۴۷۹۳۰
۷۹ نظر
۶۸۴۸
۷۹ نظر
۶۸۴۸
پ

«بختک» واقعا وجود دارد؟

تحقيقاتي که به‌تازگي انجام شده حاکي از آن است که بين ۲۵ تا ۳۰درصد از جمعيت کلي جهان، در طول عمر خود دست‌کم يک بار فلج خواب را تجربه کرده‌اند که در اين ميان ۹۵درصد از آنها تجربه حوادث وحشتناک را در خواب داشته‌اند. مجموع اين عوامل نشان مي‌دهد اين پديده شيوع بالايي دارد.

باشگاه خبرنگاران: تحقيقاتي که به‌تازگي انجام شده حاکي از آن است که بين ۲۵ تا ۳۰درصد از جمعيت کلي جهان، در طول عمر خود دست‌کم يک بار فلج خواب را تجربه کرده‌اند که در اين ميان ۹۵درصد از آنها تجربه حوادث وحشتناک را در خواب داشته‌اند. مجموع اين عوامل نشان مي‌دهد اين پديده شيوع بالايي دارد.

انگار خواب می‌بیند. ولی نه. می‌خواهد از ترس فریاد بكشد ولی دست و پایش را زنجیر كرده‌اند و راه گلویش را بسته‌اند. انگار چیزی روی سینه‌اش سنگینی می‌كند. از شدت وحشت تمام بدنش فلج شده و تكان نمی‌خورد. خوب كه نگاه می‌كند می‌بیند چیزی شبیه یك موجود وحشتناك و گاهی پشمالو روی سینه‌اش نشسته و گویی جان او را می‌گیرد.

خواب شیرین از آن دسته چیزهایی است كه خیلی‌ها آرزویش را دارند ولی دستشان از آن كوتاه است. از تمام بی‌خوابی‌ها و مشكلاتی كه شبانگاهان به سراغمان می‌آید بگذریم، چیزی هست كه خواب را به كام انسان زهر می‌كند و آن چیزی نیست جز بختك. كابوسی كه تاكنون بسیاری آن را تجربه كرده‌اند. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید كه بختك به سراغتان آمده است.

نام بختك به این دلیل روی این كابوس گذاشته شد كه از گذشته افراد بر این باور بودند كه عجوزه‌ای زشت صورت، شب‌ها بدن جسمانی خود را ترك كرده و روی سینه قربانی خود می‌نشیند. فرد قربانی در چنین حالتی با احساس وحشت و در حالی كه به سختی نفس می‌كشد از خواب بیدار می‌شود گویی چیزی سنگین روی سینه‌اش سنگینی می‌كند و قادر به حركت نیست، انگار فلج شده است. این باور در بسیاری از فرهنگ‌های دنیا رایج است. در كشور ما هم هنوز به این حالت سنگینی و وحشت بختك گفته می‌شود.

«بختک» واقعا وجود دارد؟

بختک چیست؟

فلج خواب يا به اصطلاح عموم " بختک " با زمينه ژنتيکي در نتيجه استرسهاي روزمره به وقوع مي پيوندد و هيچگونه عارضه جسمي در پي ندارد.

بختك در واقع یك نوع كابوس است. خوابی كه واكنش احساسی بسیار ناخوشایندی را در فردی كه خوابیده به صورت ترس یا وحشت، درد، احساس افتادن از جایی، غرق‌شدگی یا مرگ ایجاد می‌كند. چنین خواب‌هایی می‌تواند با دلایل جسمی همچون تب بالا یا عوامل روانشناختی چون ضربه‌های روحی یا استرس در زندگی فرد مرتبط باشد یا ممكن است دلیل خاصی نداشته باشد.

مي توان با لمس بدن فرد يا صدا کردن اسم او، وي را از اين حالت خارج کرد. در ضمن گاهي اوقات فرآيندهاي ذهني خواب در زمان فلج خواب بروز مي کند و فرد حتي ممکن است در حالت بيداري و فلج، رويا ببيند که اکثر اين روياها هشدار دهنده و ترسناکند.

فلج خواب

فلج خواب(sleep paralysis) به حالت ناتواني درانجام حركات ارادي حين خواب اطلاق مي شـود.فلج خواب يـك تـجربـه ي دلــهره آور و هراس انگيزمي بـاشد. فـلـج خـواب اغـلب اوقات هنگام بيدارشـدن از خـواب و يـا در مـوارد نـادر در لحظه ي بهخـواب رفتن رخ ميدهد. فلج خواب از چند ثانيه تاچـند دقيـقه بـه طـول مي انجامد. ۲۵ تا ۳۰ درصدجـمعيت كشـور حـداقل يكبار در طول زندگي خوداخـتـلال فلج خـواب را تـجـربه كرده اند. فلج خوابميتواند در هر سني روي دهد.

علايم فلج خواب:

۱- ناتواني در حركت دادن تنه، دستها و پاها و صحبت كردن (فرد از فرط ترس ميخواهد فرياد بكشد و براي بيدار شدن تقلا ميكند، اما گويي تلاش وي بي نتيجه است).

۲- فلج تمام و يا بخشي از عضلات اسكلتي ي بدن.

۳- احساس خفگي و نزديك بودن زمان مرگ (گويي موجودي روي قفسه سينه ي شما قرار گرفته است).

۴- وحشتزدگي و اضطراب.

۵- توهمات خواب(hypnagogic hallucinations): به توهمات شنيداري، ديداري و لمسي رويا مانند اطلاق مي شود. احساس حضور يك انسان ديگر در اتاق، احساس فشردگي در قفسه سينه، ديدن سايه افراد، ديدن منبع نوراني، شنيدن صداي افراد، شنيدن صداي قدمهايي كه نزديك ميشوند، ديدن شبح، تجربه خروج از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنيدن صداي بازو بسته .

آيا پاي شياطين در ميان است؟

در مورد پديده فلج خواب باورها و تفسيرهاي مختلفي در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف وجود دارد. همانطور که گفته شد ايراني‌ها اين پديده را به نام «بختک» مي‌شناسند. بعضي‌ها هم از آن تعبير به جن‌زدگي مي‌کنند و تمام اتفاقاتي که براي فرد مي‌افتد به گردن ديوهاي بدسرشت و اجنه مي‌اندازند.

ايرلندي‌ها هم بر اين باورند که فلج خواب بر اثر دروغي که روز قبل گفته شده بروز مي‌کند. اما آنچه بارز است اين است که طي قرن‌ها باور عمومي بر اين است که اين مشکل با انواع اجنه و نفرين‌ها مرتبط است.

دماغ بختک را چنگ بزنيد!

عوام روايت ديگري از بختک داشتند. آنها بر اين باور بودند که بختک کنيز اسکندر بود! هنگامي که کلاغ به مشک محتوي آب حيات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آب حيات بر زمين ريخت، اين کنيز بي‌درنگ مشتي از آن آب را برداشته و نوشيد و اسکندر که خشمگين شده بود به ضرب شمشير بيني او را کند و بختک از گل، بيني ديگري براي خود ساخت! بختک اگر کسي را ببيند که طاقباز خوابيده به سينه او مي‌جهد.

اگر در آن حال فرد بيدار شود، به بيني او چنگ بيندازد، بختک از بيم آنکه بيني‌اش کنده شود گنجي از گنجه‌ اسکندر را که مي‌شناسد رشوه خواهد داد تا دست از بيني‌اش بردارد!

چرا بختک ما را می گیرد؟

تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد، فلج خواب يک اختلال ژنتيک است و تمام افرادي که اين موضوع را تجربه مي‌کنند در سلول‌هايشان ماده‌اي به نام «HLA-DR۲» دارند. از ديگر عواملي که مي‌توان براي فلج خواب در نظر گرفت اضطراب و استرس،‌ اختلال ترس و همچنين اختلال در نظم خواب است. به گونه‌اي که در برخي موارد افراد اظهار مي‌کنند زماني که روز خسته‌‌کننده يا پراسترسي را گذرانده‌اند، بيشتر از هميشه اين حالت سراغ‌شان آمده است.

از ديگر موارد ايجاد کننده اين حالت مي‌توان به تغييرات در سبک زندگي يا مصرف قرص‌هاي خواب‌آور و آنتي‌هيستامين‌ها اشاره کرد. گفته مي‌شود افرادي که به صورت طاق باز يا به اصطلاح به پشت مي‌خوابند، بيشتر به فلج خواب دچار مي‌شوند.

آيا بختک خطرناک است؟

تحقيقاتي که به‌تازگي انجام شده حاکي از آن است که بين ۲۵ تا ۳۰درصد از جمعيت کلي جهان، در طول عمر خود دست‌کم يک بار فلج خواب را تجربه کرده‌اند که در اين ميان ۹۵درصد از آنها تجربه حوادث وحشتناک را در خواب داشته‌اند. مجموع اين عوامل نشان مي‌دهد اين پديده شيوع بالايي دارد.

نکته مهم ديگر آن است که با توجه به نقش ژنتيک در بروز اين مشکل اگر يکي از اعضاي خانواده دچار اين مشکل باشد، احتمال اينکه ديگر اعضاي خانواده هم به آن مبتلا شوند، وجود دارد. از نگاه جنسيتي به طور معمول احتمال بروز فلج خواب در زنان دو تا چهار برابر بيشتر از مردان است.

اگرچه بسياري از افرادي که با اين مشکل مواجهند، از اتفاقاتي که مي‌افتد آگاه نبوده و دچار وحشت مي‌شوند، ولي اين فرايند اصلا خطرناک نيست و در عرض چند لحظه پايان مي‌يابد و هيچ گونه عارضه‌ جسمي را در پي نخواهد داشت.

چطور از شر بختک راحت شویم

فلج خواب يک اختلال خواب بي‌خطر است بنابراين مي‌توان با رعايت برخي موارد آن را از بين برد يا تکرارش را به حداقل رساند.

نخوابيدن به پشت، کاهش استرس، به اندازه کافي خوابيدن،‌ انجام ورزش‌هاي منظم، زياد غذا نخوردن و ننوشيدن کافئين همگي از عواملي است که مي‌تواند از چنين وضعيتي پيشگيري کند.

براي به دست آوردن سريع هوشياري بهتر است فرد سعي کند انگشتان دست و پا همچنين چشمانش را به شدت تکان دهد و به دنبال آن سرش را حرکت دهد. در مواردي که فلج خواب به مدت ۶ ماه، دست‌کم هفته‌اي يک بار در فرد رخ ‌دهد بايد از دارودرماني استفاده کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Melody

      من تجربش نكردم :))

      پاسخ ها

      • محمد حسین

        ایشالا در آینده هم تجربه نکنی.

    • بدون نام

      بر اساس تجربه شخصی به دفعات در صورتی که عمود بر جهت قبله بخوابید هرگز دچار این حالت نمی شوید، اما در صورتی که کاملا در جهت قبله بخوابید به احتمال 50 درصد دچار این حالت خواهید شد.
      خوب بخوابید

    • محمد حسین

      من چندین بار تجربه کردم.خیلیا میگن طاق باز بخوابی اینجوری میشی اما من به پهلو هم خوابیدم این بلا سرم اومد.واقعا شرایط بدیه...یهو وسط خواب نمیتونی نفس بکشی کم کم احساس خفگی میکنی و میفهمی که داری خفه میشی ولی نه میتونی تکون بخوری نه چشاتو باز کنی.انگار مغز ادم فرمان نمیده.یه حالت غرق شدن به ادم دست میده.من بعد چند بار که این اتفاق برام افتاد تو خواب سعی کردم همه تلاشمو بکنم تا انگشتمو تکون بدم تا اطرافیا بفهمن صدام بزنن.فکر کنم با مشکلات روحی رابطه مستقیم داره

    • اکسیژن

      من تجربه کردم..واقعا وحشتناکه.هرچی نیرو جمع میکنی واسه فریاد زدن بی فایده س. قدرت تکون دادن حتی یه انگشت هم نداریم. اما خوبیش اینه به محض تکون دادن حتی یه انگشت یا هر قسمتی از بدن ، از این مخمصه رهایی می یابیم.

      پاسخ ها

      • مسلم

        من خیلی دارم بااین موضوع دسته وپنجه نرم میکنم ماهی چندبارواسم اتفاق میافته

    • حامد

      بچه خیالتون تخت من دیشب دماغشو کندم

      پاسخ ها

      • پوریا

        خسته نباشی.شاخ غولو شکوندی.....

    • عادل

      من باورش نداشتم ولی چند شب پیش تجربش کردم...

    • الناز

      من خونه قبلي كه بوديم خيليييييييييي تجربه كردم و بايد بگم واقعا وحشتناكه. خودم كاملا متوجه ميشدم كه بيدارم ولي هيچ حركتي نميتونستم بكنم و جالب اينكه قشنگ احساس ميكردم يه چيزي روي قفسه سينه ام دراز كشيده خيلي بد بود. يه مدت نمك و نون گذاشتم زير بالشم خوب شدم

    • فران

      من تجربه کردم بیدار بودم ولی نمیتونستم هیچ حرکتی بکنم حتی مامانم اومد نگام کرد نتونستم صداش کنم سنگینیش انقدر بود که حس میکردم تریلی رو سینم هست
      خیلی حس بدیه

    • سپيده

      من خودم تجربه نداشتم ولي پسرخالم تو دوران دانشجوييش تجربه کرده بود توي خونه يکي از دوستاش ميگفت نيم ساعت فلج ،فلج بودم.تازه ميگفت خودشم ديدم.

    • ماهرخ

      منم تجربش کردم واقعا حس عجیبیه البته من 3 سال پیش تجربه کردم ولی اثراتش هنوز تو روحم مونده 3 ساله شب و روز ندارم امیدوارم هیچکس مثل من نشه

    • خودم

      100% تضمینی...!
      من دو بار تجرتش کردم.ولی به محض اینکه بسم ا... الرحمن الرحیم گفتم از اون حالت در اومدم...

    • كاربر

      سلام منم ديشب توخواب احساس خفگي مي كردم حس مي كردم يكي روسينم نشسته واقعا داشتم خفه ميشدم خيلي وحشتناك بود

    • Melody

      دليل اين كه من تجربه نكردم رو فهميدم چون قبل از خواب سه بار
      آيت الكرسى ميخونم ؛) حالا چرا بهم منفى دادين؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منفی خوبه کلأ

      • zahra seven

        آخی اشکال نداره به احتمال زیاد اونایی که منفی دادن تجربشو داشتن،یکی از داداشای منم این حالت توی زمانای خاص براش اتفاق میوفته!

    • Milad

      man kheili tajrobash kardam avalesh ehsas mikonam kasi tu otag hast bade chan saniyeh badanam khoshk mishe hatta nemitunam cheshmamo tekon bedam

    • parvin

      bebakhshid tagh baz nakhabid yani chetori nakhabim?

    • امیرحسین

      من تجربه نکردم ولی بعضی وقتا خیلی گرمم میشه حتی تو زمستون فوق العاده عرق میکنم شرشراز رو سرم عرق می ریزه 2یا3ساعت هم خوابم نمی بره !

      پاسخ ها

      • سادات

        آقا وجود نداره خدا هم چین چیزی رو نمی آفرینه هممممممممممممم.ش خورافاته

    • کوثر

      این ارثیه اخه من و بابام و عموم و بابابزرگم زییییییییاد مبتلا میشیم.من تا حالا کسیو ندیدم ولی خییییلی بده

    • reza

      من خودم 5باراین بلا سرم اومده دیگه تجربش و دارم از شرش تو خواب خلاس بشم چون قبلا زیاد پرخوری می کردم واقعا چیز بدی وفقط چشم کار می کنه و فکر دیگه هیچ کاردیگه نمی تونی بکنی جز تقلا زدن برای تکون دادن خودت من چند بار دراون لحظه اززندگی پشیمون شدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        !من هزار بار پرخوری کردم هییییییییچ چی نشد

    • كيميا

      من دها بار اين جوري شدم خيلي بده ه ه خيلي.يه صدا هايئ هم ميشنوم وقتي اين جوري ميشم بدنم سر ميشه..بدن درد هم داره.

    • ميتا

      من هروقت شب زياد غذا خوردم يا روز خسته كننده اى داشتم اين بلا زياد سرم اومده اونقدر تو خواب داد زدم تا بيدارم كردند همش از خستگى و فشار كار زياده...

    • فریده

      واااای منم این حالتو تجربه کردم..وقتی که بعد یک ساعت خواب دوباره قصد کردم بخوابم صدای یکی تو گوشم پیچید میخواستم بلند شم اما اصلا انگار فلجم حتی قدرت حرف زدنم نداشتم داشتم از شدت ترس سکته میکردم اما فقط تو ذهنم خدارو صدا کردم و بعد از چند ثانیه تونستم به حالت اولم برگردم این در حالی بود که من تنها بودم و طاق باز خوابیده بودم ...چند وقت هم بود که خواهرم احساس میکنه خونشون جن داره و من خونه اونا بودم و حس کردم تلقین نیست یا مثل قبلا حس نمیکردم خواهرم دچار توهم شده.......

    • بدون نام

      اين كه علم ثابت كرده اين حالت فلج خوابه قبول...
      اما اون يارويي كه مياد رو سينه آدم ميشينه كيه؟؟؟؟ خورزو خان هستن كه اومدن هيجان فلج خوابو بيشتر بكنن يا چشاي ما آلبالو گيلاس مي بينه آيا؟؟؟؟؟

    • علی

      من این حسو دوبار تجربه کردم.طاق بازهم نخوابیده بودم.روی شونه چپم خوابیده بودم.احساس خفگی هم نداشتم فقط فلج بودم.انگار که بازنجیر بسته شدم.دفه اول دورو برم ادم بودن زیاد نترسیدم.ولی دفعه دوم تویه اتاق تنها برام این اتفاق افتاد.واقعا وحشتناکه خدانصیب هیچکی نکنه.حس میکنی لحظه مرگت فرا رسیده صداهای عجیب غریب میشنوی.میخای داد بزنی اما بی فایدست.تازه میفهمی که چقد ضعیفی.من هر دوبار یاد خدا ولحظه مرگ و گناهام افتادم.واقعا ترسناکه

    • مهسا

      من تا حالا این کار را تجربه نکرده ام.ولی به نظر من این که چیززی میاد روی آدم خرافاته.

      پاسخ ها

      • آرشی

        ..دمت گرم موافقم؛
        باید علمی نگا کرد به قضیه

    • سىنا

      منه بدبخت وقتى 4 سالم بود هر شب خواب وحشتناک مىدىدم و اىن حس بهم دست مىداد از ترس نمى تونستم برم دستشو ىى

    • maybe

      منم ۲ ۳ هزار باری اینجوری شدم معمولا وقتی میخوام بخوابم واسم اتفاق میافته حس میکنم قراره این بلا سرم بیاد ولی ناخواسته چشام میره رو همو شروع میشه معمولا هر شب اینجوری میشم بعضی وقتا ۳ ۴ بار تو یه شب اولا فکر میکردم جنه یه شب که قران گذاشته بودم زیر سرم اینجوری شدم حس کردم یه نفر رو سینم نشسته بعد خیلی واظح تو صورتم ها کرد با اون صدای کلفتو خش دارش حتی باد دهنش رو رو صورتم حس کردم بعضی وقتا هم حس میکنم داره منو تو هوا اینور اونور میبره راستش من به دعا و این حرفا اعتقادی ندارم همیشه فقط خدا رو صدا میکنم تا اینکه یه روز رفتم دکترو مشکلمو گفتم و بهم یه قرص داد و خوب شدم اما حالا که غرصا رو نمیخورم بازم بعضی وقتا اینجور میشم اما خب دیگه نمیترسم فقط سوره حمد و قلو ولاه میخونمو خدا رو صدا میکنم بعد خوب میشم اما خب ۱۰۰٪‌ افسردگی هرچیم میبینیم توهمه اگه راستم باشه فکر کنید توهمه نترسید

    • سینا

      برید ترسو های خرافاتی اتفاقا منم تجربه کردم چیه مگه مرگ ک نیس ک الکی مردمو می ترسونین.یه چند ثانیه بگذره خودش درست می شه

    • امیل

      سلام من دیشبتجربش کردم، تو خواب خدا بیامورز پدر بزرگمو دیدم که داشت با چراغ قوه کار می کرد، همین که نزدیکش شدم یهو احساس کردم یه چیز خیلی سنگینی روم نشسته و من نمی تونستم تکون و یا حتی صحبت بکنم دهنم قفل شده بود انقدر با دهن بسته صدا زدم که مادرم اومده بود بالا سرم و اونم هر کاری می کرد نتونسته بود 1 ساعت منو بیدار کنه آخرش رو من آب ریخته بوده که بیدار شده بودم هر دومون از ترس زبونمون بند اومده بود

    • فریده

      من چند شب پیش دوباره دچار این حالت شدم .وقتی که از خواب پریدم نه تونستم تکون بخورم و نه حرف بزنم.احساس خفگی داشتممم.بعد حس کردم یهکسی روبه رومه اول حس کردم یکی از اعضای خانودمه اما بعد دیدم یکی با قد بلند دست به سینه با لباس سفید روبه رومه بعد برگشت و به سمت دیوار رفت و محمو شدن حالتش وقتی از رو دیوار رد شد و دیدم.هوشیار بودم و توهم نبود...............

    • ملوني

      من يك بار وقتي خيلي بچه بودم تجربش كردم سايد ٨ سالمم نبود اما اينقدر حس بدي بهم دست داده بود كه تمام طول شب رو نخوابيدم بعد از اونم تا ١٣ سالگي اظطراب جدايي داشتم موقع خواب و دلم ميخواست حتما پيش پدر و مادرم بخوابم راستش مضمون اصلي اون خواب هم خودشون بودن البته به طور واضح يادم نمياد اما دوره ١٢-١٣ سالگيم دكوراسيون اتاقمو تغيير دادم خيلي موثر بود بهتون پيشنهاد ميكنم كه در هر شرايطي دچار اين عارضه ميشيد شرايط رو عوض منيد مثلا جاي اشيارو عوض كنيد بالاي سرتون ستاره بچسبونيد از رنگ ديگه اي در روتختيتون استفاده كنيد نگيد بچگونست من خودم روان شناسي ميخونم الان ترم اخر فوقم خودم اين شيوه رو براي دخترم و همچنين خواهرم كه ١٧ سالشه اجرا كردم . درضمن موقع خواب سعي كنيد به مساعلي كه تنش روحي در شما ايجاد ميكنه فكر نكيد و به رويداد هاي خوب يا تصميمات قشنگتون يا به فردي ك بيش از هممه دوستش داريد فكر كنيد جواب ميده اما اگر اين روش ها جواب نداد شما بايد روانكابي و اگر باز هم نتيجه نگرفتيد دارودرماني بشيد
      اگر سوال خاصي داشتيد تا اون حدي كه در حيطه تخصصم هست خوشحال ميشم كمكتون كنم ايميلم sara.sabstar@yahoo.com

    • mitiiil

      همین بیست دقیقه پیش واسه اولین بار...
      فکردم عزرائیل اومده جونمو بگیره..داد میزدم بابام دید ولی...وحشتناک بود..تازه به خودم اومدم ..اومدم سرچ کردم دیدم خودشه...بختک

    • امیر

      دوست من شب تعریف کرد و ما قبل خواب بحث گردیم و آخر سر هم من مسخره کردمش و شب خوابیدم اومد سراغم
      منم الان از خواب بیدار شدم و سرچ کردم و دیدم اینجا بحث شده گفتم بزار منم تجربم رو بگم
      ولی یه چیز چرا قبل اینکه مسخره کنم نیومده بود ولی الان اومد

    • سودابه

      منم تقریبانیم ساعت پیش واسم اتفاق افتاد ازخواب که پریدم به پهلوبودم وسرم زیرپتو بوداحساس کردم یکی رو بالاتنمه دستاشم روگلوم قشارمیده دقیقابه نظرمیومدیه موجودیه چون جای خفگی روگلوم عوض میشدانگاردستشوجابه جامیکردبعدسعی کردم یه دعابخونم تاعوذبالله.....گفتم انگارسایه سرشومیدیدم که به صورتم نزدیک شده وصدای نقساشومیشنیدم بعدتموم شدازترس فشارم افتاد:((((

    • آرش

      برید دعا کنید هیچوقت دیو تو خواب به سراغتون نیاد...
      بختک که بچه خوبیه :))

    • بدون نام

      من هم به شخصه خيلي تجربش كردم اخرين بار همين چند لحظه پيش بود واقعا عذاب أور بود احساس ميكردم داره روحم از بدنم جدا ميشه

    • بهزاد

      چند بار این اتفاقو تجربه کردم.توصیه من به دوستان اینه در اون حالت بسم الله بگین برطرف میشه

    • سامان

      من چندین بار تجربه کردم آدم احساس خفگی می کنه/ اما بعد از این که بختک آدم رو ول میکنه احساس سبکی می کنه. بختک هم خیلی وحشتناک هم خیلی هیجانی.

    • نازنین

      تا حالا تجربش نکردم ولی مطمئنم 1 بار سراغم بیاد از ترس سکته میکنم . 1سال پیش بخاطر خودکشی تو آی سی یو بستری شدم بعد اینکه کم کم داشتم به هوش میومدم احساس کردم دارم خفه میشم و دست و پام یخ زده بود ولی احساس سنگینی رو قفسه سینم نمیکردم . به نظرتون بختک بوده ؟؟؟

      پاسخ ها

      • پوریا

        احتمالا بختکت رژیم گرفته لاغر کرده.یا شایدم مگس وزن بوده

    • احمد

      برای من بارها اتفاق افتاده.فلج شدن در خواب و هوشیار بودن همراه با شنیدن صدای سوت با فرکانس بسیار بالا و آزار دهنده و تلاش کردن برای بیدار شدن و رهایی از این حالت. بارها شده فکر کردم بیدار شدم و دست و صورتم رو شستم ولی واقعا بیدار نشدم و فرداس فهمیدم خواب میدیدم

    • aynaz

      سلام.منم تجربش کردم وحشت انگیزناکه...قبلناسالی2باراین بختکه میومدسراغم یه ابرازوجودی میکرد!آبجیاداداشارسماآدم قبض روح میشه.ولی راه حلشویافتم.مامانم گفت قبل خواب 7بارسوره ی فلق روبخون!شمام امتحان کنین100درصدتضمینی جواب میده باو!شربختک ازسرتون کم.یاعلی...

    • هادی

      من هم به وفور تجربه کردم . اولش ترسناکه ولی به مرور عادی میشه . ودیگه نمی ترسم . یه بار اونو با چشم دیدم وقتی خودمو به خواب زده بودم 3تا بودن از لای دیوار اومد.بعد رفت سراغ بابام بالاسرش وایساد. نگاهی کرد و رفت . دروغ نیست

      پاسخ ها

      • reza warlord

        dareto bezar

    • reza warlord

      be nazare man itefagh az bachegi shoru mishe

    • ascdrfdgdg

      بختکی در کار نیست.
      این حالت وقتی اتفاق می افته که قسمتی از روح از بدن جدا بشه و قسمتی باقی بمونه.
      مثلا روح تا گردن از بدن جدا میشه و شما می تونید ببینید اما نمی تونید تکون بخورید.
      البته انواع و اقسام مختلفی داره.
      بعضی وقت ها در حالت بین خواب و بیداری اتفاق میفته که می تونه خطرناک باشه.
      راه حلش اینه که تعلق روح به بدن رو بیشتر کنید.
      مثلا خوردن گوشت زیاد که جنبه ی روحانی رو تضعیف می کنه
      موفق باشید

    • میلاد

      من همین دیشب اینجوری شدم؛اولین بار بود؛در مورد بحتک هیچ اطلاعی نداشتم؛بعد از دیدن خواب اومدم تحقیق کردم دیدم اسمش بختکه؛یکی اومد تو اتاقم سایشو دیدم رفتم ببینم چیه؛صدای نفس نفسش میومد؛وقتی رسیدم با دستش دهنمو گرفته بود با دست دیگش دست چپمو محکم گرفته بود؛یهو بخودم اومدم دیدم رو سینم نشسته؛هرچی داد میزدم صدام در نمیومد؛یه ذره هم نمیتونستم تکون بخورم؛دیگه میدونستم الان باید از خواب بیدار شم اما نمیشد؛آگاه بودم اما عاجز؛فک کردم دیگه تو خواب گیر میکنم اما خدارو شکر با یه داد سریع از خواب پریدم؛خیلی بد بود

    • شهرنوش

      خیلی تجربش می کنم حداقل هفته یک بار لطفا کمک کنید و بگویید به چه پزشکی باید مراجعه کرد.ممنون

    • باربد

      من چندين بار تجربه كردم ولي هيچ وقت احساس ترس نداشتم چون اطلاعات علمي كه گرفتم حاكي از اينه كه ضرر جسمي نداره فقط خيلي دوست دارم جن يا پري ببينم چون فكر كنم خيلي لحظه باحال و غرورانگيزي باشه !!!!!!

    • آنسة

      من هروقت تو دلم یه آیه از آیة الکرسی میخونم به خدا از روم پا میشه

      پاسخ ها

      • الهه

        حمد و بسم الله الرحمن الرحیم هم خیلی خیلی جواب میده و و و مخصوصا صلولت. این 3تا رد خور نداره

    • میلاد

      من خودم صد ها بار اینطوری شدم خیلی وضعیت بدیه هیچ کاری نمیشه کرد اونایی که میگن دروغه خدا کنه بیفته روشون بفهمن

    • شهرنوش

      سلام پیشنهاد می کنم حتما برین دکتر اگه خیلی براتون اتفاق میفته من الان چند شبه خیلی راحت می خوابم من پیش مغزواعصاب رفتم .
      ایشالله واسه هیچ کس اتفاق نیفته :)):))

    • نسرین

      سلام.من هم دیروز هم امروز تجربه اش کردم.شاید بهم بخندید اما باچشمای خودم موهای فرفریشودیدم.شنیدم از ترس ما نیرو میگیرن

    • بی تو هرگز با تو بابام نمیذاره

      منم دیروز دیدمش ژل به موهاش زده بود کلک خیلی خوشتیپ شده بود نترس کوچولو

    • محسن

      من خیلی تجربش کردم و هرچیم بسم الله و انا انزلناه و هر سوره ای که فک کنیو خوندم اما تاثیری نداشت.انگار تو سرت یه موتور انداختن دارن با قدرت تمام گاز میدن

    • جواد

      به نظرم باید تنها نخوابی.

    • محسن

      تنها هم نخوابیدم بازم اینجوری شدم.هیچ تکونی نمیشه خورد.نمیتونی کناریتو حتی یه صدا بزنی که به دادت برسه.

    • یونس غلامی

      منم تجربش کردم. زیاد برام اتفاق افتاده جوری که عادی شده برام حتی. بعضی وقتا بهش فوش میدم یه حالی میده که نگوووووپ

    • نیوشا

      خییییییییلی وحشتناکه احساس میکنم نمی تونم تکون بخورم بعد که از خواب بیدار میشم کلی
      ایت الکرسی و سوره ی ناس و توحید رو میخونم صلوات میفرستم ولی بازم وقتی میخوابم اتفاق میوفته

    • الهه

      سلام بچه ها. من همین الان بعد از یه خواب بعدازظهری به طور فجیعی بازم تجربه اش کردم خیلی وحشتناکه. انقدر تقلا کردم و دندونامو فشار دادم دندونام در می کنه. اول فحشش دادم بدتر شد ولی به محض حمد و بسم الله ولم کرد. خدا سر کسی نیاره

    • یه دختره

      یه سوال داشتم میگن بینی کنیز رو چنگ بزنیم تا این جا هیچ چی ولی ما که تو خواب نمیتونم کاری کنیم تو رو خدا دارم از ترس میمیرم کمکم کنید ایا را چاره ای هم داره همه ی راه هارو امتحان کردم اخه با هوش ها چه طوری بینی شو چنگ بزنیم با این را چارتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چاقو بزارزیربالشت یاسنجاق قفلی رو وصل کن به لباست .کلا ازاجسام تیز میترسن.من شبهاتنهاتواتاقم میخوابم واصلا نمیترسم بخداخیلی دوس دارم باهاش دوست بشم ولی هرکارمیکنم نمیشه

    • ضیا

      سلام به دوستای گلم
      من نمیدونم بختکه یا فلج خواب ولی تا حالا زیاد دچار این مشکل شدم که اخرین بار همین نیم ساعت پیش بود یکی داشت صدام میکرد و احساس خفگی بهم دست داده بود خیلی بد بود جالب اینجاست که به شکم خوابیده بودم تقریبا دو سه روزی یه بار اینجوری میشم و بعضی وقتا روزی چند بار

    • بدون نام

      بهترین راه حل اینه که یه سنجاق قفلی ببندید به پیرهنتون تقریبا جلوی قفسه سینه به محض ارتباط با شما سنجاق به بدنش فرو میره و دیگه نمیتونه شمارو اذیت کنه وقتی به حسش میکنم آرنجشو غشار میده توی دنده هام طوری که مرگ رو باچشمای خودم میبینم بعد دستشو برمیداره دردم که ساکت میشه دوباره,,,هرچقدر خواب باشم این عمل تکرار میشه.

    • میلاد

      سلام خداوکیلی اینایی که میگم راسته.
      من یه دوسه ماهی میشه این اتفاق وحشتناک واسم رخ میده وبرای رهایی ازاین حالت جز پناه بردن به خدا واماما هیچ راه دیگه ای ندیدم.یا اینکه مامانم منو بیدار کرده.این موضوع رو با مامانم درمیان گذاشتم هرشب سه چهاربار صدام میکنه و من بیدار میشم وباز میخوابم
      فقط میتونم بگم انشاالله واسه هیچکدومتون اتفاق نیفته

    • بدون نام

      سلام من هر روز این بلا سرم میاد راه کارش فقط یه چاقو بزار کنار بالش بگیر بخواب راااااحت

    • ❤زهرا❤

      دیشب بختک پرید رو شکمم

    • لیلی

      ای بابا فلج خواب چه صیغه ایه من خودم بارها دیدمش هرباربه یه شکلی اینو بدونید بختک یا همون شبه که مابهش میگیم وجودداره من ازبچگی داشتمش .چه در خواب چه دربیداری.اصلاهم نمیترسم فقط مشکلش اینه خیلی اذیت میکنه وتنهاراهش اینه که یه چاقو یا سوزن زیربالشتون بزارید وباخیال راحت بخوابید چون اجنه یااشباح ازاینامیترسن و فرارمیکنند.میگید نه امتحان کنید.اگه سوالی داشتین این آیدیمه @August1984r

    • رضا

      شاید باورتون نشه الان از بختک اومدم بیرون واقعا بده گوشیم سوت کشید قلبم تالاپ و تلوپ بعد فلج شدم انگار یه نفر بالای سر پریده بود روم نمیزاشت تکون بخورم احساسش میکردم سیاه بود ولی با استرس و اضطراب رابطه مستقیم داره این روزا همش تو استرسم

    • مائده

      ولی من تاهالا بختک ندیدم ولی خیلی خیلی شبا می ترسم بختک چه جوری ولی اون موقه من ترسیدم مامانم گفت نه بختک وجود نداره من زده بودم تو گوگل گفت واقیی ولی هر موقه خواب آشفته ببینی میاد ولی مامانم گفت نه

    • مائده

      بچه ها مواظب باشید بختک وجود داره ولی من الان فهمیدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج