اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۵۰۱۶۵
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

چه کسی جیب مردم را خالی کرد؟

«جیب مردم» سه سالی است که برای برخی جریان‌های سیاسی اهمیت زیادی پیدا کرده است، همان جیبی که از سال ۱۳۸۴ و با روی کارآمدن دولت‌های نهم و دهم روز به روز کوچکتر شد و در سال‌های پایانی دولت دهم این کوچک شدن سرعت بی‌سابقه‌ای به خود گرفت

ایران نوشت: «جیب مردم» سه سالی است که برای برخی جریان‌های سیاسی اهمیت زیادی پیدا کرده است، همان جیبی که از سال ۱۳۸۴ و با روی کارآمدن دولت‌های نهم و دهم روز به روز کوچکتر شد و در سال‌های پایانی دولت دهم این کوچک شدن سرعت بی‌سابقه‌ای به خود گرفت. اما دراین دوران که هیچ ایرانی نمی‌تواند آن را فراموش کند و به جای آوردن نفت به سفره مردم، همان نانی که در سفره‌ها بود جمع شد، این جریان‌ها و رسانه‌های معروف سکوت می‌کردند. اما اکنون که به گواه دوست و دشمن سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم به صورت زیربنایی درحال بهبود معیشت مردم است، این رسانه‌ها خود را جای مراجع تخصصی و آماری قرارداده‌اند و روزانه آمارهای جالبی از وضع اقتصادی کشور منتشر می‌کنند. این درحالی است که این گزارش‌های آماری که تنها با هدف‌های گروهی و به نیت تخریب دولت منتشر می‌شود، هیچ پشتوانه علمی و حتی منطقی ندارد.
یک روز تورم ۸ درصدی آذر ماه اعلام شده از سوی بانک مرکزی را رد می‌کنند و با محاسبات خود تورم ۵۳ درصدی را صحیح اعلام می‌کنند و روز دیگر با کنار هم گذاشتن اظهارنظرها و برخی از گزارش‌ها به این نتیجه می‌رسند که رئیس جمهوری آمار درست ارائه نمی‌دهد.درواقع این رسانه‌ها با ارائه تحلیل‌های سطحی و غیرحرفه‌ای از گزارش‌های علمی و تخصصی سعی دارند تا به همان تیتری که از ابتدا روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، برسند.
برهمین اساس زمانی که نرخ تورم ۸ درصدی را ۵۳ درصد اعلام می‌کنند دانسته یا نادانسته تمام اصول علمی را زیرپا می‌گذارند، چراکه روشن است که استناد به گزارش سال گذشته درباره میزان افزایش قیمت برخی از کالاها در سه سال قبل از آن نه تنها برای نتیجه‌گیری در سال ۱۳۹۵ منسوخ است بلکه سبدی که براساس آن نرخ تورم محاسبه می‌شود بالغ بر ۳۵۰ کالا و خدمت است و چند قلم کالا نمی‌تواند ملاک محاسبه نرخ تورم باشد. ضمن اینکه مراجعه این رسانه‌ها به نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی که در تمام گزارش‌های نرخ تورم به صورت جداگانه اعلام می‌شود نیزمی توانست آنها را به نادرستی تحلیل خود برساند چراکه همزمان با تک رقمی شدن نرخ تورم کلی، تورم کالاهای خوراکی نیز زیر ۱۵ درصد بوده است.
گذشته ازاین، نسبت دادن مستقیم نرخ رشد اقتصادی ۴/۷ درصد نیمه نخست امسال با جیب مردم نیز موضوع جالب دیگری است که این روزها زیاد مورد استناد این دسته از رسانه‌ها قرار می‌گیرد این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی برآیند افزایش تولید مجموع کالا و خدمت در یک دوره زمانی مشخص است.
ازسوی دیگر بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی اعلامی توسط رئیس جمهوری(۴/۷ درصدی شش ماهه نخست امسال) ازسوی نوبخت سخنگوی دولت رد شده نیز به طور کامل نیت این رسانه را برملا می‌کند. چراکه همگان می‌دانند که مانند سایر نرخ‌ها، نرخ رشد اقتصادی اعلامی مرکزآمار ایران و بانک مرکزی (به دلایلی که بارها درباره آن توضیح داده شده است) با هم متفاوت است و استناد سخنگوی دولت به گزارش مرکزآمار به معنای رد سخنان رئیس جمهوری نیست.
جیب مردم در دولت قبل خالی شد
هرچند مسئولان دولت یازدهم هیچ گاه مدعی نشده‌اند که در سه و نیم سال اخیر تمام مشکلات مردم را حل کرده‌اند، ولی با اندکی انصاف می‌توان به این نتیجه رسید که روند تخریبی سال‌های گذشته حداقل متوقف شده است. حال با استناد به همان گزارش‌هایی که برخی از رسانه‌ها از آن تحلیل‌های خاص و خودخواسته بهره می‌برند باید گفت که همان جیبی که اکنون مدعیان بسیاری پیدا کرده است در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ خالی شده است و بازگرداندن پول‌هایی که بواسطه تورم‌های بالای ۴۰ درصد و نرخ رشد اقتصادی منفی ۸/۶ درصدی و گرانی و... از این جیب‌ها رفته است، کاری دشوار است و به طور قطع در یک مدت کوتاه نمی‌توان همه چیز را به شرایط قبل از سال ۱۳۸۴ بازگرداند.

بررسی میزان رشد هزینه ناخالص خانوارهای ایرانی طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که در دو مقطع، هزینه خانوارها با رشد شدیدی مواجه شده که یکی در سال‌های ۸۵ و ۸۶ و دیگری در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بوده است. براین اساس، جمع کل هزینه‌های ناخالص خانوارهای شهری درحالی در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال قبل از آن ۵/۱۳ درصد افزایش یافته است که این تغییر در سال ۸۵ به ۹/۱۵ درصد و در سال ۸۶ به یک باره ۲/۲۷ درصد بیشتر شده است. در ادامه سال‌های دهه ۹۰ رشد هزینه‌ها شتاب گرفته به طوری که در سال ۹۱ این رشد به ۵/۲۴ درصد و در سال ۱۳۹۲ به بالاترین رقم یعنی ۴/۳۱ درصد رسیده است. اما در سال ۹۳ که روند شتابان نرخ تورم مهارشد، روند رشد هزینه‌ها به نصف کاهش یافته است. بدین ترتیب در سال ۹۳ در مجموع هزینه خانوارها ۶/۱۵ درصد بیشتر شده که خیلی کمتر از سال‌های قبل از آن است. همچنین از میان ۱۲ گروه هزینه‌ای خانوارها درهزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز شاهد روندی همانند کل رشد کل هزینه خانوارها هستیم به طوری که در سال ‌های ۸۵ و ۸۶ یک بار با جهش مواجه شده و در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ این جهش تکرار شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همان جیبی که میگی توی این سه ساله خیلی خلی کوچکتر شده بهتره بگم دیگه بسته شده

    • عنقا

      چه تیتری زدین نویسنده محترم چه عجب یکی پرسید اینو یامیخوان مردم خر کنین یه بارمیگین مردم ناامید شدند یه بار میگیین بدشانس الانم اینو گفتین این دولتمردان ومجلسیا اگر به فکر مردم بودن خوب بود که مردم میگن نیست شما باور نمیکنی نویسند ه محترم خودتو بزار جای مردم میتونی تحمل کنی الانم که پاداش بازنشتگان را قطع کردن از چندسال قبل شروع شد جیب خالی کردن به چی میگن اینکه مجلسیا بشینینن اوونجا از مردم مالیات وابونمان قبضهها رابخوان اینرسمش نیست امیدوارم که هرچه زودتر جوابگوی مردم باشین

    • بدون نام

      هرکس میخواد از این نمد کلاهی بدوزه مسلما هیچکدوم نگران مردم نیستن بلکه دنبال منافع خودشونن که خوشبختانه ملت دست همشون را خونده دیگه دل به این حزب و آن حزب نمیده.فقط لعنت خدا بر خدافروش که با اعتقادات مردم بنفع خودشون معامله میکنن.....افسوس بحال ملت.

    • تبریز

      جیب مردم در دولت روحانی خالی و پاره شد کجای کارید خودتان را تبرعه نکنید درود بر دکتر احمدی نژاد

    • reza

      سلام حضور دوستان عزيز در برترينها . مردم از آمار و تحليلهاي اقتصادي متوجه نميشوند . لطفا با قرار دادن جدول مقايسه جنس به جنس و سال به سال و ارسال آن در سايتها و شبكه هاي اجتماعي موضوع را روشن كنيد .

    • بدون نام

      بسیار عالی تحلیل شد سپاس

    • بدون نام

      همه اینهارا دولت خالی کرد و حالا زرنگتر شده و دولت تماما لباسهای بدون جیب به فروش ملت میرسونه

    • محمد

      البته نیاز به اصلاح دارد چه کسی از جیب فقیر گرفت و داد به ثروتمند؟

    • بدون نام

      این دولت دردی از قشر ضعیف دوا نکرد فقط تا توانست جیب را خالی کرد

    • بدون نام

      بهتره بپرسین چه کسانی جیب مردم را خالی کردند؟! پاسخ:شما ازخدابی خبرهای قدرت طلب وسودجو.شماهایی که ازهیچ به همه جارسیدیدومانندعقده ایها به چپاول مردم پرداختید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج