت و تاز قرار می دهند.
جهانگیری همچنین گفت: آنها به تصور اینکه نزد مردم بتوانند جایگاهی پیدا کنند از هر تریبون برای حمله به مدیران مظلوم کشور استفاده می کنند.
وی ادامه داد: در این شرایط مدیران با چه دلگرمی باید به کار و فعالیت ادامه دهند؟ ارزش یک مدیر حرفه ای در کشور بسیار بالاست و اگر می خواهیم اقتصاد کشور حرکت کند باید به مدیران حرفه ای به عنوان سرمایه های کشور اهمیت دهیم و فرصت فعالیت برای آنها فراهم کنیم.

وی با بیان این که هیچ مدیری نباید از پاسخگویی فرار کند، اظهارداشت: مدیران باید بتوانند به صورت شفاف از عملکرد بنگاه خود با همه جزییات دفاع کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      جناب معاون ! درامد و وضعیت اقتصادی مردم در سالهای 93و94و 95 از سال های 91 و 92 خیلی بدتر بوده و هست. شماها فقط بلدید که فرافکنی کنید و آمار و اطلاعات نادرست را به جامعه تزریق نمایید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج