۴۸۹۳۶۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تعيين تکليف تفحص از شهرداري در صحن علني

روز گذشته کميسيون عمران مجلس تصميمش را درباره تحقيق‌وتفحص از شهرداري تهران گرفت: «ضرورتي ندارد». تحقيق‌وتفحصي که يکي از محورهاي آن واگذاري املاک شهرداري موسوم به «املاک نجومي» بود. عصر ديروز اين کميسيون تشکيل جلسه داد که از ٢٣ عضو، ٢٠ نفر درر جلسه حاضر بودند و اکثريت رأي‌شان همان «ضرورت ندارد» بود.

روزنامه شرق،‌محمدحسن نجمي: روز گذشته کميسيون عمران مجلس تصميمش را درباره تحقيق‌وتفحص از شهرداري تهران گرفت: «ضرورتي ندارد». تحقيق‌وتفحصي که يکي از محورهاي آن واگذاري املاک شهرداري موسوم به «املاک نجومي» بود. عصر ديروز اين کميسيون تشکيل جلسه داد که از ٢٣ عضو، ٢٠ نفر درر جلسه حاضر بودند و اکثريت رأي‌شان همان «ضرورت ندارد» بود.
البته طرح تحقيق‌وتفحص با رأي منفي کميسيون منتفي نشده، بلکه بايد به صحن علني مجلس برود و آنجا به رأي نمايندگان گذاشته شود. در کنار اين، به زمان در دستور کار قراردادن طرح ازسوي هيئت‌رئيسه هم بستگي دارد؛ طرح روي ميز خاک بخورد يا در اولين فرصت به صحن برود. روز بررسي هم بايد مخالفان و موافقان طرح، «له» و «عليه» آن صحبت کنند.
«سيدهادي بهادري» نايب‌رئيس دوم کميسيون عمران درباره جلسه روز گذشته به «شرق» مي‌گويد: «در قانون آمده بايد موضوع تحقيق‌وتفحص در کميسيون مربوطه مطرح شود و در کميسيون عمران ١٥ نفر نظرشان اين بود که تحقيق‌وتفحص را تأييد نکنند».پيش از اين، «قاسم ميرزايي‌نيکو»، عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس، گفته بود: «تحقيق‌وتفحص از شهرداري تهران همچنان با سنگ‌اندازي متوقف مانده و اين مسئله تبديل به سؤال بزرگي براي متقاضيان تفحص شده است. متأسفانه دست‌هايي در کار است که تفحص از شهرداري پيش نرود».
بهادري در پاسخ به اينکه استدلال و دلايل مخالفان تحقيق‌وتفحص چه بوده، گفت: «سه استدلال داشتند؛ يکي اينکه قوه قضائيه به موضوع واگذاري املاک ورود کرده و دادستاني پيگير است و چندين نفر را در همين رابطه احضار کرده». او مورد دوم استدلال مخالفان را هزينه‌هاي تحقيق‌وتفحص مي‌داند: «هر تحقيق‌وتفحصي حدود پنج ميليارد تومان هزينه دارد و گفتند که حالا هزينه‌اي بابت اين موضوع متحمل کشور و مجلس نشود». مخالفان در حالي هزينه را از دلايل خود مطرح کرده‌اند که در مدت اخير، «طرح تحقيق‌وتفحص از مناطق آزاد اقتصادي» در کميسيون اقتصادي رأي آورده؛ طرح تحقيق‌وتفحص از «شرکت کشت ‌و صنعت کارون»، شرکت «توسعه نيشکر و صنايع جانبي» و شرکت ملي مس ايران در مجلس رأي آورده است.
بهادري، نماينده مردم اروميه در مجلس، استدلال سوم مخالفان تحقيق‌وتفحص را اين‌گونه بيان مي‌کند: «بعضي هم مي‌گفتند شايد با اين وضعيت که در استيضاح وزير راه شد و کميسيون تقريبا مخالف بود و در رأي‌آوردن آقاي آخوندي نقش ايفا کرد، اگر کميسيون رأي به تحقيق‌وتفحص مي‌داد، ممکن بود انگ سياسي‌کاري به کميسيون بزنند». عضو فراکسيون اميد همچنين گفت با اين موضوعات، عموم اعضاي کميسيون قانع شدند که تحقيق‌وتفحص ضرورتي ندارد.
در خلال قرائت گزارش فاجعه پلاسکو ازسوي شهردار تهران در صحن علني مجلس، چند نفر از نمايندگان از جمله «محمد دامادي»، نماينده ساري، سخت مشغول لابي براي اعلام وصول استيضاح بودند؛ دامادي از اعضاي کميسيون عمران نيز هست. بهادري درباره اينکه برخي از اعضاي کميسيون از حاميان استيضاح وزير راه بودند و احتمالا اينجا مخالف تحقيق‌وتفحص، گفت: «آيين‌نامه درباره استيضاح مي‌گويد که براي آن، نيازي به رأي‌گيري در کميسيون مربوطه نيست و فقط قانع‌شدن استيضاح‌کنندگان مهم است؛ اما درباره تحقيق‌وتفحص، رأي و نظر کميسيون بايد اخذ شود و در صحن علني به رأي نمايندگان گذاشته شود».
بهادري در پاسخ به اينکه شهرداري تهران چقدر پاسخ‌گوي سؤالات بوده، ادامه داد: «نظر عموم اعضاي کميسيون اين بود که شهرداري تهران پاسخ‌گوي سؤالاتشان بوده و مطلب يا گزارش و اطلاعاتي را که مي‌خواستند ارائه کرده و مقاومت نکرده است». او در پاسخ به اينکه با توجه به اينکه برخي اعضاي کميسيون به‌شدت پيگير استيضاح آخوندي بودند، چقدر اين تصميم را سياسي مي‌دانيد، گفت: «بالاخره نمايندگان مجلس هم نظرات سياسي خودشان را دارند». کميسيون عمران ٢٣ عضو دارد که پنج نفر از آنها از اعضاي فراکسيون اميد هستند.
پيش از اين بهادري به «ايلنا» گفته بود: «آقاي قاليباف در چند جلسه گذشته با کميسيون عمران، به واگذاري املاک نجومي اذعان كرد و البته گفت ٢٥٠ مورد نبوده و فقط ١٢٠ ملک از سوي شهرداري واگذار شده که مدعي شده مجوز قانوني براي اين واگذاري‌ها داشته‌اند». «فرج‌الله رجبي»، نماينده شيراز در مجلس و عضو کميسيون عمران، مي‌گويد: «با اين نظر کميسيون عمران تحقيق‌وتفحص منتفي نشده است و بايد اين نظر در صحن به رأي گذاشته شود». او درباره «واگذاري املاک شهرداري» هم گفت: «در اين رابطه کميته‌اي تشکيل شد و چند نفر از دوستان شرکت کردند و پاسخ‌هاي شهرداري به سؤالات دوستان در آن بررسي شد». به گفته او «شهرام کوسه غراوي»، نماينده «مينودشت» استان گلستان، رئيس اين کميته است. «غراوي» درباره اين کميته مي‌گويد: «درخواست تحقيق‌وتفحص چند محور داشت که دو محور آن شامل تراکم و ماده صد بر عهده من بود و بررسي کرديم». عضو کميسيون عمران درباره روند کميته به اين بسنده کرد كه «همه مسيرهايي که بايد مي‌گفتند، بررسي شد».

تحقيق‌وتفحص از شهرداري تهران شهريور امسال با سه محور «صدور مجوزها و پروانه‌هاي ساخت»، «بحث انتصاب‌هاي ناصحيح در شهرداري تهران» و «واگذاري املاک شهرداري» در مجلس کليد خورد. پيش از طرح اين موضوع در شهريور، برخي واگذاري‌هاي شهرداري تهران مورد مناقشه قرار گرفت که به «املاک نجومي» معروف شد؛ در اين رابطه قرار بود وزارت کشور گزارشي به هيئت دولت ارائه کند که در آخرين مورد، سخنگوي دولت در يک نشست خبري در نيمه دي گفت هنوز «وزير کشور در اين زمينه گزارشي نداده».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج