۴۸۷۰۱۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

لاریجانی: درآمد دولت همان ۳۶ هزار میلیارد است

رییس مجلس شورای اسلامی با تایید گزارش رییس سازمان برنامه بودجه درباره میزان درآمد سازمان هدفمندی یارانه ها گفت:‌ درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها همان ۳۶ هزار میلیارد تومان است.

خبرگزاری ایرنا: رییس مجلس شورای اسلامی با تایید گزارش رییس سازمان برنامه بودجه درباره میزان درآمد سازمان هدفمندی یارانه ها گفت:‌ درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها همان ۳۶ هزار میلیارد تومان است.
حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی نوبت سوم روز شنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تبصره هدفمندی یارانه ها گفت: دولت اعلام کرده است، 31 هزار میلیارد تومان به مردم می دهیم که طبق گزارش دیوان محاسبات این رقم 36 هزار میلیارد تومان است و با رقم اعلامی دولت 5هزار میلیارد تومان تفاوت دارد.

وی ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش ها در این زمینه نیز ۸۷ هزار میلیارد تومان بود که نماینده دولت آن را رد نکرد و گفت برای شرکت های دولتی است.

نماینده مردم همدان افزود: در ازای افزایش قیمت گاز، آب و برق پولی دریافت می شود، و حرف این است که پولی که دارید 26 هزار میلیارد تومان آن فقط برای بنزین است، پس چگونه می گویید 36 هزار میلیارد تومان درآمد دارید.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات اعلام کرده بدون ۱۴ هزار میلیارد تومان خالص صادرات و بدون ۲.۲ میلیارد تومان هزینه آب امسال، درآمد دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: مرکز پژوهش ها این رقم را ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که البته دوستان می گویند برای پخش و پالایش و شرکت های دولتی است که آن را قبول داریم اما حق نمایندگان است که این پول در بودجه مصوب شود و اگر اکنون در خزانه دولت است، اسناد آن را باید در مجلس توزیع کنید چرا که این پول وارد خزانه نشده است.

لاریجانی نیز در پاسخ وی عنوان کرد: جداول تفاوتی با هم دارند، خود مجلس اعلام کرد شرکت های گاز، آب و برق که منابعی برای دولت می فرستند خودشان هزینه هایی دارند که مجلس اینگونه تفسیر کرد که هزینه خود را برداشته و مابقی را به عنوان درآمد اعلام کرده اند و مرکز پژوهش ها نیز همین نظر را داشته است.

سپس علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس نیز در موافقت با بخش درآمدی تبصره ۱۴ که مربوط به هدفمندی یارانه است، تصریح کرد:‌ حاجی بابایی اگر اظهارات شان را به درآمدهای شرکت ها مستند می کنند، باید بگویم که هم اکنون ۳۷۰ شرکت وجود دارد که درآمدهای آن ها به خزانه برمی گردد و در این عرصه باید درآمدهای خالص محاسبه شود.
وی گفت: از طرفی دیگر براساس قانون، مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی باید به خزانه واریز شود نه اینکه درآمدهای حاصل از این حوزه به خزانه واریز گردد. حاجی بابایی شما در دوره هشتم بودید چرا در آن موقع درباره این مصوبات صحبت نکردید شما به جای استناد به گزارش دیوان محاسبات که درآمد حاصل از هدفمندی را که 36 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، به درآمدهای ناخالص استناد می کنید این درحالی است که از این درآمدها باید هزینه ها کم شود. همچنین شرکت های دولتی دارای ساختار و ارکان متفاوتی هستند و هزاران گرفتاری دارند.

یوسف نژاد ادامه داد: براساس گزارش دیوان محاسبات مجموع درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است، گفت: گزارش نوبخت در این عرصه با گزارش دیوان محاسبات یکسان بود به طوری که درآمدهای خالص از حوزه هدفمندی از فروش فرآورده های نفتی ۲۳ هزار میلیارد تومان، از فروش منابع گاز، ۱۰ هزار میلیارد تومان و در کل ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: در سال 88 در حوزه هدفمندی، انحراف اولیه ای در مجلس صورت گرفت. اشتباه از آنجا آغاز شد که به جای آنکه از محل درآمدها، هزینه ها را بچینیم. آمدیم هزینه ها را بزرگ جلوه دادیم اما درآمدها اندک بود که این مسئله موجب شد که دولت ها به بودجه های دیگر از جمله اعتبارات بانک ها دست اندازی کنند، چون مردم و خانوارها منتظر دریافت یارانه بودند.

محمدباقر نوبخت نیز در موافقت با این تبصره و به عنوان نماینده دولت گفت: درآمد شرکت پالایش و پخش به شماره حساب ۱۲۷۱، درآمد شرکت گاز به شماره حساب ۱۷۰ و درآمد شرکت برق به شماره حساب ۲۲۸ واریز شده است.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها هر آنچه که از ناحیه نفت سفید، بنزین، گاز و برق به‌دست آورده‌اند به شماره حساب‌های مذکور که همگی شماره حساب خزانه کل کشور است، واریز کرده‌اند، گفت:‌ دولت روزانه 74 میلیون لیتر بنزین می‌فروشد که 68 میلیون لیتر به صورت عادی و بقیه بنزین سوپر است. آیا این فروش به خزانه می‌رود یا خیر؟ بنده این مسأله را به‌جای فردا، همین امشب روشن می‌کنم. شرکت‌های گاز، آبفا و توانیر هرچه فروختند به حساب خزانه واریز کردند.

وی افزود:‌ حتی در برخی ماه‌های قبل از تاخیر شرکت‌های فوق، از اختیار خزانه استفاده کردیم و پول این شرکت‌ها را از طریق خزانه بلوکه کردیم و برای پرداخت یارانه‌ها اختصاص دادیم.

نوبخت گفت:‌ گزارشی که امشب ارائه می‌کنم، رسمی است'، و نباید در افکار عمومی به گونه‌ای سخن گفته می‌شود که منجر به تحریک مردم می‌شود، در حالی که این سخنان واقعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پالایش و پخش، گاز و برق هرچه فروختند به سه شماره حساب فوق واریز کردند، اظهار داشت: ۲۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور و در کنار آن ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است. این اعداد هر کدام به تناسب به عنوان درآمد شرکت‌های مذکور منظور می‌شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد:‌ بخشی از 80 هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص یارانه‌ها مربوط به شرکت‌های توانیر، گاز و پالایش و پخش است.

سخنگوی دولت گفت: دیوان محاسبات اعلام کرد ۲۲۰۰ میلیارد تومان از این درآمد از درآمد شرکت توانیر محاسبه شده است در حالی که این شرکت مستحق پرداخت مبلغ مذکور نبود، چراکه هر کیلووات برق تولیدی برای توانیر ۸۳ تومان هزینه دارد اما این شرکت، برق را به مردم ۶۳ تومان می‌فروشد.

نوبخت افزود: ما 31 هزار 200 میلیارد تومان را محاسبه کردیم اما فصل‌الخطاب را گزارش دیوان محاسبات قرار می‌دهیم. اگر دیوان محاسبات مورد تایید نمایندگان منتقد نیست، کمیته‌ای 4 - 5 نفره تشکیل شود تا حرف دولت و نمایندگان منتقد را بررسی کند، هر آنچه این کمیته اعلام کرد همه آن را قبول کنیم و به این حاشیه‌ها پایان دهیم.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور در توضیح تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۶ که پیرامون هدفمندی یارانه ها است، گفت: ۵ سال پیش که رئیس کمیسیون تلفیق آقای نادران بود و رئیس جمهوری شخص دیگری بود، می گفتند درآمدهای ناشی از اجرای هدفمندی آنقدر است که ما می توانیم ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به مردم بدهیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس ادامه داد: مردم تصور می کردند، درآمد دولت از محل یارانه ها 80 هزار میلیارد تومان است اما 40 هزار میلیارد تومان آن اعلام می شود لذا دنبال حق خود بودند در صورتی که هنوز هم نتوانسته ایم بدهی بانک مرکزی از سال اول اجرای هدفمندی را تسویه کنیم.

وی افزود: در آن چند سال شفاف سازی نکردیم و شرکت ها چپاول شدند، مردم از ما گاز، آب و برق می خواهند اما گفته شد ۳ هزار میلیارد تومان برای قیر راه روستایی کنار بگذاریم که از محل درآمد هدفمندی ها بود.

تاجگردون ادامه داد: خزانه زنبیلی نیست که همه پول ها آن جا برود بلکه خزانه مجموعه ای است که پول ها به آنجا رفته و بازمی گردد؛ شرکت پالایش، بودجه دارد اما آن ها باید پول آب، برق و گاز و حق و حقوق کارمندان خود را بدهند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در پایان خاطرنشان کرد: ۵ تا ۶ سال است که مجلس روی مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان مقاومت کرده و نگذاشته ایم که بالا برود چرا که به تبع آن قیمت آب، برق و گاز نیز افزایش می یافت لذا مردم را نباید در تقابل اعداد واهی بگذاریم.

پس از این لاریجانی بخش درامدی تبصره 14 بودجه سال96 کل کشور را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان مجلس با آن موافقت کردند.

سپس رییس مجلس در توضیح اختلاف نظرات پیش آمده در خصوص تبصره هدفمندی لایحه بودجه سال ۹۶ گفت: آقای حاجی بابایی معتقد است قانون برنامه در نقاطی باید اصلاح شود که درست است و به آقای تاجگردون نیز ابلاغ کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه گزارش دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه سال 94 بود، عنوان کرد: در صفحه 407 آن، منابع گفته شده که در مجموع 43 هزار میلیارد تومان است که منهای هزینه های شرکت های دولتی، همان 36 هزار میلیارد تومان باقی می ماند که در این قسمت آقای حاجی بابایی معتقد است باید تفاوت ضرب و تقسیم های بنزین نیز در آن بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت نیز معتقد است باید با همین منابع درآمدی، کار هم بکند لذا ما در مجلس گفتیم هزینه موردنیاز خود را برداشته و مابقی پول را اعلام کند که این رقم نیز به خزانه می رود و هیچ کدام خلاف نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج