شواهد جدید دانشمند ایرانی؛ اثبات جهان هولوگرافیک

وب سایت کلیک: به مدت چندین دهه دانشمندان با این ایده سرگرم بودند که جهان ما یک هولوگرام عظیم است ـ یا زمانی بوده است ـ و قوانین فیزیک تنها به دو بعد نیاز دارند، اما همه چیز برای ما سه بعدی دیده می شود.
شواهد جدید دانشمند ایرانی؛ اثبات جهان هولوگرافیک

همان‌طور که حدس می زنید این فرضیه به سادگی قابل اثبات نیست اما فیزیکدانان می گویند که اکنون شواهد قابل رویت از اوایل تشکیل جهان دارند که با قواعد هولوگرام کاملا هماهنگ بوده و با مدل استاندارد بیگ بنگ نیز تطابق دارد.

نیایش افشردی، یکی از اعضای این تیم از دانشگاه واترلوی کانادا می گوید "ما استفاده از این جهان هولوگرافیک را مطرح می کنیم، که یک مدل متفاوت از بیگ بنگ نسبت به مدل محبوب و رایج مبتنی بر جاذبه و تورم است. هرکدام از این مدل ها پیش بینی های متفاوتی دارند که ما می توانیم در حین اصلاح داده ها و بهبود درک نظری خود، آن ها را طی پنج سال آینده آزمایش کنیم."

برای مشخص شدن موضوع لازم است ذکر کنیم دانشمندان این‌گونه تصور نمی‌کنند که ما اکنون در یک هولوگرام زندگی می کنیم. بلکه این‌طور مطرح می‌کنند که در مراحل اولیه تشکیل جهان، چند صد هزار سال پس از بیگ بنگ، همه چیز از یک سرحد دو بعدی به صورت یک فرم سه بعدی منتشر شده است.

اگر با ماجرای "جهان ما یک هولوگرام است" آشنا نیستید، می توان گفت در دهه ۱۹۹۰ لئونارد ساسکیند فیزیکدان، این نظریه را رواج داد که قوانین فیزیک آن‌طور که ما فکر می کنیم نیازمند سه بعد نیستند.

چطور جهان سه بعدی به نظر می رسد اما درواقع دو بعدی است؟

ایده اصلی این است که حجم فضا روی یک مرز ـ یا یک افق گرانشی وابسته به ناظر ـ کد گزاری شده که این کار نیازمند یک بعد کمتر از آنچه به نظر می‌رسد، است.
شواهد جدید دانشمند ایرانی؛ اثبات جهان هولوگرافیک

از این رو فرضیه می گوید مانند یک هولوگرام سه بعدی پخش شده از یک صفحه و بعدی، جهان سه بعدی ما نیز از یک مرز دو بعدی پخش می شود.

از ۱۹۹۷، بیش از ۱۰،۰۰۰ مقاله منتشر شده است که از این نظریه حمایت می کنند، پس چندان هم دیوانگی به نظر نمی‌رسد.

اکنون افشردی و تیمش گزارش داده‌اند که پس از بررسی بی‌نظمی‌های امواج پس‌زمینه ماکرویو کیهانی، شواهدی قوی یافته‌اند که از تفسیر هولوگرافیک در جهان اولیه حمایت می کند.

یکی از اعضای تیم، کاستاس اسکندریس از دانشگاه ساوثهمپتون انگلستان می گوید "تصور کنید هر چیزی که در دنیای سه بعدی مشاهده می‌کنید، حس می‌کنید و یا می‌شنوید(و درکتان از زمان) درواقع از یک زمینه دو بعدی سرچشمه گرفته است. این ایده مشابه هولوگرام معمولی است که در آن تصاویر سه بعدی در یک سطح دو بعدی مانند کارت اعتباری هولوگرام، کد گزاری شده‌اند. با این تفاوت که در اینجا کل جهان کد گزاری شده است."

علت اینکه فیزیکدانان سرگرم قوانین هولوگرافیک بودند این است که هرچند مدل استاندارد بیگ بنگ بسیار معقول به نظر می‌رسد، اما چند شکاف وجود دارد که بسیار اساسی هستند و کل درک ما از قوانین فیزیک امروزی را شامل می شوند.

طبق سناریوی بیگ بنگ، واکنش های شیمیایی باعث ایجاد انبساط عظیم جهان ما شدند که بذر تشکیل جهان ما را کاشت، و در مراحل اولیه با سرعت بسیار زیادی گسترش یافت.

در حالی که اغلب فیزیکدانان واقعیت تورم کیهانی را قبول کرده‌اند اما هیچ کس نتوانسته مکانیسم دقیق گسترش آن با سرعتی بیش از سرعت نور را شناسایی کند.

درواقع تئوری فعلی نسبیت عام و مکانیک کوانتوم، چیز زیادی به آنچه سعی در توضیحش داریم اضافه نمی‌کند. قوانین اساسی فیزیک توضیح نمی‌دهد چگونه مواد تشکیل دهنده جهان در یک بسته کوچک گیج کننده جای گرفته اند.