ناسا به شکار سیاچاله ها می رود

وب سایت کلیک: شاید هیچ شی در جهان وجود نداشته باشد که علی رغم شهرت، اطلاعات کمی از آن در دست باشد. سیاهچاله ها اولین اشیاء مبهمی هستند که بسیار متراکم هستند، تا آنجا که هیچ چیز حتی نور نمی تواند از کشش جاذبه آن ها خارج شود.
ناسا به شکار سیاچاله ها می رود

سیاهچاله ها در سال ۱۹۷۰ کشف شدند و تا به امروز باعث سردرگمی دانشمندان شده اند. به منظور فهم بهتر این اشیاء نجومی عجیب و غریب و گشودن اکتشافات و ابتکارات بالقوه ای که درپشت آن پنهان شده اند، ناسا در روز چهارشنبه از اقدام برای یک ماموریت علمی جدید خبر داد. ماموریت تصویربرداری کاوشگر X-ray Polarimetry یا همان IXPE که دارای سه تلسکوپ فضایی است و مجهز به دوربین هایی با قابلیت اندازه گیری پولاریزاسیون پرتوهای X-ray است که این پرتوها توسط گازهای فوق داغ اطراف سیاهچاله ها ساطع می شوند.

Paul Hertz مدیر بخش فیزیک نجومی در مرکز ناسا در واشنگتن طبق بیانیه ای گفت: "ما نمی توانیم مستقیما از نزدیک از درون سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی تصویربرداری کنیم اما با مطالعه پولاریزاسیون اشعه X ساطع شده از محیط اطراف آن ها می توان به فیزیک این اشیاء مبهم و عجیب پی برد."

ناسا دارای تاریخچه بسیار خوبی از مشاهدات مربوط به ماموریت های کاوشگرهای فیزیک نجومی دارد که امکان مشاهده جدید و منحصر به فرد را امکانپذیر می سازد. IXPE پنجره ای جدید رو به جهان خواهد گشود تا منجمان بتوانند به واسطه آن جهان را به دقت مشاهده کنند. امروزه ما می توانیم تنها تصور کنیم که در جستجوی چه چیزی هستیم و سپس به دنبال آن برویم.

هزینه ماموریتی که برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است ۱۸۸ میلیون دلار برآورد شده است که این هزینه شامل هزینه های مربوط به پرتاب وسیله و عملیات بعد از پرتاب و تجزیه و تحلیل داده ها می باشد. اسناد منتشر شده از ناسا نشان می دهند که این ماموریت دوره زمانی ۲ تا ۳ ساله خواهد داشت.

البته ناسا در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ خواستار طرح اولیه ای برای این ماموریت جدید شد. ۱۴ طرح اولیه تصویب شد و سه طرح کلی برای بازنگری توسط پانل آژانس و دانشمندان خارجی انتخاب شد. ناسا طرح اولیه IXPE را بهترین طرح مبتی بر دانش و عملی ترین برنامه پیشرفت معرفی کرد.

ماموریت IXPE تنها اقدام برای گسترش دانش ما از سیاهچاله ها نیست. پروژه تلسکوپ افق رویداد یک تلاش مشترک شامل ۹ تلسکوپ رادیویی اطراف زمین است و هدف آن تصویربرداری از صورت فلکی قوس A* است که سیاهچاله ای پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری است. اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود آزمونی سخت برای نظریه نسبیت عام انیشتین خواهد بود.