اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۵۶۷۵۶
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

ابتکار: طبیعت ایران به نقطه شکننده ای رسیده

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بهره برداری از محیط زیست در کشورمان به ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران بیش از ظرفیت طبیعت بوده است،گفت: طبیعت ایران به نقطه شکننده‌ای رسیده است که قطعا آیندگان از ما در این خصوص پرسش خواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بهره برداری از محیط زیست در کشورمان به ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران بیش از ظرفیت طبیعت بوده است،گفت: طبیعت ایران به نقطه شکننده‌ای رسیده است که قطعا آیندگان از ما در این خصوص پرسش خواهند کرد.

معصومه ابتکار در هفدهمین جلسه از ‌گفتگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امروز در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های اعضای این مرکز که در حوزه اندیشه پردازی و تدوین الگو و گفتمان سازی فعالیت می‌کنند، گفت: بی تردید اندیشه‌پردازی و تدوین الگو بسیار ارزشمند است و این مسیر در جهت تحقق دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است. امیدواریم گام‌های موثری در این عرصه برداشته شود تا برای مراجع سیاستگذاری و قانونگذاری کشور نقطه آغاز و عزیمت باشد.

وی افزود: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، مسئله بسیار مهمی است که به هدف غایی انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد. امام راحل(ره) در بدو تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، یک نظام کارآمد با ساختار سیاسی به روز و منطبق با مبانی اسلام در سطح ملی و جهانی را مدنظر داشتند.

ابتکار ادامه داد: در بحث صدور انقلاب اسلامی از طرف امام راحل(ره) قطعا مفهوم ایجاد یک الگوی اسلامی و ایرانی موفق مدنظر بوده که مورد توجه همه دنیا قرار گیرد و کارآمدی آن تبدیل به یک الگو شود.

وی به پشتوانه عظیم شهدای کشورمان و فداکاری‌های آنها اشاره و اظهار کرد: پس از ۳۸ سال باید مبتنی بر تجربه گذشته برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که باید از تجربه‌های گذشته درس بگیریم و این شجاعت را داشته باشیم که اگر الگویی را می‌خواهیم تفسیر کنیم هر کجا که به اهداف مدنظر دست پیدا نکرده‌ایم، وضعیت را مورد توجه و کنکاش قرار دهیم. بی‌تردید اگر گذشته را درست ارزیابی نکنیم و ندانیم در کجا قرار گرفته‌ایم نمی‌توانیم برای آینده نیز برنامه درستی تدوین کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نمی‌توانیم از وضعیت جهانی خود را جدا قلمداد کنیم، گفت: ما نیز بخشی از کره زمین هستیم و هر اتفاقی که برای آن بیفتد ما نیز از آن متاثر خواهیم شد. این یک اصل علمی است که باید در نگاهمان به ویژه در بحث محیط زیست مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: آموزه‌های دینی ما هم به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارد. محیط زیست ما توانی محدود برای تجدیدپذیری دارد. در حقیقت دنیا ظرفیت زیستی محدودی دارد. در واقع هر اکوسیستمی برای برداشت و بهره برداری و تحمیل آلودگی‌ها ظرفیت محدودی دارد. در حال حاضر در دنیا ۱/۵ برابر ظرفیت طبیعت بهره‌کشی وجود دارد که این شرایط در کشور ما نیز حکمفرماست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سال ۱۳۷۵ هر بارگذاری جمعیتی، صنعتی و کشاورزی که در تهران انجام شده بیش از ظرفیت این شهر بوده است. در حقیقت ما در سال ۱۳۷۵ از ظرفیت محیط زیست این شهر عبور کرده‌ایم. در اکثر مباحث از جمله فرسایش خاک، آب، تخریب منابع طبیعی و از دست رفتن تنوع زیستی وضعیتی بدی داریم.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع خشکسالی اشاره کرد و در تشریح علت‌های آن گفت: علت‌های بیرونی مانند تغییر اقلیم - که ما نیز در آن نقش داشته‌ایم- موجب ایجاد این خشکسالی شده است. نزدیک به ۱.۸ درجه افزایش دما را تجربه کرده‌ایم و شاهد کاهش بارندگی‌ها در کشورمان بوده‌ایم این در حالیست که مطالعات نشان می‌دهد این روند ادامه دارد. لذا با توجه به چنین شرایطی، توافق پاریس برای جلوگیری از افزایش دو درجه‌ای دما به ثمر رسید.

وی ادامه داد: در مقایسه با کشورهایی که الگوی صحیح مصرف دارند، تقریبا ۹ برابر آنها در کشور ما انرژی مصرف می‌شود که البته باید بگوییم انرژی هدر می‌رود. لذا توافق پاریس برای استفاده درست از انرژی و حرکت به سمت بهره گرفتن از انرژی‌های پاک به ثمر رسید تا از افزایش دو درجه‌ای دمای جهان جلوگیری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      صبحت بخیر خانمی

    • بدون نام

      پس تو چکار میکنی نکنه روز شماری میکنی برای حقوق ماهیانه

    • بی نام

      واقعا ،حالا چه فکری براش کردید

    • ناشناس

      خسته نباشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج