۴۸۷۴۵
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

بعد از کش و قوس های فراوان آلبوم رضا صادقی منتشر شد و طرفداران او ۱۰ آهنگ جدید از خواننده محبوب خود دشت کردند. به بهانه انتشار آلبوم «همین ...» گفت و گوی مفصلی با رضا صادقی انجام دادیم که در ادامه بخش هایی از آن از نظرتان می گذرد:

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

روزنامه تماشا: رضا صادقی در فضای موسیقی ایران خواننده مهمی است اما سال گذشته برای آقای مشکی پوش سال خوبی نبود. او به خاطر مشکلاتی که با شرکت تهیه کننده قبلی خود داشت، به اجبار حدود ۹ ماه از استیج دور بود و نتوانست مثل همیشه با طرفدارانش در کنسرت دیدار کند.

بعد از کش و قوس های فراوان اما آلبوم رضا صادقی منتشر شد و طرفداران او ۱۰ آهنگ جدید از خواننده محبوب خود دشت کردند. به بهانه انتشار آلبوم «همین ...» گفت و گوی مفصلی با رضا صادقی انجام دادیم که در ادامه بخش هایی از آن از نظرتان می گذرد:

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

بگذار از اسم آلبوم شروع کنیم، چرا «همین ...»؟

- راستش اسم های زیادی مثل عاشقتم، کفش آهنی و ... برای این آلبوم انتخاب کرده بودم اما یک روز با خودم فکر کردم و دیدم این آلبوم آنقدر سرشار از احساسات پاره پاره است، بهتر این است که اسمی انتخاب کنم که خلاصه ای از احساساتم باشد. البته «همین ...» احساس رضاست و توانایی رضا به لطف خدا بیش از این خواهد بود.

چرا آلبوم اینقدر بی سروصدا و چراغ خاموش منتشر شد؟ خیلی از فروشگاه ها آلبوم را داشتند اما بعد از یکی، دو روز تازه پوستر آلبوم نصب شد. ماجرا چه بود؟

- انتشار آلبوم به دلیل مشکلاتی که من با تهیه کننده سابقم داشتم هر بار به تعویق می افتاد. همانطور که می دانی این آلبوم خیلی زودتر از اینها قرار بود منتشر شود اما مسائل حاشیه ای که وجود داشت باعث شد پروسه انتشار «همین ...» چند بار با مشکل روبرو شود. ما با شرایطی مواجه شدیم کحه مثلا امروز مجوزهای لازم را اخذ می کردیم اما تا می خواستیم خودمان را آماده انتشار آلبوم کنیم، یک مشکل جدید به وجود و یک توقیف جدید پیش می آمد اما این بار که همه مجوزها آماده شد، تصمیم گرفتیم بدون از دست دادن وقت و با توکل به خدا و حتی به قیمت غریب آمدن آلبوم، آن را منتشر کنیم. من برای این آلبوم خیلی زحمت کشیدم. بعد از پروسه مشکلاتی که سال گذشته داشتم، نگاه ویژه ای به این آلبوم داشتم و حس کردیم شاید اینطور انتشار دادن آلبوم باعث می شود آسیب کمتری به آن وارد شود.

مشکلاتی که می گویی چیزی شبیه ممنوع الفعالیتی بود؟

- نه، من ممنوع الفعالیت نبودم بلکه همیشه برای حل شدن یک اتفاق دیگر، این آلبوم ضربه می خورد. در واقع می گفتند برای انتشار آلبوم یک مقدار حوصله به خرج دهید تا مشکلات دیگر حل شود. مشکلاتی که در زمینه کاری با تهیه کننده سابقم داشتم باعث شد جلوی این آلبوم گرفته شود وقتی دوستان یک مقدار از مشکلات کاری من فارغ شدند، فرصت را غنیمت دیدم تا لبوم را روانه بازار کنیم و حس کردم بیش از این شاید جایز نیست که آلبوم پشت خط انتشار باقی بماند.

در بازار شلوغ این روزها، از این نمی ترسیدی که عدم تبلیغات برای آلبوم، باعث سوخت شدن آن شود؟

- شاید حرفی که می خواهم بزنم بیشتر از حرفه ای بودن، احساسی باشد اما خدا من را خیلی دوست دارد. من به لطف و محبت خدا اعتقاد کامل داشتم و به همین دلیل هم اصلا نگران مسئله ای که می گویی نبودم. به نظر من،" مردم اگر نخواهند به یک اثر توجه کنند، هیچ تبلیغاتی نمی تواند باعث دیده شدن اثر شود و در مقابل اگر مردم بخواهند یک اثر را ببینند و بشنوند، هیچ چیز نمی تواند جلوی آن را بگیرد. البته من هم خوشحال می شدم اگر آلبوم با تبلیغات منتشر می شداما همانطور که گفتم شرایط طوری رقم خورد که این امنکان فراهم نبود.

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

به نظرم صدای رضا در «همین ...» آن نشاط همیشگی را ندارد، قبول داری؟

- در این آلبوم بغضی که قبلا در صدایم وجود داشتپ، به طور کامل دوباره به صدایم برگشته است، بدون تعارف می گویم که من هیچ وقت بازاری کار نکرده ام و همیشه بر اساس روحیات درونی ام می خوانم، چون من خواننده نیستم. مثلا احسان خواجه امیری خواننده است و به خوبی به تکنیکهای خوانندگی اشراف دارد اما من صدای قلبم هستم و طبیعتا وقتی حال قلب و دلم خراب است نمی توانم آنطور که باید و شاید، شاداب بخوانم. من این آلبوم را بر اساس حال و روزم خواندم. همین!

پس این یعنی چیزی که در آلبوم جدید رضا می شنویم، حال و هوای رضا صادقی ۹۱ است؟

- دقیقا.

شاد نبودن آهنگ بندری که در «همین ...» است هم به این دلیل است؟ آهنگ های قبلی که در این سبک خواندی همه شاد و اکتیو بودند...

- نه، این دلیل دیگری داشت. متاسفانه همه فکر می کنند ریتم بندری، یعنی ریتم رقص! من خواستم با این آهنگ ثابت کنم در موسیقی اقلیمی و محلی هم فضاهای آرام وجود دارد. این نکته را هم باید بگویم که ضمن احترام برای همه مردم ایران، کارهای بندری که در آلبوم هایم وجود دارد را، فقط برای مردم شهرم می خوانم که از آن حس کامل بندرعباسی را درک می کنند. تفاوت اصلی این آهنگ با دیگر آهنگ های بندری که داشتم در این بود که متن اشعار آهنگ های قبلی در مدح بندرعباس و تعریف از شهر بود اما این اولین بار بودکه ترانه آهنگ بندری ام را با کلام عاشقانه نوشتم.

دلیل این خرق عادت چه بود؟

- یک بار کنار بی بی (مادربزرگ همسر رضا) نشسته بودم که ایشان در حال گوش دادن به آهنگ «کوچلر...» بود. همانطور که می دانی این آهنگ، یک کار محلی ترکی است اما برخلاف همیشه که از آهنگ های ترکی انتظار فضای شاد داریم، این آهنگ با یک فضای آرام و عاشقانه ساخته شده و تاثیر زیادی هم روی مخاطب می گذارد. وقتی با این آهنگ و تاثیرش روی مخاطب مواجه شدم، با خودم گفتم چرا که نه؟!

یک جاهایی از ترانه هم طوری نوشته شده که مخاطبی که با گویش بندرعباسی آشنا نیست می تواند متوجه منظورت شود ...

- بله، در این آهنگ سعی کردم زیاد از کلمات غلیظ و اصیل بندری استفاده نکنم. ترانه این آهنگ چیزی بین فارسی و بندری است که با لحن امروزی بندر اجرا شده است.

وجه اشتراک همه آهنگ های آلبوم (جز کفش آهنی) استفاده از کلمه خداست. این موضوع اتفاقی بود یا عمدی در کار وجود داشته است؟

- نه واقعا تعمدی در این مورد وجود نداشت. خیلی خوشحالم که اینقدر روی آلبومدقت داشتی! شاید باورت نشود اما وقتی کارهای مربوط به هر کدام از آهنگ ها تمام می شد، با یک حالت خاصی از خدا می خواستم مردم آهنگ ها را دوست داشته باشند. حتی نمی گفتم ان شاءالله مردم کار را دوست داشته باشند، با خودم می گفتم تو رو خدا این آهنگ به دل مردم بنشیند

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

اینکه این بار خیلی خاص تر دوست داشتی کارها مورد توجه مردم قرار بگیرد چه دلیلی داشت؟

- بعد از مسائل یا بهتر بگویم مصائبی که با شرکت قبلی داشتم، به احتمال ۹۰ درصد مردم در کنسرت های آینده، خیلی از آهنگ هایی که قبلا از من شنیدند را نخواهند شنید و من از مردم خوبمان تمنا می کنم که این مسئله را از من بپذیرند. در نتیجه خیلی برایم مهم بود که مردم در کنار اینکه «همین ...» را می پذیرند، آن را دوست داشته باشند. دلم می خواست وقتی این آلبوم را در کنسرت اجرا می کنم، بخشی از خاطرات قدیم را با این آهنگ ها برایشان تداعی کنم. به همین دلیل از خدا می خواستم در مورد این آلبوم لطفی مضاعف به من داشته باشد.

مگر می شود کسی که لقب «سلطان مشکی پوش» را یدک می کشددر کنسرت، آهنگ «مشکی رنگه عشقه» را اجرا نکند؟

- خوشبختانه این آهنگ را می توانم اجرا کنم. «وایسا دنیا»، «تو با منی»، «دلم برات تنگ شده جونم»، «بی خداحافظی» و «چراغا رو خاموش کن» از جمله آهنگ هایی هستند که من دوستشان دارم اما نمی توانم در کنسرت های بعدی اجرا کنم. البته امیدوارم این مشکلات حل شود و اجازه اجرای این آهنگ ها به من داده شود.

پس هنوز امیدواری ...

- بله! به هر حال من و آقای حسین خانی حدود ۹ سال با هم کار کردیم و دوست بودیم. آقای حسین خانی به فکر منافع شرکت «ایران گام» هستند و من هم طبیعتا به فکر منافع خودم هستم. ما به لحاظ شخصی با هم مشکلی نداریم و فقط در مورد مسائل کاری با هم دچار اختلاف هستیم که امیدوارم این موضوع هم حل شود.

برای خواننده ای مثل تو که مدام روی استیج بودی، قطعا دوری ۹-۸ ماهه از استیج خیلی سخت است. چی باعث می شود در مورد شخصی که باعث دوری تو از استیج شده اینقدر با مناعت طبع صحبت می کنی؟

- من فقط به یک چیز فکر می کنم. وقتی خدا با آن عظمتش، همیشه لقب بخشنده و مهربان را یدک می کشد، من کی هستم که بخواهم کینه به دل بگیرم؟ اگرچه پارسال روزهای بسیار سخت و بدی را پشت سر گذاشتم اما همین سختی ها باعث شد خیلی از چرک های زندگی ام بریزد.

روزهای سختی که من پشت سر گذاشتم درست مثل استحکمام با یک لیف زبر و سخت بود. شاید تنم کبود شد و آزار دیدم اما الان که از حمام ۹۱ وارد زندگی ۹۲ شده ام، احساس سبکی می کنم. به شکرانه همین سبک شدن می توانم راحت صحبت کنم و کینه ای به دل نداشته باشم. شاید اگر سه ماه پیش این سوالات را از من می پرسیدی، خیلی تند صحبت می کردم اما الان حس می کنم به شکرانه محبت خدا دیگر نباید گله گزاری کنم.

حضور در دادگاه برای رضا صادقی که رنگ دادگاه را ندیده بودسخت نبود؟

- چرا سخت نبود؟ ببین، دادگاه و دادسرا جای بدی نیست اما جای من نیست. همانطورکه فضای کنسرت موسیقی جای بدی نیست اما جای یک واعظ دینی نیست. دادگاه رفتن برای من خیلی سخت بود. بعد بابت چی؟ بابت کار نکرده! بابت حرفی که زده شده! هیچ وقت یادم نمی رود اولین روزی که به دادسرا رفتم، دم در یک خانم مسن من را دید و گفت آقای صادقی ما دعاتون می کنیم. از همان لحظه بود که سرم پایین آمد. چی باید می گفتم؟ اسم آنجا دادسراست و آنهایی که من را می دیدند نمی دانستند که رضا برای چی به اینجا آمده است. در آن روزها یاد شعری افتادم که پدر می خواند و می گفت: «هر که در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند». البته فکر می کنمبرای من این جام بلا داشت کم کم به خوره و تشت بلا تبدیل می شد. در همه این روزها بیش از هر چیزی از مردم خجالت داشتم. نمی دانستم باید چه چیزی به مردم بگویم. بگذریم، روزهای خیلی سختی بود.

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

تنها حاشیه ای که در مورد آهنگ های آلبوم وجود دارد، شباهت ملودی «عاشقتم» با آهنگ «نرو» محسن یگانه است. ماجرا چه بود؟

- هر دوی ما این ملودی را از روی آهنگ خانم لارافابین برداشتیم. من با نگاه خودم و محسن یگانه عزیز هم با نگاه خودش! البته من قبل از اینکه برادر خوبم محسن یگانه این آهنگ را منتشر کند، در کنسرت خیریه ای که برای مجید بهرامی عزیز برگزار کردیم، این آهنگ را اجرا کردم و حتی کلیپش را هم ساختم و ان شاءالله به زودی در اختیار مردم خوبمان قرار خواهد گرفت. همانطور که گفتم هر دوی ما از روی ملودی یک آهنگ برداشت کردیم. اتفاقش هم خیلی جالب بود. یک بار یکی از دوستان عکاس کلیپی از کنسرت خانم فابین به من نشان داد که این آهنگ را اجرا می کرد. این اجرا آنقدر تاثیرگذار بود که اشک از چشمانم جاری شد. این شد که من ترانه عاشقتم را گفتم و روی این ملودی قرار دادم. شاید برایت جالب باشد بدانی که همین موضوع برای محسن هم پیش آمده و بعد از اینکه این دوست عکاسمان این کلیپ را برای محسن پخش کرده، او تصمیم گرفته از این ملودی در آلبومش استفاده کند. در نهایت باید بگویم هر دو نفر ما با توجه به روحیات موسیقیایی که داریم یک چیزی از این ملودی اقتباس و ارائه کردیم، به همین راحتی.

بعد از اینکه محسن آلبومش را منتشر کرد، به حذف «عاشقتم» از آلبوم فکر نکردی؟

- نه، این لجبازی بی ربطی است. محسن با نگاه خودش از این آهنگ استفاده کرد و من هم با نگاه خودم. اتفاقا چقدر خوب که یک روز من و محسن آهنگ هایمان را میکس و باهم اجرایش کنیم.

دلیل خاصی داشت که روی جلد آلبوم اشاره ای به کاور بودن این آهنگ نکردی؟

- آهنگ حس خوب برگرفته از یک ملودی باکویی است که آن را در جلد آلبوم نوشته ام. پس این نشان می دهد من ابایی از اینکه اسم آهنگساز آهنگ «عاشقتم» را بنویسم، نداشتم اما چون نمی توانستم بنویسم آهنگساز: خانوم لارا فابین، تصمیم گرفتم در قسمت آهنگساز چیزی ننویسم. همین.

خیلی از خواننده ها با تهیه کننده شان سازش می کنند و با پرداخت مبلغی به او، سازش می کنند، تو چرا این کار را انجام ندادی؟

- شرکتی که من با آنها قرارداد داشتم، نامه ای زده بود مبنی بر اینکه بعد از اتمام قرارداد، رضا صادقی موظف است ۲۰ درصد از قراردادهای کنسرت هایش را به شرکت پرداخت کند تا بتواندآهنگ هایش را در کنسرت اجرا کند. به خدا من این موضوع را پذیرفتم و زیر قول و قرارمان نزدم. اصلا من با همین تفکر اجرای نمایشگاه بین المللی را با شرکت «آوای هنر» پذیرفتم.

رضا صادقی و همه مشکلات همین...

من متوجه نمی شوم، پس مشکل کجاست؟

- اگر تو روزی مشکل را متوجه شدی، به من هم بگو!

پس دادگاه روی چه حسابی به تو اجازه اجرا نمی داد؟

- دادگاه در ابتدا می گفت تو بدون اجازه از شرکت «ایران گام» اجرا کردی اما وقتی از توافقنتامه ما مبنی بر پرداخت ۲۰ درصدی باخبر شد، آقای حسین خانی گفتند این ۲۰ درصد دیر پرداخت شده است! این در حالی بود که پرداخت برعهده مجری بود و مشکل از من نبود. قرارداد من با «ایران گام» تمام شده بود و اگر چنین نبود مگر من عقلم را از دست داده بودم که با شرکت دیگری کار کنم؟ بعد قصه به سمت و سوی احساسی رفت و باز این در حالی بود که چند ماه قبل از بروز این مشکلات، من و آقای حسین خانی نشستیم و خیلی منطقی با هم صحبت کردیم و در نهایت روی یکدیگر را بوسیدیم.

در آن صحبت ها چه حرف هایی رد و بدل شد؟

- تنها حرف من این بود که می خواهم یک سال به صورت مستقل کار کنم. همین! از خودشان بپرس تا مطمئن شوی که من نه منکر درصد شدم و نه منکر امتیاز آهنگ ها! من هنوز هم می گویم اگر آقای حسین خانی لطف کنند و اجازه دهند آهنگ هایم را اجرا کنم، حق امتیازی که متعلق به ایشان است را به دیده منت پرداخت خواهم کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      Akheyyyyy aziiiiiiizam,cheghadr sakhti keshide!!!:-(

    • بدون نام

      Akheyyyyy aziiiiiiizam,cheghadr sakhti keshide!!!:-(

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج