۴۴۸۵۹۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

شبکه های اجتماعی بلای جان ورزشکاران شده است

شبكه‌هاي اجتماعي اين روزها بخشی جدايي‌ناپذير از زندگي مردم شده است.

روزنامه قانون: شبكه‌هاي اجتماعي اين روزها بخشی جدايي‌ناپذير از زندگي مردم شده است. نفوذ اين قبيل شبکه‌های مجازی در بين مردم، موجب شده است تا آن‌ها بتوانند به راحتي و از طريق اين صفحات با چهره‌هاي محبوب خود اعم از هنرمندان، ورزشکاران و سیاست‌مداران در ارتباط باشند. بیشتر اين افراد معروف و محبوب هم بدون هیچ واسطه‌ای طرفداران خود را در جریان جزئی‌ترین کارهای روزانه خود قرار می‌دهند و خيلي از آن‌ها روزي چند بار قسمت‌هايي از زندگي خود را منتشر كرده و هواداران خود را از لحظه به لحظه زندگي خود آگاه مي‌كنند. در اين بين ورزشكاران به‌ویژه فوتباليست‌ها در اين شبكه‌هاي اجتماعي، نقشي پررنگ‌تر و البته منحصر به فرد دارند. خيلي از ورزشكاران اين روزها ثانيه به ثانيه لحظات زندگي‌شان را در اينستاگرام منتشر مي‌كنند. بماند كه انتشار برخي مطالب آن‌ها گاهي با واكنش‌هاي عجيب و غريب از سوي دنبال‌كنندگان و هواداران‌شان مواجه مي‌شود اما به جرات مي‌توان گفت كه اين روزها كمتر ورزشكار معروفي حاضر است لذت غرق شدن در اين قبيل شبكه‌ها و ارتباط مستقيم با هوادارانش را ناديده گرفته و اقدام به بستن صفحه رسمي خود در اينستاگرام كند.

عدم آشنايي با شبكه‌هاي مجازي

هرچند برقراري ارتباط بين ورزشكاران محبوب و هواداران‌شان مي‌تواند مزيت‌هاي خاص خودش را داشته باشد، اما نگاهي اجمالي به اتفاقات رخ داده براي ورزشكاران، در يكي دو سال اخير كه عامل اصلي آن همين شبكه‌ها بوده است، نشان مي‌دهد كه معايب آن بيشتر از مزيت‌هاي آن است. اينكه شبكه‌هاي اجتماعي به خودي خود پديده‌هاي بدي محسوب نمي‌شوند، بر كسي پوشيده نيست اما متاسفانه عدم آشنايي با نحوه استفاده صحيح از اين پديده همه‌گير، گاهي مشكلات عديده‌اي ايجاد مي‌كند و حتي گاهي منجر به بروز حواشي بسيار شديد و تاثيرگذار روي روند زندگي حرفه‌اي ورزشكاران مي‌شود. محروميت بازيكناني نظير محسن فروزان و سوشا مكاني از سوي كميته اخلاق فدراسيون فوتبال پس از انتشار برخي تصاوير در صفحات شخصي و رسمي‌شان، نمونه بارز معضلاتي است كه همين شبكه‌هاي اجتماعي عامل بروز آن بودند.
محسن فروزان كه به دليل انتشار عكس همسر خود با محروميت مواجه شد و سوشا مكاني هم به دليل استفاده از پوشش نا متعارف به كميته اخلاق فراخوانده و جريمه شد. هنوز مدت زيادي نگذشته است از زماني که يك هوادار سرسخت پرسپوليس متن مكالمه خود با استرتن چوک، دستيار برانكو درباره بازي ندادن به رامين رضاييان را منتشر كرد. انتشار اين مكالمه بازخوردهاي فراواني داشت تا جايي كه موجب شد هواداران پرسپوليس به صفحه اين مربي حمله كرده و از خجالتش دربيايند! يا همين چند ماه پيش و در مسابقات المپيك ۲۰۱۶ ريو، انتشار يك عكس در صفحه اينستاگرام سيد محمد موسوي ، بازيكن محبوب تيم ملي واليبال ايران ، اين رشته را وارد حاشيه كرد و موجي از انتقادات را روانه واليباليست‌ها كرد. سيدمحمد موسوي در شب برگزاري مراسم رژه المپيك عكسي از خودش به همراه شهرام محمودي و سعيد معروف منتشر كرد كه در هتل محل اقامت‌شان حضور دارند و مراسم افتتاحيه المپيك را از طريق اينترنت تماشا مي‌كنند. عدم حضور اين سه بازيكن در مراسم رژه به دليل انتشار اين عكس، خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد پخش شد و واليبال را كه تنها رشته تيمي كاروان ايران در المپيك بود، وارد حاشيه كرد. هر چند موسوي پس از مشاهده بازخوردهاي منفي اين عكس را از صفحه خود حذف كرد، اما دير شده بود و خيلي زودتر از تصور اين عكس در تمام رسانه‌ها منتشر شد.

ستارگان دنيا چه مي‌كنند؟

اين‌ها تنها گوشه‌اي از آسيب‌هاي اين شبكه‌هاي اجتماعي در زندگي ورزشكاران در يكي دو سال اخير به شمار مي‌رود. آسيب‌هايي كه بدون شك دليل مهم و اصلي آن ناآشنايي و عدم حرفه‌اي‌گري در استفاده از اين شبكه‌هاي مجازي است. بیشتر ورزشكاران درجه يك خارجي نظير ليونل مسي، رافائل نادال، كريستيانو رونالدو، ديويد بكهام، مايكل شوماخر و خيلي ديگر از اين ورزشكاران در اينستاگرام صفحه رسمي دارند و اگر گاهي برخي رفتارهاي ناشايست كاربران ايراني زير پست‌هاي آن‌ها را ناديده بگيريم، بیشتر دچار حواشي زيادي در استفاده از اين شبكه‌ها نشده‌اند. برای مثال کریستیانو رونالدو در يك روز شايد نزديك به چهار عكس جديد هم در فضای مجازی منتشر می‌کند اما به طور میانگین درصد بالایی از این تصاویر متعلق به تمریناتش است که تنها در یک یا دو کلمه هواداران خود را در جریان وضعیت خود می‌گذارد، يا دیگر ستاره جهان فوتبال یعنی، لیونل مسی که به مراتب حضور کمرنگ‌تری نسبت به رقیب خود یعنی رونالدو در فضای مجازی دارد، نهایتا به پیروزی تیم خود در فلان بازی اشاره کند و تمام! اين در حالي است كه انتشار عكس از سوي ورزشكاران ايراني در اكثر مواقع حاشيه‌هاي متعدد به همراه دارد و شايد به همين دليل است كه برخي از مربيان براي جلوگيري از ايجاد حاشيه و جنجال استفاد از اين قبيل شبكه‌هاي اجتماعي را براي بازيكنان‌شان ممنوع كرده‌اند.

البته بايد به اين موضوع هم اشاره كرد كه برخي ورزشكاران استفاده از اين شبكه‌ها را بر مبناي اصول حرفه‌اي در دستور كار قرار دارند و بعضا از اين بستر براي بيان برخي معضلات اجتماعي استفاده مي‌كنند. علي كريمي، ملي‌پوش سابق تيم ملي فوتبال ايران كه اتفاقا از محبوبيت زيادي در بين ورزش‌دوستان بهره‌مند است در اين گروه قرار دارد. نگاهي به مطالب منتشر شده از سوي علي كريمي در صفحه رسمي‌اش نشان دهنده طرز فكر و شخصيت حرفه‌اي اين ورزشكار است. فردي كه بيش از آن كه به دنبال خودنمايي و بروز احساسات نامتعارف در صفحه رسمي‌اش باشد، درگير دغدغه‌هاي اجتماعي و بيان آن است.

آن‌ها كه قيد شبكه مجازي را زده‌اند

در اين بين ورزشكاراني هم هستند كه علاقه چنداني به استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي ندارند. امير غفور يكي از ورزشكاران به شمار مي‌رود كه در كل با اين قبيل فعاليت‌ها مخالف است. او در اين باره به «قانون» مي‌گويد:‌«احساس مي‌كنم استفاده از شبكه‌هاي مجازي به نوعي اعتيادآور است و از آنجايي كه كمتر كسي نحوه استفاده صحيح از آن را بلد است، ممكن است به بروز مشكل و حاشيه منجر شود.

به اعتقاد من نيازي نيست كه ما به اين شكل هواداران‌مان را از وضعيت خود مطلع كنيم. خوشبختانه آنقدر تعداد رسانه‌هاي جمعي زياد هست كه نيازي به رسانه فردي نباشد! من هيچ‌وقت از اين شبكه‌ها استفاده نكرده و نمي‌كنم زيرا نيازي در انجام اين كار نمي‌بينيم!». با تمام اين تفاسير و با استناد به اين مطلب كه شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي به ذات، پديده‌هاي ناهنجاري نيستند، بايد نگاهي دقيق، ريشه‌اي، و جامعه‌شناختي به معضلات ناشي از استفاده ورزشكاران و ديگر افراد محبوب جامعه از اين رسانه‌هاي انفرادي داشت. نگاهي جامعه‌شناسانه كه بتواند دلايل اصلي ايجاد حواشي را نمايان كند و راه حل‌هاي اصولي را ارائه دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج