۴۶۰۰۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وزیر اقتصاد: مردم به خاطر پول رای نمی‌ دهند

منع دولت از افزایش مبلغ یارانه‌ها و سود سهام عدالت تا پیش از انتخابات سال آینده، واکنش انتقادی پاستورنشینان را به همراه داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد: منع دولت از افزایش مبلغ یارانه‌ها و سود سهام عدالت تا پیش از انتخابات سال آینده، واکنش انتقادی پاستورنشینان را به همراه داشت.

بعد از آنکه نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه سه دوازدهمی، به منظور جلوگیری از هرگونه بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی؛ اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی، پرداخت سود سهام عدالت و حتی افزایش حقوق کارمندان در نخستین فصل سال آتی را ممنوع کردند، دولتی‌ ها به انتقاد روی آورده و این تصمیم مجلس را موجب محرومیت مردم از حقوقشان خواندند.

مجلس در جریان تصویب تنخواه ۴۱ هزار میلیارد تومانی دولت برای سه ماه نخست سال جاری، همچنین هر نوع پرداخت مازاد بر بودجه سه‌دوازدهم یا دریافت علی‌الحساب، تنخواه و استقراض، در سه ماه اول سال ۹۲ را ممنوع کرد.

اما این مصوبه که با شائبه جلوگیری از هرگونه بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از اضافه پرداخت‌ها در قالب یارانه نقدی و سود سهام عدالت در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به تصویب بهارستان رسید، با واکنش دولتی‌ها همراه شد. واکنش‌هایی که از حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت منتقل شد.

«اسفندیار رحیم مشایی» در جریان جلسه روز گذشته هیات دولت در واکنش به شائبه انتخاباتی بودن افزایش یارانه‌ها، گفت: نمی‌توان به خاطر احتمال سوء استفاده سیاسی، مردم را از حقوقشان محروم کرد. وقتی مجلس پیش قدم شود در امر خدمت به مردم، بهتر است و دیگر شائبه تبلیغاتی بودن این کار هم برطرف می‌شود.

رییس دفتر سابق رییس‌جمهور اضافه کرد: مصاحبه برخی نمایندگان را نمی‌توان به حساب کل مجلس گذاشت چرا که افراد نظرات سیاسی مختلفی دارند و ممکن است در جامعه اختلاف نظر باشد که ایرادی هم ندارد. باید در جامعه فضایی ایجاد کنیم که مسوولان و همه مردم بتوانند نظراتشان را در پرتو اخلاق خوب و نیک که دستور دین ماست، بیان کنند.

حسینی: مردم به پول رای نمی‌دهند

اما انتقاد از تصمیم مجلس برای عدم افزایش یارانه نقدی و سهام عدالت تا پیش از انتخابات سال آتی، به مشایی محدود نشد و سخنگوی اقتصادی دولت نیز به این مساله واکنش نشان داد.

«شمس‌الدین حسینی» در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در واکنش به ادعای شائبه انتخاباتی بودن افزایش یارانه‌ها و پرداخت سهام عدالت عنوان کرد: مردم ایران به پول رای‌ نمی‌دهند و اگر کسی چنین تصوری دارد، باید آن را اصلاح کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: قوه تشخیص مردم ما فراتر از معیارهای مادی است و اگر کسی غیر از این معتقد است، شفاف بگوید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهارات خود به موضوع رفرم پولی نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این بحث به زمان دیگری موکول شده است، گفت: حذف صفر از واحد پولی کشور در کمیسیون اقتصاد دولت تصویب شد و لایحه‌ای نیز به دولت ارائه کردیم اما با توجه به نوسانات ارزی به این جمع‌بندی رسیدیم که موضوع به فرصت دیگری موکول شود.

وی در خصوص بحث آخرین تحولات مربوط به معوقات بانکی، اظهار داشت: همیشه به صورت متعارف بحث مطالبات معوقه بانک‌ها پیگیری و اقداماتی نیز انجام می‌شود.

حسینی افزود: بانک‌ها وثایق کافی مطالباتی که دارند به اجرا می‌گذارند که خود اینها بر اساس رقم اعلام شده از سوی وزیر دادگستری بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان است. پرونده برخی بدهکاران که ارقام بدهی آنها بالاتر بود، در کارگروه مشترک در حال بررسی است که نیازمند کار حقوقی مجدد است و برخی پرونده‌ها نیز در مرحله قضایی قرار دارند که پیگیری می‌شوند.

مصباحی مقدم: لزوم تفاهم میان دولت و مجلس بر سر هدفمندی

از سوی دیگر رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ بر لزوم ایجاد تفاهم جدید میان دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد.

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» با اشاره به اینکه بررسی لایحه بودجه ۹۲ ابتدای هفته آینده در کمیسیون برنامه و بودجه صورت خواهد گرفت، به خبرگزاری مهر گفت: در جلساتی که در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار کردیم گزارش‌های نمایندگان دولت را شنیده‌ایم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر وی در بررسی این لایحه مجلس تا چه میزان تغییر در لایحه پیشنهادی دولت ایجاد خواهد کرد گفت: در حال حاضر نمی‌توانم این موضوع را پیش‌بینی کنم. اما بحث هدفمندی از بحث‌های اساسی در بودجه ۹۲ است یکی از جاهایی که نیازمند تفاهم جدید میان مجلس و دولت است همین موضوع هدفمندی یارانه‌ها و سطح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است.

مصباحی‌مقدم گفت: این نکات از مسائلی است که مجلس خیلی به آن حساس است. اساس کار خدمت به مردم و توجه به مردم است که انشاءالله هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای رقم بخورد که بیشترین منافع را برای مردم داشته باشد و حتی کمترین ضرر را نداشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج