۴۹۲۲۳۲
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا پانداها سیاه و سفید هستند؟

به جرات می توان گفت رنگ سیاه و سفید پانداها به نوعی به برند این حیوانات تبدیل شده که آن را از سایر گونه خرس ها متمایز می کند. اما دانشمندان در خصوص این رنگ متمایز پانداها نظر دیگری دارند که به دردسرهایی که این حیوان باید برای به دست آوردن غذا تحمل کند مربوط می شود.

وب سایت تک شات: به جرات می توان گفت رنگ سیاه و سفید پانداها به نوعی به برند این حیوانات تبدیل شده که آن را از سایر گونه خرس ها متمایز می کند. اما دانشمندان در خصوص این رنگ متمایز پانداها نظر دیگری دارند که به دردسرهایی که این حیوان باید برای به دست آوردن غذا تحمل کند مربوط می شود.
چرا پانداها سیاه و سفید هستند؟

رنگ در قلمرو حیوانات نقش های متعددی را به عهده دارد، از جلب توجه جفت گرفته تا دور نگه داشتن مهاجمین و استتار در محیط.

برای درک اینکه چرا هر موجودی رنگ خاصی را داراست، زیست شناسان معمولا آنها را با نمونه هایی که از ترکیب رنگ مشابهی برخوردارند مقایسه می کنند.

بعنوان مثال، یوزپلنگ ها (در آفریقا و آسیا) و جگوارها (در آمریکا)، با وجودیکه در دو منطقه ی کاملا متفاوت زندگی می کنند، از خال های تیره ی مشابهی برخوردارند که سطح بدن آنها را می پوشاند. این ترکیب رنگ باعث می شود هنگامی که در تعقیب طعمه هستند در محیط پر از نور اطراف دیده نشوند.

مشکل اینجاست که پانداها در این زمینه نسبتا منحصر بفرد هستند. ترکیب نوارها و خال های با رنگ متضاد در بین حیوانات بسیار معمول است، اما ترکیبی از دست و پا و تنه مشکی، لکه های دور چشم و گوش های تیره رنگ موردی نیست که بطور شایع در بین حیوانات دیده شود.

بنابراین محققان دانشگاه دیویس کالیفرنیا و دانشگاه ایالتی لانگ بیچ کالیفرنیا در تحقیقی مشترک سعی کردند الگوی ترکیب رنگ پانداها را مشخص کرده و با موارد مشابه مقایسه کنند.

تیم کارو از دانشگاه دیویس می گوید نکته قابل توجه در این تحقیق این بود که هر بخش از بدن به عنوان یک منطقه مجزا در نظر گرفته شد.

این تیم تحقیقاتی مناطق مشخص از رنگ سفید و سیاه پانداها را با ترکیب رنگ ۳۹ گونه از خرس ها و ۱۹۵ گونه از گوشتخواران مطابقت دادند و تمرکز خود را بر منطقه زیستی این گونه ها قرار دادند.

محققین هزاران تصویر را بررسی کرده و حداقل ۲۰ ترکیب رنگ را در بیش از ۱۰ منطقه از بدن در نظر گرفتند.

تد استنکوویچ، یکی دیگر از محققین اظهار کرد گاهی صدها ساعت کارسخت برای یافتن پاسخ یک پرسش ساده نیاز است: چرا پانداها سیاه و سفید هستند؟

بر این اساس، به نظر می رسد پانداها باید بتوانند در دو محیط زیست متفاوت در مناطق کوهستانی مرکزی چین که آن را به خانه می نامد زندگی کنند: باید بتواند در آن محیط با دوستان و دشمنان خود ارتباط برقرار کنند.

پانداها بر خلاف سایر گونه های گوشتخوار خرس ها، بیشتر از گیاهان و بامبوها تغذیه می کنند، که گرچه در محیط زیست آنها به وفور یافت می شود اما هضم آن ساده نیست.

پانداها برای جبران این مشکل از تحرک کمتری برخوردارند. شاید ظاهر پانداها نشان ندهد، اما پانداها واقعا نمی توانند میزان چربی لازم برای ماه های کم غذایی زمستان را ذخیره کنند.

بنابراین پانداها در تمام طول سال باید فعال باقی بمانند و در سرمای زیر صفر زمستان برای تامین انرژی لازم به دنبال غذا بگردند.

سفید بودن سر و شکم پانداها به آنها کمک می کند که در زمینه پوشیده از یخ و برف محیط استتار شوند تا طعمه ی پلنگان و شغال ها نشوند.

از طرف دیگر، دست و پای سیاه پانداها به آنها کمک می کند در ماه های گرم سال در سایه ی بامبوهای گرمسیری مخفی شوند.

هاله سیاه دور چشم پانداها نیز به این حیوان کمک می کند تا با سایر پانداها ارتباط برقرار کند و یا به مهاجمین حسی از توان تهاجمی این حیوان را منتقل کند. گوش های سیاه این حیوان نیز به مهاجمین پیام می دهد که این حیوان می تواند خطرناک باشد.

چند سال پیش این تیم اظهار کرد که نوارهای بدن گورخرها حشرات را از آنها دور نگه می دارد و احتمال گزیده شدن این حیوانات را کاهش می دهد.

البته تحقیقات در خصوص رنگ پانداها هنوز ادامه دارد و ممکن است یافته های جدیدی در این خصوص به دست آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون تریکیبی از سیاهپوست و سفید پوستها هستش

    • ناشناسی ازیاسوج

      چرابیکارم؟چرانمیتوانم شب عیدبرای بچم لباس بخرم ؟چرامشکلات تمام نمیشه؟ چراجونیم بهدررفت؟وچراوچراوچراهای دیگرکه بماند؟حالاپانداسیاهه یاسفیدمن نمیدونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج