۴۵۴۲۲۰
۸ نظر
۵۰۰۲
۸ نظر
۵۰۰۲
پ

تغییر دغدغه‌ روحانی به معیشت مردم

در سرمقاله روزنامه «همدلی» که روز سه شنبه به قلم ولی الله شجاع پوریان منتشر شد؛ آمده است: دکتر روحانی در میانه سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید به تبیین برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات دولت پرداخت.

در سرمقاله روزنامه «همدلی» که روز سه شنبه به قلم ولی الله شجاع پوریان منتشر شد؛ آمده است: دکتر روحانی در میانه سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید به تبیین برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات دولت پرداخت.

گفت‌وگوی رئیس جمهور با مردم در رسانه ملی فرصت مغتنمی است تا از سویی مردم نسبت به فعالیت‌ها و دستاوردهای برجسته دولت آگاهی پیدا کنند و از دیگر سو برنامه‌های آتی دولت به اطلاع افکار عمومی رسانده شود. این گفت وگو واجد چند نکته است که به اختصار به آن پرداخته می شود:

۱- گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی کلیدواژه‌هایی دارد که نگاه، دغدغه‌ها و برنامه‌های مهم دولت را تبیین می‌کند. در این گفت‌وگو ۳۸ مرتبه واژه مردم و ملت، ۴۹ مرتبه واژه اشتغال، شغل و بیکاری، ۳۱مرتبه واژه اقتصاد، ۴۲مرتبه واژه رشد، ۱۰مرتبه واژه حقوق شهروندی، ۱۱مرتبه واژه مسکن، ۱۷مرتبه واژه برجام و ۲۶ مرتبه واژه‌های تلاش، همکاری، کمک و تعامل به کار رفته است. با نگاهی به همین کلیدواژه‌ها می‌توان سوگیری و اولویت‌های دولت را شناخت.

۲- یکی از تفاوت‌های مهم گفت‌وگوی اخیر روحانی با گفت‌وگوهای قبلی کاهش کلید واژه‌هایی همچون سیاست خارجی، برجام و تحریم در سخنان رئیس‌جمهور است. اگر به ناچار دو سال ابتدایی دولت یازدهم تمام توجه و تمرکز دولت بر سیاست خارجی صرف شد، اما سخنان اخیر روحانی نشان داد با ختم پرونده هسته‌ای و تصویب برجام، دغدغه دولت به مسائل مهمی چون اشتغال و اقتصاد معطوف شده است. تردیدی نیست بهبود وضعیت اقتصادی جز در سایه رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی محقق نمی‌شود و امروز همگان انتظار دارند دولت با فراغت از پرونده هسته‌ای به دنبال سایر اولویت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد.

۳- روحانی در گفت‌وگوی اخیر بیش از هر موضوع دیگری بر اشتغال تاکید و اصرار داشت. اشتغال یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی مردم در طول چند دهه گذشته بوده و رفع آن متضمن عزم ملی، همکاری و تعامل دولت و سایر نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی است. برخلاف سیاه‌نمایی مخالفان دولت در باره تعلل دولت در ایجاد شغل باید این واقعیت را پذیرفت که ایجاد شغل نیازمند برنامه‌ریزی و بسترسازی بلندمدت است و نمی‌توان توقع داشت دولت خلق‌الساعه برای مردم شغل ایجاد کند. ایجاد شغل به ثبات و آرامش، سرمایه‌گذاری خارجی، ترغیب و تشویق و فراهم‌کردن شرایط سرمایه‌گذاران داخلی برای تولید، آموزش نیروهای متخصص و دیگر عوامل نیاز دارد و در عین حال نیازمند زمان، تعامل، فرهنگ‌سازی وبرنامه‌ریزی هدفمند و مستمر است.

۴- یکی از شاخصه‌های مهم روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی اعتقاد راسخ رئیس‌جمهور به پرهیز از جدل و جنجال در فضای داخلی است. روحانی با اینکه در برابر برخی ناملایمتی‌ها کوتاه نمی‌آید و تاکنون تلاش کرده است مطالبات مهم مردم را فراموش نکند، اما از سویی نگران جنجال‌آفرینی، تنش و برهم خوردن آرامش داخلی است. مسلم است در سه سال گذشته و به‌ویژه در ماه‌های اخیر دست‌هایی فعال هستند تا با ناکارآمدجلوه دادن دولت، منافع حزبی و جناحی خود را محقق کنند، اما روحانی هوشمندانه چنین اختلافات و گله‌هایی را به افکار عمومی نمی‌کشاند و با اصرار بر واژه‌هایی همچون تلاش، همکاری و تعامل سعی می‌کند دولت را از رویارویی‌های داخلی دور نگه دارد. فراموش نکرده‌ایم در دولت گذشته هرگاه رئیس جمهوری سخنرانی ‌می‌کرد جامعه تا ماه‌ها درگیر اظهارات جنجالی و حاشیه‌های غیرکارشناسی بود و اثری از همکاری و تعامل قوایی که همگی از یک جریان سیاسی مشترک بودند، دیده نمی‌شد.

۵- از جمله انتقاداتی که درباره دولت یازدهم مطرح است، ارتباط دادن وضعیت امروز جامعه به عملکرد دولت گذشته در بخش‌های مختلف است. برخی مخالفان دولت چنین رفتاری را برنمی‌تابند و اعتقاد دارند دولت برای فرار از ناکارآمدی به چنین روش‌هایی دست می‌یازد؛ اما واقعیت آن است که ریشه بسیاری از نابسامانی‌های امروز به تصمیمات و مصوبات دولت نهم و دهم و همچنین میراث رویکردها و کارکردها در طول چهار دهه از عمر انقلاب وابسته است و نمی‌توان انتظار داشت در یک پروسه چهارساله این مشکلات رفع شود. به‌طور مثال تصمیم‌گیری در مورد طرح هدفمندی حامل‌های انرژی یا پرداخت یارانه موضوعاتی هستند که بعضا دارای تبعات کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت بوده و نمی‌توان توقع داشت بدون در نظر گرفتن چنین تصمیماتی که تاثیر مهمی در بخش‌های اقتصادی دارد، مشکلات اقتصادی حل شود. البته این به معنای توجیه انفعال دولت فعلی نیست و دولت کنونی نیز باید به سهم خویش همه توانش را مصروف کاستن از معضلات اجتماعی و شرایط اقتصادی نامناسب گذشته و امروز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      خخخخ همش وعده و وعید هیچ کاری نکرد

    • بدون نام

      حرفی از کلید.زندانهای سیاسی.ووعدهای زمان انتخابات نزد.راستی فراموشکار شده ایم یا.....

    • بدون نام

      میخوام به نویسنده ابن متن بگم که واقعا میفهی و این حرفا رو می نویسی یا خودتو به نفهمی میزنی و مینویسی........که برحام حل شد و رفت دنبال معیشت مردم تا زمانی که جیره بگیرانی مثل این نویسندگان زنده هستن وضعیت بهتر از این نمیشه متاسفم برا شما و پشتیبان هایتنان.

    • رجایی

      تا همین چند وقت پیش هیچ کس به فکر معیشیت ملت نجیب ما نبود اما الان که انتخابات نزدیکه رئیس جمهور محترم بعد از سه سال به یاد ما ملت افتادن یا وزیر اقتصادش که گفته از معیشت مردم راضی نیست تا کی میخواهیم وعده و وعید بدیم به خدا ملت خوب و گرانقدری داریم قدرشون رو بدونیم و دروغ نگیم

    • بدون نام

      خجالت بکش تو که امدی واژه ها رو بررسی کردی قراره چیزی بهت برسه دیگه هیچ قدرتی نمیتونه مشکل مردم رو حل کنه خودت هم خوب میدونی

    • شعار بدون عمل

      کسی که سه و نیم سال برای مردم هیچ کاری نکرده قطعا در این شش ماه باقیمانده هم هیچ کاری از دستش نخواهد آمد و فقط شعار دادن و حرف زدن از حقوق شهروندی و مسایل بی اهمیت که اولویت مردم نمیباشد مشکلات مردم را بیشتر خواهد کرد.الان اولین اولویت درجه اول مملکت حل مشکلات اقتصادی میباشد که متاسفانه رییس جمهور در مورد مسایلی مثل حقوق شهروندی و فرهنگ و آموزش حقوق شهروندی حرف میزنند.مثلا انسانی از گرسنگی درحال جان دادن است ولی شما به جای اینکه بهش غذا و نان بدهی تا سیر شود بهش آموزش بدهی و از فرهنگ و حقوق شهروندی حرف بزنی!الان هم مشکل مردم اقتصادی میباشد نه فرهنگی وحقوق شهروندی و شعار دادن و عمل نکردن.

    • ناامید

      هرخبری میخونیم بوی نا امیدی میدن همشون نا امیدی...روانی شدم واقعا مرگ یک نعمت بزرگ هسته..خودکشی هم نعمت بزرگی هسته

    • بدون نام

      آقای شجاعپوریان خودت برای مردم بهبهان چه کردی که حالا روحانی برای مردم انجام بده شما دیگه حرف از معیشت مردم نزن خواهشا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج