جاباما
۴۹۱۷۶۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

نشانه‌های اعتیاد به موبایل و راه حل آن

خیلی از ما حتی ممکن است ندانیم به استفاده از گوشی‌های هوشمند اعتیاد داریم، اما نشانه‌ها و علائمی برای تشخیص آن وجود دارد که اگر آنها را در خود حس کنید، می‌توان گفت به این اعتیاد مدرن مبتلا هستید.

وب‌سایت کلیک - آناهید اعظمی فر: خیلی از ما حتی ممکن است ندانیم به استفاده از گوشی‌های هوشمند اعتیاد داریم، اما نشانه‌ها و علائمی برای تشخیص آن وجود دارد که اگر آنها را در خود حس کنید، می‌توان گفت به این اعتیاد مدرن مبتلا هستید. خبر خوب این است که این مشکل راه حل دارد.

اگر حس می کنید که بیش از اندازه به موبایل خود وابسته شده‌اید، اول این مطلب را بطور کامل بخوانید و اگر بیش از نیمی از موارد گرفته شده را در خود می‌بینید باید به فکر راه حلی برای رهایی از اعتیاد به گوشی هوشمندتان باشید.

لازم به ذکر است بر اساس شاخص های اصلی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تا شهریور ماه سال جاری ضریب نفوذ موبایل در کشور برابر ۹۹ درصد بوده و بیش از ۲۳ میلیون نفر از اینترنت موبایل و ۹ میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می کنند.
نشانه‌های اعتیاد به موبایل و راه حل آن

آیا زندگی‌تان را مختل کرده؟

پیش‌تر گفتیم که ضریب نفوذ موبایل در کشور تا نیمه ابتدایی امسال ۹۹ درصد بوده است و با توجه به آمار بالای خرید موبایل و افزوده شدن به جمعیت مالکین گوشی‌های هوشمند، بطور حتم این آمار تا کنون افزایش یافته است.

بعضی از کاربران هرگز گوشی هوشمند خود را خاموش نمی کنند و همیشه آن را همراه دارند حتی در زمان خواب. گروهی دیگر با وجود خطر بالا و حتی ممنوعیت صحبت کردن در هنگام رانندگی از این کار اجتناب نمی‌کنند. گروه بعدی اولین کاری را که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند چک کردن موبایل‌شان خواهد بود.

دسته‌ی دیگر از کاربران بیش از حد علاقه به ارسال پیام دارند، عمدتا جوانان و نوجوان در این دسته قرار دارند که ارتباط زیادی با شبکه های اجتماعی تعاملی دارند. حتی بعضی از کاربران اظهار داشتند که بدون ارتباط با دیگران و ارسال پیام قسمتی از زندگی‌شان مختل می‌شود و عده‌ای دیگر از کاربران آنقدر پیام ارسال کردند و در این کار سرعت دارند که حتی چشم بسته نیز می‌توانند پیام ارسال کنند.

گروه بعدی کاربرانی هستند که بیشتر به منظور سرگرمی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، این گوشی‌ها قابلیت‌های زیادی از قبیل مدیاها، شبکه های اجتماعی، بازی های آفلاین و آنلاین، خریدها و … را دارند که شرایطی مطلوب برای سرگرمی کاربران را فراهم می‌کنند، این گروه علاقه دارند که بیشتر در زمان استراحت از موبایل خود استفاده کنند.

بعضی دیگر از کاربران با آنکه ملزم به انجام کار در ساعات اداری می‌باشند، پیام های شخصی شبکه های اجتماعی را چک کرده و پاسخ می‌دهند و قسمتی از ساعات کاری را به استفاده از برنامه‌های شخصی خود در گوشی هوشمند‌شان اختصاص می‌دهند. این افراد حتی در تعطیلات نیز به استفاده از موبایل مشغولند و دوری از آن برایشان بسیار سخت است.

موبایل‌تان را همیشه همراه دارید؟ حتی در سرویس بهداشتی

این گروه بی شباهت به گروه قبل نیستند و چک کردن پروفایل شبکه‌های اجتماعی و بررسی مداوم پیام ها از ویژگی‌های بارز این گروه است، معمولا هیچ پیام جدیدی در شبکه های اجتماعی نیست که این افراد از آن مطلع نباشند.

اگر برای دوری و عدم ارتباط رو در رو با دیگران حتی در میهمانی‌های خانوادگی به سراغ موبایلتان می روید، در این گروه قرار دارید، از هنگامی که امکان اتصال سریع و لحظه‌ای موبایل‌ها به اینترنت فراهم شد، استفاده از آن مانند ویروسی همه گیر شده و حتی محافل خانوادگی و دوستانه را به محلی آرام برای استفاده و سرگرمی با موبایل مبدل کرده است. عده‌ای نیز به علت انزوا و ممانعت از تعامل با افراد ناشناس حتی در دورهمی‌های دوستانه به سراغ گوشی هوشمندشان می‌روند.

اگر‌چه تلویزیون‌های هوشمند و شبکه‌های متعدد با تدارک برنامه‌های متنوع عده‌ای را به تماشا وا می دارند اما این گروه در این لیست جای نداشته‌اند و به منظور استراحت و سرگرمی موبایل خود را ترجیح می‌دهند.

در گروه آخر احتمال اعتیاد به موبایل بیش از سایر گروه‌ها وجود دارد زیرا این کاربران به اندازه‌ای به تلفن همراهشان وابسته‌اند و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی برای آنها مهم است که حتی در طول شب و در هنگام استراحت نیز از خواب بر می خیزند و موبایل خود را چک می کنند.
نشانه‌های اعتیاد به موبایل و راه حل آن

کارشناسان چند خصوصیت دیگر را نیز از علائم اعتیاد به موبایل می‌دانند، این علائم عبارتند از:

  • رها کردن کارها زمانی که زنگ موبایل به نشانه‌ی داشتن تماس، پیام ونوتیفیکشن به صدا درآید.
  • درگیر بودن دائم ذهن در مورد دریافت پیام و یا تماس
  • چک کردن دقیقه ای شبکه‌های اجتماعی و نظرات افراد در خصوص پیام‌هایی که در شبکه‌ها منتشر می‌کنند.
  • بروزرسانی مداوم برنامه ها و نرم افزارهای گوشی هوشمند.
  • ترس جدایی از موبایل و احساس قطع شدن ارتباط.
  • همراه داشتن همیشگی گوشی حتی در سرویس بهداشتی

درمان چیست؟

بهترین روش برای کنار گذاشتن این اعتیاد مدرن، دوری از موبایل و مقاومت در برابر وسوسه‌ی استفاده از آن است. دور بودن از موبایل به معنی عدم استفاده از آن نیست، بلکه به معنای استفاده درست در زمان مناسب است. برای این منظور گاهی گوشی هوشمند خود را خاموش کرده و تصور کنید اصلا آن را ندارید. اگر چه احتمال دارد که بعد از روشن کردن گوشی با تعداد زیادی پیام و تماس پاسخ داده نشده مواجه شوید و حتی آشنایان از عدم حضور شما نگران شده باشند، اما دور بودن کوتاه مدت می تواند به کم شدن وابستگی شما به موبایل کمک کند.

همه‌ی کاربران با توجه به نیازشان از تلفن همراه و امکانات آن استفاده می کنند اما دسترسی به اینترنت، حضور در شبکه های اجتماعی، عکس برداری و فیلم برداری، ارسال عکس و فیلم، ارسال پیام کوتاه و چک کردن سایت های مختلف در لیست بیشترین کاربردهای گوشی‌های هوشمند جای دارند.
نشانه‌های اعتیاد به موبایل و راه حل آن

کلام آخر

جذابیت‌های گوشی‌های هوشمند غیر قابل انکار است و از طرفی کمپانی‌های سازنده نیز سعی دارند تا روز به روز به لیست کاربردها و جذابیت‌های این گوشی‌ها بیفزایند. بعلاوه کسی نمی‌تواند منکر مزایای استفاده از گوشی هوشمند شود، اما مسئله‌ی مهم نحوه‌ی برخورد کاربران با این وسیله است. در دنیای کنونی که زندگی همه افراد به فناوری گره خورده است، اگر می‌خواهید زندگی شخصی‌تان تحت تاثیر قرار نگیرد باید از موبایل با برنامه ریزی استفاده کنید و به منظور حضور در شبکه های اجتماعی نیز ابتدا الفبای حضور را بیاموزید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج