۴۷۵۰۳۶
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

«رکود اقتصادی» پاشنه آشیل دولت روحانی

يكي از مهم‌ترين مشكلات دولت آقاي روحاني تا موعد انتخابات مساله ركود اقتصادي است.

يدالله طاهرنژاد عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در اعتماد نوشت: يكي از مهم‌ترين مشكلات دولت آقاي روحاني تا موعد انتخابات مساله ركود اقتصادي است. سرمايه‌گذاران كه بايد با سرمايه‌گذاري و گسترش بنگاه‌هاي اقتصادي علاوه بر ايجاد رونق مشكل بيكاري را حل كنند به دليل ترديدي كه در افق پيش‌روي كشور در برخوردهاي هيجاني دولت امريكا مي‌بينند، ممكن است با احتياط بيشتري عمل كنند. روي كار آمدن ترامپ مي‌تواند اين مشكل را در كشور تشديد كند. به همين خاطر كار دولت آقاي روحاني براي غلبه بر ركود اقتصادي و بيكاري مشكل‌تر از گذشته خواهد بود.
هر چقدر اين مشكل گسترش پيدا كرده و طولاني شود، معضل بيكاري نيز جدي‌تر مي‌شود. دولت آقاي روحاني بايد تدبيري براي حل مشكل ركود اقتصادي در ماه‌هاي باقي مانده از دولت يازدهم به كار گيرد. اين تدابير بايد در حوزه اقتصاد و سياست خارجي صورت گيرد تا شاهد رفع اين مشكل در كشور باشيم. دولت از طريق ايجاد سياست‌هايي در سيستم بانكي كشور بايد به ياري سرمايه‌گذاري داخلي بيايد و فضاي سرمايه‌گذاري را براي ايجاد رونق تحريك كند. همچنين بايد تعامل با كشورهاي مختلف را بالا ببرد تا تحركات اخير دولت امريكا را كم‌اثر كند.
اگر دولت بتواند به اين دو حوزه به موازات هم رسيدگي كند، بخشي از افول انگيزه‌ها براي سرمايه‌گذاري كه با روي كار آمدن ترامپ در حال شكل‌گيري است، مي‌تواند از بين برود و انگيزه‌ها را براي سرمايه‌گذاري در كشور بالا ببرد كه در نتيجه آن رفع مشكل بيكاري را نيز شاهد خواهيم بود. به هر حال برجام يك توافق بين‌المللي و مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل است. اقدامات اخير امريكا نمي‌تواند تاثير جدي بر فرآيند برجام برجاي بگذارد. همچنان اين توافقنامه به عنوان اهرم قدرتمندي در دست دولت آقاي روحاني است كه امروز بسياري از معادلات بين‌المللي را تحت تاثير قرار داده است.
برجام ارتباط كشور را با دنيا روان‌تر و بهتر كرده است. لذا همچنان برجام براي دولت يك امتياز بزرگ تلقي مي‌شود. اگرچه ممكن است دولت ترامپ و تحولات اخير اين دولت كمي بر افكار عمومي و پايگاه راي آقاي روحاني تاثير بگذارد اما نمي‌تواند بركات و دستاوردهاي برجام را كه محصول كار ورزيده‌ترين تيم ديپلماتيك كشور و مورد تاييد مقام معظم رهبري بوده از بين ببرد. افكار عمومي همچنان بر سر موضع خود در سال ٩٢ باقي است. در اين انتخابات مهم‌ترين مطالبه مردم افزايش روابط كشور با دنيا و تعامل و گفت‌وگو چيزي بود كه مردم از رييس‌جمهور خود در اين انتخابات مطالبه مي‌كردند. امروز همچنان افكار عمومي همراه با اين نگاه در دستگاه ديپلماسي و اميدوار به دستاوردهاي برجام است.
ممكن است موانعي در جهت تحقق دستاوردهاي برجام وجود داشته باشد اما برجام به مسير خود ادامه خواهد داد تا زماني كه دولت امريكا نيز مجبور به همراهي شود. كما اينكه در تحركات اخير امريكا اذعان دارند كه كارهاي‌شان ناقض برجام نيست. اين مساله نشان مي‌دهد كه آنها خودشان نيز نمي‌خواهند كه لطمه‌اي به برجام وارد شود و ايران از پاي ميز مذاكره كنار برود. لذا با تمسك به ساير ابزار‌هايي كه براي‌شان كارايي دارد، سعي مي‌كنند ايران را تحت فشار بگذارند و اعمال تحريم كنند.
به هر حال دولت آقاي روحاني از ابتداي روي كار آمدن با مشكلات بسياري رو به رو بود و رفع اين مشكلات نيز زمانبر بود. به هر حال همه دولت‌ها نقاط قوت و ضعفي دارند و دولت آقاي روحاني نيز از اين مساله مستثني نيست. ليكن عمده‌ترين مشكل كشور كه مي‌تواند براي پايگاه راي آقاي روحاني در سال ٩٦ نيز مشكلاتي به وجود آورد ركود اقتصادي است. اين معضل مردم را خيلي آزار مي‌دهد. شايد جامعه به جايي برسد كه بتواند تورم را بپذيرد اما تحمل اين مشكل برايش سخت است.
ركود اقتصادي تاثيري مستقيم بر زندگي مردم دارد. مردم نمي‌توانند داد و ستد كنند؛ دارايي‌هاي‌شان قابل نقد شدن نيست؛ نيازهاي‌شان به موقع تامين نمي‌شود و دارايي‌هاي‌شان را نمي‌توانند جابه‌جا كنند. از اين‌رو دولت يازدهم در ماه‌هاي باقي مانده بايد هرچه بيشتر تمركز خود را براي رفع اين مشكل بگذارد و اقداماتي ضرب‌الاجل در راستاي حل آن انجام دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر من باید صد روز دیگه فرصت داد

    • بدون نام

      حالا،حالاها از رکود در نمیایم خیالتون راحت فعلا همه چیز روب بد شدن هست ن بهتر شدن این حرفا همش وعده سر خرمنه ب مردم میدند

    • جمیل مقدسی

      واقعا آنقدر فضای کسب کار بی رونق شده ونبود‌کارفشاری بر مردم آورده که بیش از حد می باشد و امیدواریم دولت محترم هرچه زودتر چاره اندیشی کند تا ازاین مشکل بزرگ ما مردم بیرون بیایم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج