۴۵۱۷۰۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای ۲۰۱۶

در آخرین ساعات سال ۲۰۱۶ میلادی، نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین رویدادهای دنیای فوتبال در سالی که گذشت...

وبسایت نود: صدای آخرین نفس های سال ۲۰۱۶ میلادی شنیده می شود، سالی که با همه فراز و نشیب ها رو به پایان است تا صفحه تاریخ یک بار دیگر ورق بخورد. اگر از جنگ های خانمان سوز خاورمیانه، پیروزی شگفت انگیز دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حملات تروریستی ریز و درشت در اقصی نقاط جهان حتی در قاره اروپا و تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی پس از ۳۷ سال بگذریم، شاید هیچ چیز به اندازه اتفاقات بزرگ ورزشی در سال ۲۰۱۶ برای اهالی کره خاکی حائز اهمیت نباشد. اگر دایره بررسی رویدادهای ورزشی مهم در سال ۲۰۱۶ را به فوتبال محدود کنیم، آن گاه می توان نگاه دقیق تری به اهم وقایع مستطیل سبز طی ۳۶۵ روز اخیر داشت.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

عجیب ترین اتفاق سال ۲۰۱۶ به حقیقت پیوستن یک افسانه بود، یک افسانه باور نکردنی که همانا قهرمانی لستر سیتی در لیگ برتر است. تیمی که یک فصل پیش تر، در آستانه سقوط به دسته پایین قرار داشت، با درایت کلودیو رانیری و درخشش بازیکن های گمنام آن زمان همچون جیمی واردی، ریاض محرز و انگولو کانته ثابت کرد که همه افسانه ها، افسانه نیستند. روباه ها تبدیل به اسطوره ۲۰۱۶ شدند ولی میزان شگفتی خلق شده از سوی آنها به قدری زیاد بود که احتمالاً تا سال های بعد نیز درباره این شگفتی صحبت خواهد شد. در واقع قهرمانی لستر سیتی را نباید صرفاً در قاب بسته سال ۲۰۱۶ محدود کرد. جیمی واردی گلزن برتر لیگ و ریاض محرز بهترین بازیکن فصل شد.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

برگزاری تورنمنت ۲۴ تیمی یورو در کشور فرانسه، بزرگ ترین رویداد فوتبالی سال و دومین رویداد بزرگ ورزشی در سال ۲۰۱۶ بود. قهرمانی تیم ملی پرتغال را کمتر کسی پیش بینی می کرد ولی این قهرمانی مطمئناً به اندازه قهرمانی لستر سیتی شگفتی ساز نشد. تورنمنت یورو ۲۰۱۶ علی رغم ۲۴ تیمی شدن، رقابت های جذابی از آب در آمد. فضاحت تیم ملی انگلیس و شکست مقابل مردان یخی از سرزمین زیبای ایسلند پر سر و صدا ترین اتفاق این جام بود. اگر چه ایسلندی ها به مراحل پایانی صعود نکردند اما نمایش خوب آنها و تحقیر سه شیرها باعث طنین انداز شدن نام و پرچم این کشور کوچک شد.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

ایسلندی ها نه تنها به دلیل داشتن یک تیم ملی خوب بلکه به دلیل نوع تشویق خاصی که روی سکوهای ورزشگاه ابداع کردند، نامی پُر تکرار در دنیای فوتبال شدند. مدل تشویق ایسلندی از تابستان ۲۰۱۶ به بعد سریعاً در همه دنیا مُد شد و حتی به سکوهای ورزشگاه های کشور ما نیز تسری یافت.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

انگلیسی ها که طی ۵۰ سال اخیر مجبورند هر دو سال یک بار (در سال های میلادی زوج)، طعم تلخ شکست و ناکامی در جام ملت های اروپا و جام جهانی را به طور یکی در میان بچشند، باز هم سنت شکنی نکرده و تورنمنتی دیگر را به دردناک ترین شکل ممکن به پایان رساندند ولی با یک تفاوت عمده؛ انگلیسی ها توسط تیمی از این تورنمنت ضربه خوردند که هیچ محلی از اِعراب در پیشینه دنیای فوتبال نداشت.

به هر حال، پیامد این اتفاق، جدایی روی هاجسون، جلوس سم الردایس روی نیمکت سه شیرها، واژگونی زودهنگام «سم گُنده» به علت حرص و آز بیش از حد و سپس نشستن یک مربی جوان و مؤدب (یا به قولی بچه مثبت) روی نیمکت تیم ملی انگلیس یعنی گرت ساوت گیت بود. سم الردایس با یک حضور روی نیمکت انگلیس، چیزی جز خجالت و شرمندگی را بر جای نگذاشت.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

اگر برای تیم ملی انگلیس در سرتاسر سال ۲۰۱۶ چیزی جز ناکامی و شرمندگی باقی نمانده باشد، اوضاع دقیقاً چند کیلومتر دورتر یعنی در ولز متفاوت است. اژدهای خفته و کوچک در سال ۲۰۱۶ بیدار شد و دنیای فوتبال را در یورو شگفت زده کرد. هر چه از شایستگی پسران کریس کولمن بگوییم بدون شک کم گفته ایم. ولز دوست داشتنی به نیمه نهایی یورو ۲۰۱۶ رسید و بر خلاف لستر سیتی، یک افسانه ناتمام را باقی گذاشت.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

لحظات سخت مسابقه فینال یورو ۲۰۱۶، تبدیل اشک غم کریستیانو رونالدو به اشک شوق و فتح پی در پی عناوین و افتخارات توسط CR۷ را باید نوک قله دنیای فوتبال در سال ۲۰۱۶ دانست. بهار ۲۰۱۶ با فتح لیگ قهرمانان اروپا به همراه رئال مادرید، تابستان ۲۰۱۶ با فتح یورو به همراه تیم ملی پرتغال و سپس پائیز ۲۰۱۶ با فتح توپ طلا برای کریس به پایان رسید.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

این بار فاصله بین رونالدو و مسی به قدری زیاد شد که همه مجلات یک شب قبل از اعلام رسمی اهدای جایزه توپ طلا، عکس رونالدو را روی جلدهای خود منتشر کردند تا رسانه های ورزشی بر خلاف رسانه های سیاسی بابت چاپ عکس هیلاری کلینتون به جای دونالد ترامپ به عنوان پیروز انتخابات، شرمنده نشوند!

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

لیگ برتر انگلیس با ورود مربیان بزرگی همچون یورگن کلوپ، آنتونیو کونته، ژوزه مورینیو، مائوریسیو پوچتینو و پپ گواردیولا وارد عصر جدیدی شده و انگار که مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلیس در سیاره ای دیگر برگزار می شود از بس که تعداد ستاره های درون و بیرون مستطیل سبز زیاد هستند. انگار این ۵ مربی نامبرده همچون قطعات پازل، می بایست وارد لیگ برتر شوند تا ناب ترین بازی های فوتبال را برای ما به ارمغان بیاورند.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

ژوزه مورینیو پس از اخراج از چلسی در سال ۲۰۱۵، مجدداً در تابستان ۲۰۱۶ به لیگ برتر برگشت و بالاخره ستاره ای همچون زلاتان ابراهیموویچ پا به فوتبال انگلیس گذاشت. پل پوگبا با واسطه گری مینو رایولا و گران قیمت ترین انتقال تاریخ فوتبال، دوباره پیراهن منچستر یونایتد را پوشید.

پپ گواردیولا هم برای تکمیل پازل فوتبال انگلیسی به منچستر سیتی پیوست و حالا وقت آن رسیده که برای این پرسش یک پاسخ منصفانه پیدا کنیم. آیا پپ مربی خوبی است؟ آیا پپ در سیتی موفق می شود؟ کمی صبر کنید تا پاسخ مناسبی را تا سال آینده برای این پرسش بیابیم.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

سال ۲۰۱۶ برای چلسی دو روی متفاوت داشت. ابتدا روی سیاه و سپس روی سفید. آبی ها باید احساس خوشبختی کنند که یک مربی کار بلد همچون آنتونیو کونته را روی نیمکت دارند. چه خبر از آرسنال؟ جشن بیستمین سالگرد حضور آرسن ونگر هم به خوبی و خوشی برگزار شد!

لیورپول نیز با یورگن کلوپ تبدیل به یک تیم مهیج شده که هر بیننده ای را پای تلویزیون میخکوب می کند. قرمزها چشم نواز بازی می کنند، آنها به معنای واقعی فوتبال بازی می کنند. سال ۲۰۱۶ با شکست تلخ لیورپول در دو فینال لیگ اروپا و جام اتحادیه توأم شد اما هیچ کس نمی تواند ادعا کند که کلوپ در لیورپول نا موفق بوده است.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

قهرمانی یوونتوس، پاریسن ژرمن، بایرن مونیخ و بارسلونا در لیگ های داخلی از جمله اتفاقات مهم سال ۲۰۱۶ بود ولی هرگز نمی توان آنها را شگفتی بزرگ سال دانست. انتقال جنجالی گونزالو هیگوایین از یوونتوس به ناپولی، احیای میلان با وینچنتزو مونتلا، فروش سهام عمده باشگاه های میلانی و تغییرات عجیب و پیاپی روی نیمکت مربیگری اینتر از اتفاقات مهم فوتبال ایتالیا بود. یوونتوس نیز برای اولین بار در تاریخ سری آ، توانست به ۵ اسکودتوی پیاپی دست یابد. پاریسن ژرمن هر سه جام داخلی فرانسه را درو کرد و بایرن نیز همه جام های داخلی آلمان را به تالار افتخارات خویش افزود. بارسلونای لوئیز انریکه نیز با MSN همچنان یک تیم قدرتمند و مخوف بود.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

فتح مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته فوتبال توسط برزیلی ها در خاک خود بزرگ ترین اتفاق فوتبالی در فرای قاره اروپا طی سال ۲۰۱۶ محسوب می شود. برزیلی ها یک آرزوی برآورده نشده به درازای تاریخ فوتبال داشتند که به همت تیته و نیمار، این آرزو هم به واقعیت پیوست.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

خداحافظی و بازگشت دوباره لیونل مسی و ادامه ناکامی های ابر ستاره ناب تاریخ فوتبال در تیم ملی آرژانتین نیز جنجال های زیادی را به پا کرد. کوپا آمریکا ۲۰۱۶ با حضور ۱۶ تیم یک تورنمنت بسیار جذاب بود که به میزبانی آمریکا برگزار شد و دومین قهرمانی پیاپی شیلی در کوپا آمریکا طی دو سال اخیر را رقم زد.

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016

تراژدی اشک‌ها و لبخندهای 2016
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج