۴۵۰۴۳۷
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پرداخت ۹ هزار ميليارد از بدهی دولت به شهرداری

دوشنبه بعد از ماه‌ها بالاخره در جلسه‌اي كه بين شهردار تهران و معاون رييس‌جمهور برگزار شد، مقرر شد تا دولت تا پايان سال بيش از نيمي از بدهي خود به شهرداري را بپردازد.

روزنامه اعتماد: دوشنبه بعد از ماه‌ها بالاخره در جلسه‌اي كه بين شهردار تهران و معاون رييس‌جمهور برگزار شد، مقرر شد تا دولت تا پايان سال بيش از نيمي از بدهي خود به شهرداري را بپردازد.

قدرت‌الله گودرزي، معاون مالي شهردار تهران با اعلام اين خبر گفت: «شهردار تهران در اين جلسه خطاب به نوبخت گفته كه با وجود اينكه دولت از سال ٨٥ تاكنون پولي به شهرداري نداده، اما شهرداري اجازه نداده خللي در اجراي پروژه‌ها ايجاد شود. نوبخت هم بعد از شنيدن گزارش قاليباف اذعان كرده كه اتفاقات بزرگي در تهران رخ داده كه از آن غافل بوده‌اند.» البته او در شرايطي اين حرف‌ها را زد و تلاش كرد جلسه قاليباف با نوبخت را خيلي دوستانه نشان دهد كه در ماه‌هاي گذشته بارها قاليباف و مديران شهرداري انتقادهاي بسيار تندي به دولت و شخص رييس‌جمهور داشته‌اند.

گودرزي روز گذشته در بخش ديگري از صحبت‌هايش با بيان اينكه ميزان بدهي دولت به شهرداري تهران در بحث مكلف بودن ٥١٢٣ ميليارد تومان است، افزود: براساس قانون در برخي رديف‌ها دولت مجاز به كمك به شهرداري‌هاست كه در اين بخش نيز ٨٨٣٧ ميليارد تومان بدهكار است. وي با بيان اينكه براساس مصوبه مجلس دولت بايد از محل صندوق ذخيره ارزي يك ميليارد تومان به شهرداري تهران در بحث توسعه مترو پرداخت مي‌كرد، گفت: خوشبختانه در اين جلسه نوبخت قول داد كه تا آخر امسال بخشي از بدهي‌هاي دولت به شهرداري را تسويه مي‌كند.

نوبخت قول داد تا پايان سال يك ميليارد دلار را از محل صندوق ذخيره ارزي به شهرداري مي‌پردازد و همچنين ٢٠٠٠ ميليارد تومان از محل يارانه بليت مترو و اتوبوس و همچنين يك ميليارد و ١٣٩ ميليون تومان بدهي از محل جرايم راهور را نيز پرداخت مي‌كند. وي همچنين درخصوص ديون شهرداري نيز با بيان اينكه ميزان ديون ٢٧٠٠ ميليارد تومان تعيين شده است، گفت: تمام ديون پيمانكاران زير ٣٠٠ ميليون تومان و زير ١٠٠ ميليون تومان شناسايي شده است و به صورت نقد پرداخت مي‌شود اما بدهي‌هاي بالاي ٣٠٠ ميليون تومان به صورت نقد و غيرنقد پرداخت مي‌شود به گونه‌اي كه ٧٠ درصد به صورت غيرنقد و ٣٠ درصد به صورت نقد پرداخت مي‌شود.

حمله بعد از توافق

اما درست بعد از اين توافق بين شهرداري و دولت براي پرداخت بخشي از بدهي‌ها، پرويز سروري، عضو اصولگرايان شوراي شهر ديروز در صحن شورا باز هم لب به انتقاد از دولت گشود و گفت: دولت كه از حقوق شهروندي سخن مي‌گويد، خود در پرداخت مطالبات حقوقي شهروندان ضعيف عمل مي‌كند و در تبليغات تنها مدعي حقوق شهروندي است. سروري گفت: چرا دولت به وعده‌هاي خودش در خصوص تخصيص بودجه اقدامات عملي نمي‌كند؟! در ماده يك اين سند حقوق شهروندي از حق حيات همه انسان‌ها صحبت شده است ولي اين روزها شاهد مساله آلودگي هوا هستيم به گونه‌اي كه چند روز قبل، از محله حكيميه بازديدي داشتم كه به دليل آلودگي هوا با مشكل تنفس مي‌كردم.

چند مورد از بي‌توجهي دولت به آلودگي هوا اين است كه براساس قانون، دولت بايد سهم شهرداري‌ها از محل جرايم راهنمايي و رانندگي را پرداخت كند. سروري يادآور شد: ١١٣٩ ميليارد تومان از تخلفات راهنمايي و رانندگي به شهرداري تهران بايد پرداخت مي‌شده كه اين مهم محقق نشده است. سروري افزود: با پرداخت ٢ هزار ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي مي‌توان گفت كه دولت به شهرداري ١٨ هزار ميليارد تومان بدهكار است كه اين رقم سهم حمل و نقل عمومي است كه اگر پرداخت مي‌شد شاهد آلودگي هوا نبوديم.

اما در كنار سروري ديروز، تعدادي ديگر از اعضاي شورا نيز با تذكراتي مجددا نسبت به آلودگي هوا واكنش نشان دادند كه شايد جالب‌ترين آنها اظهارات رييس شورا بود. مهدي چمران نيز در حالي كه مانند سروري، دولت را هدف گرفته بود، درست مانند شهردار تهران كه چندي قبل در توييتر خود نسبت به شماره‌گذاري موتورها و خودروهاي كاربراتوري انتقاد كرده بود و آن را از مهم‌ترين عوامل آلودگي هواي تهران دانسته بود، در مورد ميزان بدهي دولت به شهرداري گفت: عدم پرداخت ١٠٠٠ ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره ارزي از سوي اين دولت مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

رييس شوراي شهر تهران با اشاره به شماره‌گذاري موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري با وجود مصوبه هيات دولت مبني بر عدم شماره‌گذاري اين نوع موتوسيكلت‌ها از مهرماه امسال گفت: ٤٣٠ هزار موتوسيكلت كاربراتوري در آستانه شماره‌گذاري است و از دولت مي‌خواهيم تو را به خدا اجازه شماره‌گذاري ندهد، چراكه ما نه پول مي‌خواهيم و نه خواسته بزرگي داريم؛ اين خواسته همه مردم است كه به سلامتي آنان توجه كنند. چمران افزود: ما اين اعتراض خود را كتبا طي نامه‌اي به دولت اعلام كرده‌ايم و اميدواريم مثمرثمر باشد.

اسماعيل دوستي نيز در تذكر پيش از دستور خود با بيان اينكه متاسفانه مدتي است كه برخي اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به دولت كم لطفي كرده و ترافيك تهران را به گردن دولت مي‌اندازند، گفت: برخي سعي دارند كه به جامعه القا كنند كه دولت مقصر ترافيك است اما بايد بگويم كه دولت و شهرداري مقصر ترافيك نيستند.

ديروز همچنين گزارشي از عملكرد شش ماهه اول تبصره‌هاي بودجه سال ١٣٩٥ شهرداري تهران از سوي رييس كميسيون برنامه و بودجه شورا ارايه شد كه گرچه حاوي نكات مهمي بود ولي در بين غايله مباحث ترافيك و آلودگي هوا، چندان بدان توجه نشد. نكاتي كه حكايت از تعدادي ديگر از تخلفات و ايهامات مالي شهرداري داشت. عليرضا دبير درباره عملكرد شهرداري در تبصره سوم بودجه سال ٩٥ توضيح داد: همانطور كه در تبصره پانزدهم ذكر شده بايد مبلغ ١٢ميليارد تومان براي «اجراي طرح‌هاي عمراني حريم» با هماهنگي فرمانداري تهران در روستاهاي منتخب و پروژه‌هاي مورد تاييد فرمانداري تهران و ساير فرمانداري‌هاي ذيربط هزينه مي‌شد اما تا پايان شهريور ماه امسال تنها ۳ ميليارد تومان در اين موضوع هزينه شده است.

دبير با اشاره به تبصره نوزدهم بودجه اظهار داشت: با وجود آنكه انتشار هرگونه نشريه در واحدهاي ستادي، مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران ممنوع است و هرگونه اطلاع‌رساني صرفا از طريق نشريه خبري روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تهران «همگامان» و نشريات تخصصي داراي مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران مجاز است اما شهرداري اقدام به انتشار چندين نشريه از جمله وقايع الاتفاقيه؛ مهندسي ترافيك؛ دانش شهر؛ اقتصاد شهر؛ همشهري تاكسي؛ همشهري اتوبوس و... مي‌كند. دبير با اشاره به تبصره بيست و سوم بودجه بيان داشت: شهرداري تهران در پروژه حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع)؛ بيمارستان مغز و اعصاب امام رضا(ع)؛ مركز مبارزه با سرطان؛ مراكز فرهنگي‌ـ مذهبي شهيد تهراني‌مقدم، شهيد شاطري و شهيد شوكت‌پور و خط مترو از خيابان فاطمي تا ميدان تجريش تاكنون هيچ عملكردي نداشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مبلغ رو پرداخت کردید اسنادش رو منتشر کنید تا شهرداری بعدا مدعی نشود که پول به ما ندادند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج