۴۹۱۵۸۲
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

«مفلوک‌ترین» کشورهای جهان در ۲۰۱۷

پایگاه خبری تحلیلی «بلومبرگ» طی گزارشی با ارزیابی ۶۵ اقتصاد، مفلوک‌ترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد- نیما صبوری: پایگاه خبری تحلیلی «بلومبرگ» طی گزارشی با ارزیابی ۶۵ اقتصاد، مفلوک‌ترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد.
به ادعای این گزارش، سال ۲۰۱۶ سالی پر از شوک‌های سیاسی بود اما امسال باید نظاره‌گر آن باشیم که چگونه‌ این شوک‌ها بر اقتصاد جهانی اثر می‌گذارند. «شاخص فلاکت بلومبرگ» که حاصل جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری کشورها است، سعی دارد تا بیانگر چگونگی این اثرگذاری باشد. بر اساس این گزارش، برای سومین سال متوالی، ونزوئلا به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی، در رده نخست فهرست مفلوک‌ترین کشورهای جهان ایستاده است. کمترین مقدار این شاخص نیز بار دیگر برای تایلند است. لازم به‌ذکر است که در مورد بسیاری از کشورهای مورد بررسی، این نرخ بیکاری است که سهم بیشتری در میزان «شاخص فلاکت» دارد.

ونزوئلا: مفلوک بی‌رقیب!

ونزوئلا با داشتن شاخص فلاکت حدود ۵۰۰ در سال ۲۰۱۷ بدون رقیب در رده نخست مفلوک‌ترین کشورهای جهان ایستاده است. سال‌هاست که پریشانی‌های اقتصادی گریبان ونزوئلا را گرفته است. قیمت‌های بسیار پایین نفت - به‌عنوان اصلی‌ترین درآمدهای صادراتی دولت - به تشدید بحران اقتصادی این کشور دامن زده است، بحرانی که می‌توان آن را در قفسه‌های خالی مغازه‌ها، بیمارستان‌های بدون داروهای اولیه و شیوع جرائم خشونت‌آمیز به‌طور واضح دید. درحالی که مقامات این کشور از سال ۲۰۱۵ هیچ نوع ‌داده‌ای از اقتصاد این کشور منتشر نکرده‌اند، «شاخص کافی کن لچه بلومبرگ» که هدف آن دنبال کردن نرخ تورم کشورهای آمریکای لاتین از طریق هزینه یک فنجان شیر قهوه مخصوص کشورهای این منطقه است، نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ونزوئلا از اواسط اوت ۲۰۱۶، ۱۴۱۹ درصد افزایش یافته‌اند. اقتصاددانان تخمین می‌زنند که قیمت‌ها در اقتصاد ونزوئلا در سال جاری حدود ۶ برابر شوند.

حرکت‌های نزولی

بعد از ونزوئلا که با شاخص فلاکت ۵۰۰ در جایگاهی دست‌نیافتنی قرار گرفته است، کشورهای آفریقای جنوبی (شاخص فلاکت ۲/ ۳۲)، آرژانتین (شاخص فلاکت ۹/ ۳۰)، یونان (شاخص فلاکت ۲/ ۲۳) و ترکیه (شاخص فلاکت ۸/ ۱۹) به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم ایستاده‌اند. از طرفی تعدادی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در حال حرکت به رده‌های بالایی این فهرست هستند. بر این اساس، لهستان با جهشی ۱۷‌پله‌ای بیشترین حرکت منفی را در میان ۶۵ کشور مورد بررسی داشته و در رده ۲۸ مفلوک‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ ایستاده است. به عقیده کارشناسان، گرچه نرخ بیکاری لهستان روند نزولی باثباتی را از زمان بحران مالی تجربه کرده اما افزایش نرخ تورم بعد از یک دوره رکود، باعث افزایش شاخص فلاکت این کشور شده است.

از دیگر کشورهایی که «شاخص فلاکت بلومبرگ» برای آن افزایش چشمگیر داشته، مکزیک است.

این کشور که در سال ۲۰۱۶ در رتبه ۳۸ قرار داشت، با توجه به پیش‌بینی‌های بالای نرخ تورم، در سال جاری به رتبه ۳۱ رسیده است. بر این اساس، عواملی همچون حذف یارانه‌های سوخت از جانب دولت و کاهش ارزش ۱۱ درصدی پول ملی این کشور (پزو) در مقابل دلار آمریکا، باعث جهش قیمت‌ها شده است. انگلیس نیز از جمله کشورهایی است که در گزارش امسال به سمت مفلوک‌تر شدن پیش‌رفته است. جدایی این کشور از اتحادیه اروپا که باعث ایجاد رکورد ۳۰ ساله در کاهش ارزش پوند، افزایش هزینه واردات و ایجاد فشارهای تورمی شد، رتبه انگلیس را در «شاخص فلاکت» دو پله به سمت فلاکت بیشتر حرکت داد.

پیش به‌سوی فلاکت کمتر

نروژ، پرو، چین، روسیه، هنگ‌کنگ، تایوان و هلند از جمله کشورهایی هستند که گام‌های بلندی را به‌سوی فلاکت کمتر برداشته‌اند. به گزارش «بلومبرگ» در سال جاری مشکلات اقتصادی نروژ حداقل می‌تواند به کاهش‌ قیمت سبد مصرفی خانوار منجر شود. بنابراین برخلاف عملکرد متوسط اقتصاد این کشور در «شاخص فلاکت» سال گذشته، رتبه‌اش ۱۸ پله به سوی فلاکت کمتر بهبود یافته است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۷ مخارج نفتی دولت نروژ کاهش یابد و نرخ بیکاری در این کشور به سطح ۸/ ۴ درصد برسد. پرو نیز از جمله کشورهایی است که اقتصادش در شاخص فلاکت، ۱۸ رتبه به‌سوی شادتر شدن حرکت کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      ایران یادتون رفت بنویسید هااا

    • منوچهر شمسی

      سلام اقای مدیریت . این بلومبرگیها باید بیان تو ایران یه مدت زندگی کنند بعد شاخص فلاکت را تعیین کنند . میدونم خودتان وقتی ای خبر را خواندید چقدر خندید 11 در صد سقوط پول ؟

    • hamid

      ففکر کنم ایران جز مفلوک ترین کشورهاست با این اقتصاد ورشکسته. سانسور کردن هم حدی دارد.

    • بدون نام

      کشور ایران در اقتصاد در این چهار سال زجر آور اول هستیم البته فکر کنم از آخر

    • بدون نام

      به اونجا هم میرسیم به همین زودیا با حسن تدبیر حضرات....

    • بدون نام

      چرا ایران رو گزارش نکردید

    • بدون نام

      آقای سانسورچی دمت گرم اولین جوک سال۹۶روانتخاب کردی کلی خندیدیم

    • بدون نام

      خدا رو شکر شاخص فلاکت ایران نسبت به دوره احمدینژاد خیلی پایین اومده
      ایشون اگه بود ما الان کنار دست ونزوئلا بودیم

    • بدون نام

      تنها چیزی که توش ثروتمند هستیم دروغ دزدی اختلاس فحشا بیکاری هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج