جاباما
۴۷۸۸۷۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

طراحی دستگاه تهویه با کمترین مصرف انرژی

دانشمندان دانشگاه کلرادو بولدر و دانشگاه وایومینگ یک ماده ارزان و باریک با ویژگی‌های خارق‌العاده ساخته‌اند که حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز مانند یک سیستم تهویه هوا به خنک‌سازی سازه پرداخته و کمترین میزان انرژی یا آب را مصرف می‌کند.

ایسنا: دانشمندان دانشگاه کلرادو بولدر و دانشگاه وایومینگ یک ماده ارزان و باریک با ویژگی‌های خارق‌العاده ساخته‌اند که حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز مانند یک سیستم تهویه هوا به خنک‌سازی سازه پرداخته و کمترین میزان انرژی یا آب را مصرف می‌کند.
طراحی دستگاه تهویه با کمترین مصرف انرژی

به نقل از زی‌نیوز، وقتی این متا ماده روی سطح اعمال می‌شود، انرژی خورشیدی دریافتی را بطور موثری به فضا منعکس کرده و همزمان به سطح اجازه می‌دهد حرارت داخلی‌اش را به شکل تابش حرارتی مادون قرمز به بیرون رها کند. از این طریق، سازه مذکور به شکل کارآمدی خنک خواهد شد.

این ماده جدید می‌تواند ابزار زیست‌سازگاری برای خنک‌سازی مکمل نیروگاههای حرارتی ارائه کند که در حال حاضر به مقادیر زیادی آب و برق برای حفظ دمای اجرایی دستگاههایشان نیاز دارند.

ضخامت این ماده ترکیبی شیشه-پلیمر فقط ۵۰ میکرومتر بوده که برای مقایسه، تنها کمی ضخیم‌تر از فویل‌های آلومینیومی آشپزخانه است و می‌تواند به شکل رولی تولید شود که آن را به یک فناوری عملی در مقیاس بزرگ برای کاربردهای خانگی و تجاری تبدیل خواهد کرد.

این ماده از فرآیند خنک‌سازی تابشی منفعل بهره می‌برد که در آن، اجسام بطور طبیعی حرارت خود را به شکل تابش مادون قرمز و بدون مصرف انرژی از دست می‌دهند.

تابش حرارتی به ارائه خنک‌سازی طبیعی شبانه پرداخته و در برخی مناطق برای خنک کردن خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود، اما خنک‌سازی روزانه از قدیم چالش‌برانگیز بوده است.

برای سازه‌ای که در معرض نور خورشید قرار دارد، حتی مقادیر کوچکی از انرژی خورشیدی مستقیما جذب شده برای خنثی کردن تابش منفعل کافی است.

چالش محققان، ساخت ماده‌ای بود که بتواند با یک تیر دو نشان بزند. یعنی پرتوهای خورشیدی دریافتی را به جو منعکس کرده و همزمان ابزاری برای رهایی از تابش مادون قرمز ارائه کند.

آن‌ها برای حل این مساله، کُره‌های کوچک شیشه‌ای را در یک غشای پلیمری تعبیه کرده و سپس یک پوشش نقره‌ای نازک را در زیر آن به منظور دستیابی به حداکثر بازتابندگی طیفی افزودند.

به گفته محققان، ۱۰ تا ۲۰ متر مربع از این ماده روی سقف می‌تواند به خوبی یک خانه مسکونی را در تابستان خنک کند. این ماده همچنین می‌تواند عملکرد و طول عمر پنل‌های خورشیدی را ارتقا ببخشد زیرا این صفحات در مواجهه با نور مستقیم خورشید، حرارت بسیار بالایی پیدا می‌کنند که توانایی آن‌ها در تبدیل پرتوها به برق را مختل می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج