۴۶۸۲۸۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کامرون اینترنت انگلیسی‌زبان‌ها را بست

ارتباط اینترنتی دو استان شمال غربی و جنوب غربی این کشور که عمدتاً انگلیسی‌زبان هستند را قطع کرد. کامرون دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است اما دولت دست اکثریت فرانسوی‌زبان است. این اولین بار است که کشوری در آفریقای مرکزی دسترسی اینترنتی را مختل می‌سازد.

وب سایت سایبربان: دولت کامرون، در اقدامی مشکوک، اینترنت نواحی انگلیسی‌زبان این کشور را متوقف ساخت. ارتباط اینترنتی دو استان شمال غربی و جنوب غربی این کشور که عمدتاً انگلیسی‌زبان هستند را قطع کرد. کامرون دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است اما دولت دست اکثریت فرانسوی‌زبان است. این اولین بار است که کشوری در آفریقای مرکزی دسترسی اینترنتی را مختل می‌سازد.
کامرون اینترنت انگلیسی‌زبان‌ها را بست

مشترکان اینترنت در نواحی مذکور، از صبح ۱۷ ژانویه مشاهده کردند که دیگر نمی‌توانند به اینترنت متصل شوند. این امر بخصوص در مورد شبکه‌های مجازی شدیدتر است. دولت هیچ توضیح یا هشداری در این زمینه صادر نکرده است. اختلال اینترنت، کمتر از دو ساعت بعدازآن صورت گرفت که دولت، فعالیت‌های دو گروه فعال سیاسی انگلیسی‌زبان را غیرقانونی اعلام کرد.
«کنسول ملی کامرون جنوبی» و «کنسرسیوم جامعه اجتماعی انگلیسی‌زبانان کامرون»، دو نهاد فعال سیاسی این کشور بودند که روسای آن‌ها، باریستر نکونگو فلیکس آگبور (Barrister Nkongho Felix Agbor) و دکتر فونتم آنبا (Dr. Fontem ANeba)، در همان روز دستگیر و به پایتخت انتقال داده شدند.

مشکل اختلاف زبانی در کامرون، به پیش از سال‌های استقلال این کشور برمی‌گردد که این ناحیه، توسط دو امپراتوری استعماری فرانسه و انگلیس مدیریت می‌شد. سپس ناحیه شکل داده‌شده به‌عنوان کشور کامرون حاضر، دارای دو منطقه انگلیسی‌زبان و فرانسوی‌زبان شد که پایتخت و تمام سامانه‌های قانونی، دولتی و آموزشی کشور، در دست فرانسوی‌زبان‌ها قرار گرفت. درنتیجه اقلیت انگلیسی‌زبان، توسط نواحی فرانسوی‌زبان احاطه شد و تنش در این نواحی بالا گرفت. نواحی انگلیسی‌زبان تنها 20% جمعیت 23 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند.

در دو سال اخیر، کشورهای آفریقایی بارها دست به دامان قطع ارتباط اینترنتی کرده‌اند. تنها در سال گذشته، ۱۱ کشور آفریقایی در زمان‌های اعتراض یا انتخابات، شبکه اینترنت را لااقل در بعضی مناطق مختل کرده‌اند. البته بسیاری از افراد راه دور زدن این اختلالات را یافته‌اند.

شبکه اصلی فیبر نوری کامرون که تأمین‌کننده اینترنت این کشور است، توسط شرکتی دولتی اداره می‌شود و لذا، کامرون در قطع اینترنت با مشکلی روبرو نشد. حتی شبکه‌های موبایلی این کشور نیز، پهنای باند اصلی خود را از طریق فیبر نوری اصلی تأمین می‌کنند و لذا بدون اجازه دولت قدرت ارائه سرویس به شهروندان را ندارند.

شرکت ام تی ان کامرون، که بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده موبایلی این کشور در مناطق انگلیسی‌زبان است، با ارسال پیامی به کاربران خود اعلام کرد قطع اینترنت خارج از کنترل آن‌هاست.

بانک‌ها و شرکت‌های مالی که از زیرساخت اینترنت برای انجام امور خود استفاده می‌کنند قطع اینترنت را در شهرهای دو استان ذکرشده ازجمله بوئه آ (buea)، تائید کردند. بوئه آ، شهری است که در منطقه مرکز و غرب آفریقا به کوهستان سیلیکون معروف شده است. دلیل این نام‌گذاری، تجمع استارت‌آپ های کوچک ولی در حال رشد و دانشگاه‌های مختلف در این ناحیه کوهستانی است. هنوز هیچ خبری مبنی بر زمان اتصال اینترنت در این نواحی منتشرنشده است.

اینترنت به‌عنوان ابزاری برای فعال‌سازی جمع بزرگی در مواقع اعتراض، در بسیاری از کشورها استفاده‌شده است. اقدام به غیرفعال کردن شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های گروهی و در مرحله بعد زیرساخت اینترنت، جزو ابزارهای سرکوب اعتراضات است که در بسیاری از کشورهای جهان که از سطح پایین‌تری از دموکراسی و آزادی رنج می‌برند استفاده ‌شده است. این ابزار در کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و بعضی کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار پرکاربرد است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج