۴۵۱۵۲
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

آنتن؛ کیلویی چند؟

بحران كمبود بودجه در تلويزيون اين روزها پاي اسپانسرهاي بسياري را به برنامه‌هاي خانوادگي و كودك تلويزيون باز كرده است

آنتن؛ کیلویی چند؟

هفت صبح: بحران كمبود بودجه در تلويزيون اين روزها پاي اسپانسرهاي بسياري را به برنامه‌هاي خانوادگي و كودك تلويزيون باز كرده است

تعطيلي پشت سر هم برنامه‌ها و مجموعه‌هاي مختلف تلويزيوني به بهانه كمبود بودجه، اين روزها برنامه‌سازان هر حوزه‌اي به اين فكر انداخته تا هر طور شده براي جذب اسپانسرهاي ريز و درشت وارد مذاكره شوند.

حالا فرقي نمي‌كند اين تبليغات، براي هتل و مراكز خدماتي باشد يا انواع و اقسام پفك و خوراكي مختلف! همين چند وقت پيش بود كه برنامه‌هاي مختلف ماهواره‌اي را به خاطر تبليغات مستقيم قرص لاغري و داروي ضد اعتياد و‌... توسط مجري برنامه‌ مسخره مي‌كرديم و به آنتن فروشي آنها مي‌خنديديم. اتفاق‌هايي كه اين روزها به خاطر كمبود بودجه در برنامه‌هاي پر مخاطبي مثل «به خانه بر مي‌گرديم» و «عمو پورنگ» مي‌افتد، دست كمي‌از آنها ندارد.

برنامه «به خانه بر مي‌گرديم»، اين روزها اسپانسر هتل‌هاي مختلف شده و بعضي از برنامه‌هايش را در لابي اين هتل‌ها اجرا مي‌كند. جالب اينجاست كه قضيه فقط به بردن اسم هتل و نشان دادن سردر آن هم محدود نمي‌شود، چون مجري برنامه تا آدرس دقيق هتل را به مخاطبان ندهد و آنها را از فهرست كامل غذاهاي آن مطلع نكند، دست بردار نيست!

عموپورنگ هم اين روزها پاي محصولات پيكوتك را به برنامه «هزار و شصت و شونزده» باز كرده و اين‌بار به جاي چسباندن عكس محصول، گوشه دكور و نمايش تبليغات آن در فاصله ميان برنامه‌ها، راه و روش ديگري پي گرفته. عمو پورنگ شخصا يك بسته پيكوتك دستش مي‌گيرد و به بچه‌ها مي‌گويد برويد و از اينها بخريد! مسئله جذب اسپانسر، هميشه در تلويزيون باب بوده اما هيچ وقت تا به امروز، جز در برنامه‌هاي آشپزي تا اين حد گل درشت به آنها پرداخته نشده. اين در حالي‌ست كه تلويزيون تجربه‌هاي موفقي از جمله برنامه «نود» در جذب اسپانسر داشته است. نكته‌اي كه در اينجا بايد به آن اشاره كرد، زير سوال رفتن‌ شان تلويزيون با جذب اينچنيني اسپانسر است.

با شدت گرفتن بحران مالي تلويزيون و تعطيلي پشت سر هم مجموعه‌ها و سريال‌ها، اين روزها بحث جذب اسپانسر و تبليغات گل درشت محصولات و مكان‌هاي مختلف، بدجوري داغ شده. مسئله جذب اسپانسر براي برنامه‌ و تاكشوهاي زنده تلويزيوني، به خودي خودش اصلا اتفاق بدي نيست و حتي در تمام نقاط دنيا هم اتفاق مي‌افتد.

حتي در خود ايران هم نمونه‌هاي بسياري در اين زمينه داشته‌ايم. مثلا برنامه‌هايي مثل 90، ساليان سال است كه اسپانسر جذب مي‌كند و يك بار هم موضوع اين اسپانسري، تو ذوق مخاطبان نزده است. كاري با درست يا غلط بودن اين مسئله نداريم نكته قابل توجه، هجوم يكباره و همه جانبه اسپانسر‌هاي گل درشت به برنامه‌هاي خانوادگي و كودك تلويزيون است.

برنامه‌هاي موفق تلويزيوني از جمله «به خانه بر مي‌گرديم»، «عموپورنگ» و‌... اين روزها به دليل مشكلات مالي، طوري به اسپانسرها ميدان داده‌اند كه تبليغ مستقيم كالاها يا مكان‌هاي مورد نظر، به بخش عمده‌اي از كار آنها تبديل شده. اين تبليغات تا جايي پيش رفته كه حتي اين شائبه به وجود آمده كه كل اين برنامه‌ها به اسپانسر مورد نظر فروخته شده است! هفت صبح اين مسئله را بررسي مي‌كند.

موقتي بودن اجراي «به خانه بر مي‌گرديم» در هتل!

برنامه «به خانه بر مي‌گرديم» از 14 سال پيش به صورت مداوم، هر روز راس ساعت پنج، روي آنتن شبكه تهران مي‌رود و به خاطر تنوع بخش‌ها و ميهمان‌ها و آموزش‌هاي مختلف، طرفدار بسياري ميان خانواده‌ها به خصوص خانم‌ها دارد. قضيه اسپانسر در اين برنامه‌ هم مسئله چندان جديدي نيست. بارها لابه‌لاي برنامه و به‌خصوص در بخش آموزش آشپزي، مواد غذايي مختلف را جلوي دوربين مي‌آورد و آنها را به صورت ضمني براي مخاطبان تبليغ مي‌كرد.

جذب اسپانسرها به اين شيوه، سال‌ها ادامه پيدا كرد و با هيچ اعتراضي هم روبه‌رو نشد. تا اينكه با تغيير كادر اين برنامه و پخش سري جديد آن از روز پنجشنبه 11 اسفند، ساختار اين برنامه هم تغيير كرد. اين برنامه در كمال تعجب، داخل يك هتل اجرا شد و مجري جديد برنامه هم زمان زيادي وقت گذاشت تا اين هتل حوالي خيابان جمهوري را براي مخاطبان معرفي كند و از آنها بخواهد براي عروسي‌ها و مراسم‌شان به آنجا سر بزنند! تبليغ بسيار گل درشتي كه قطعا مناسب حال برنامه‌اي خانوادگي كه مدام بر فضاي گرم و صميمي در كانون خانواده‌ها تاكيد دارد، نيست!

قصد داشتيم تا از طريق روابط عمومي اين شبكه، با تهيه‌كننده برنامه تماس داشته باشيم اما فرشيد سعيدي، مدير روابط عمومي اين شبكه گفت: اين تهيه‌كننده، به تازگي به اين شبكه آمده و تلفني از او در دست نيست. اين مدير روابط عمومي، در پاسخ به اين مسئله توضيح داد: «‌قضيه اجرا شدن «به خانه بر مي‌گرديم» در هتل، موقتي است و به دليل آماده نبودن دكور اين برنامه انجام شده.» سعيدي تاكيد كرد: جذب اسپانسر با اين شيوه در اين برنامه هميشگي نيست و دوباره به حالت اول بر مي‌گردد. براي فهميدن توضيحات بيشتر خواستيم تا با ناصر كريمان، مدير گروه فرهنگي و اجتماعي اين شبكه صحبت كنيم. اما مدير روابط عمومي اين شبكه گفت احتمالا كريمان تمايلي به صحبت در اين زمينه ندارد. تماس هفت صبح با دفتر اين گروه هم بي‌نتيجه ماند.


عموپورنگ و تبليغ پيكوتك در تلويزيون!

بحث اسپانسري، اين روزها به برنامه «هزار و شصت و شونزده» عمو پورنگ هم كشيده شده. عموپورنگ بعد از اينكه برنامه «شبكه كودك عموپورنگ» را با حمايت مالي محصولات «پيكوتك» وارد بازار كرد، حالا پاي اين اسپانسر را به برنامه تلويزيوني‌اش هم باز كرده است. او درست وسط برنامه‌اش در شبكه دو، يك بسته از اين محصول را جلوي دوربين مي‌گيرد و به بچه‌ها مي‌گويد كه اگر گرسنه‌شان شده، بهتر است به سوپرماكت‌هاي محله‌شان بروند و خوراكي جديد «پيكوتك» بخرند! مسئله را با مسلم آقاجان زاده، تهيه‌كننده اين برنامه در ميان گذاشتيم.

او گفت: «تبليغ يك محصول ميان برنامه‌هاي كودك، اصلا كار غير طبيعي نيست. در تمام دنيا، بخش قابل توجهي از برنامه‌هاي كودك با جذب اسپانسر ساخته مي‌شوند. ضمن اينكه ما محصولي را معرفي مي‌كنيم كه نسبت به كيفيت آن مطمئن باشيم.» به گفته آقاجانزاده، صداوسيما فعلا با كمبود بودجه روبه‌روست و بايد كم‌كم به اين سمت برود كه هر برنامه، بودجه مورد نيازش را از طريق اسپانسر جذب كند! مسئله قابل توجه اينجاست كه برنامه «هزار و شصت و شونزده» عموپورنگ، در تمام نقاط كشور پخش مي‌شود و حتي ميان كودكان روستاهاي دور افتاده هم طرفدار دارد؛ كودكاني كه شايد هيچ وقت نتوانند رنگ چنين خوراكي‌ را هم ببينند. واقعا درست است شرايط طوري پيش رود كه عموي مورد علاقه كودكان، با برندي كه در اين چند سال به دست آورده، اعتبارش را تا حد يك پيكوتك پايين بياورد؟!


قديمي‌ترين برنامه ورزشي در معرض اسپانسر

مسئله كمبود بودجه صداوسيما اين روزها دامن قديمي‌ترين برنامه ورزشي تلويزيون را هم گرفته. برنامه «ورزش و مردم» بهرام شفيع هم بالاخره بعد از 33 سال، قرار است از اين به بعد با حمايت اسپانسر جلوي دوربين برود. اين مجري در برنامه صبح جمعه‌اش به مردم گفت شرايط طوري شده كه او هم مجبور است از سال آينده بعد از 33 سال، برنامه‌اش را با اسپانسر روي آنتن ببرد. او ورزش و مردم را با تيم بارسلونا مقايسه كرد و گفت اين برنامه هم مثل بارسلونا كه بعد از سال‌ها مجبور شد روي لباس بازيكنانش تبليغ بزند، مجبور به جذب اسپانسر است. شفيع توضيح داد كه شيوه جذب اسپانسر اين برنامه هم مثل «نود»، از جنس نظرسنجي‌هاي پيامكي است. تماس هفت صبح با بهرام شفيع، براي كسب اطلاعات بيشتر راجع به اين مسئله، بي نتيجه ماند.


دفاع همه جانبه بازيگر كمدي از بحث اسپانسري

در بازار داغ جذب اسپانسر در برنامه‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني، جواد رضويان هم روز گذشته به ميدان آمد و همه جوره از اين بساط به راه افتاده تعريف كرد. او گفت هنرمنداني مثل او نبايد خودشان را از مردم دريغ كنند و هر طور شده با جذب اسپانسر بايد براي تلويزيون برنامه بسازند. رضويان به ايسنا گفت: «در این شرایط ما نمی‌توانیم از تلویزیون توقع داشته باشیم که برای ما فضا را باز بگذارد،

به همین خاطر باید تلاش کنیم با آوردن سرمایه‌گذاران خارج از سیستم و اسپانسرها به تلویزیون کمک کنیم.» او استفاده تلويزيون از اين اسپانسرها را به نفع مردم عنوان كرده و توضيح داده كه مردم ما برای دیدن بازیگران مورد علاقه‌شان نباید هزینه بپردازند و اين مسئله جز با كمك اسپانسر حل نمي‌شود. او گفته كه بحث تبليغات گل درشت فقط نبايد درباره كالاها باشد و موسسات و مراكز خدماتي را هم بايد به گردونه اين اسپانسرها اضافه كرد.
آنتن تلويزيون فروخته مي‌شود؟

تعطيلي روز به روز برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني به خاطر كمبود بودجه، گلايه ضرغامي از خوابيدن پروژه‌هاي فاخر به دليل اعتبار پايين، مذاكره برنامه پرمخاطب راديو هفت با چند اسپانسر براي ادامه پيدا كردن اين برنامه، درگيري مدير شبكه سه با تهيه‌كننده «مردان آهنين» به دليل مشكلات مالي و خلاصه رفتن برنامه‌هاي زنده خانوادگي و كودك به سمت تبليغات مستقيم و گل درشت محصولات و مراكز مختلف و‌... واقعيت‌هاي اين روزهاي تلويزيون هستند كه نمي‌شود ناديده‌شان گرفت. معلوم نيست با روندي كه به دليل اين كمبود بودجه ايجاد شده، تا چند وقت ديگر چه بلايي سر برنامه‌هاي مختلف مي‌آيد! بعيد نيست به زودي زود، آنتن‌هاي تلويزيون با قيمتي ناچيز به اسپانسرهاي رنگ به رنگ فروخته شوند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خيلي محتوا داشتن، الآن که ديگه همه برنامه ها شده تبليغ!!!!!!!پس چرا جلوي ايجاد تلويزيون خصوصي رو مي گيرن؟؟!!!!!!!

    • بدون نام

      جوادجون آخه تودیگه چرا؟

    • شیدا

      خوب مگه چیه وقتی بوجه ندارن مجبورن دیگه خوب ازکجاپول درارن شماهامیاین پول بدین برنامه ی عموپورنگ هرجورباشه من دوست دارم خیلی ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج