۴۹۴۶۵۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

خون در كابل مذاكره در پكن

پس از ناکامی‌های بسیار در سال‌های اخیر، نفس داعش در سوریه و عراق تنگ‌تر می‌شود اما قدرت این گروه در افغانستان بیشتر شده است.

روزنامه شرق: پس از ناکامی‌های بسیار در سال‌های اخیر، نفس داعش در سوریه و عراق تنگ‌تر می‌شود اما قدرت این گروه در افغانستان بیشتر شده است.
زمزمه‌های فعالیت‌های داعش در افغانستان و یارگیری از میان جوانان افغان چندی است شنیده می‌شود اما با وجود خلأ امنیتی افغانستان این گروه به‌غیر‌از حمله ماه نوامبر به مسجد شیعیان در کابل، کمتر زمانی توانسته بود مانند طالبان، دیگر گروه تروریستی فعال در افغانستان، عملیات پرتلفاتی را در این کشور سروسامان دهد.
بااین‌حال صبح روز گذشته داعش در حمله‌ای خونین بیمارستان نظامی کابل را که بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی این کشور است، هدف قرار داد. براساس گزارش‌ها و به گفته منابع عینی حمله به این بیمارستان ٤٠٠تخت‌خوابی از ساعت ٩ صبح روز گذشته و با یک انفجار آغاز شده است. نیروهای داعش که به گفته مقامات افغانستانی سه نفر بودند، با پوشیدن روپوش پزشکی وارد بیمارستان سردار «محمد داوود خان» شده‌اند و در طبقات فوقانی حملات مسلحانه خود را آغاز کردند. این حمله حدود شش ساعت به طول انجامید و در نهایت پس از کشته‌شدن ٣٠ نفر و زخمی‌شدن دست‌کم ٧٠ نفر با مداخله نیروهای نظامی افغانستان به پایان رسید. اگرچه در پی این حمله شک و ظن‌ها متوجه طالبان شد اما طالبان اعلام کرد که در این حمله دست نداشته و در نهایت داعش در رسانه‌اش موسوم به «اعماق» مسئولیت این حمله را پذیرفت.
به گفته «دولت وزیری»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پی این حمله نیروهای امنیتی افغانستان از هوا و زمین وارد بیمارستان شدند و مهاجمان را از پا درآوردند. سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت همه زخمی‌های این بیمارستان به محل مناسب منتقل شده و وزارت دفاع هيئتی را برای بررسی این حادثه گماشته است. به گفته سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، هر چهار مهاجم در این حمله کشته شدند.
هم‌زمان با این حمله ناتو در افغانستان در صفحه رسمی توییتر خود نوشته بود که وضعیت این بیمارستان را زیر نظر دارد و آماده همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان است. مقامات ناتو با محکوم‌کردن این حمله آن را باورنکردنی خوانده و افزوده‌اند که «شورشیان بی‌حرمتی مطلقشان را به انسانیت با حمله به یک بیمارستان به نمایش گذاشتند». به گفته کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از حمله زنگ خطر سفارت آمریکا و فرمانده نیروهای ناتو در نزدیکی این محل به صدا درآمد.
«محمد اشرف‌غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان هم در سخنانی گفته است که «حمله به شفاخانه، حمله به تمام مردم افغانستان است». پیش‌تر نیز «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرائی حکومت افغانستان، این حمله را محکوم کرد و گفت ما انتقام خون مردم خود را خواهیم گرفت. شمار زیادی از کاربران با انتشار عکس‌هایی از این حادثه، از اینکه چهار مهاجم توانسته‌اند با وجود همه تدابیر امنیتی به این شفاخانه و اطراف آن، وارد آن شود، انتقاد کرده‌‌اند و خواهان تحقیقات جدی شده‌اند.
بیمارستان ٤٠٠تخت‌خوابی سردار محمد داوود خان در منطقه «وزیر اکبر خان» و در منطقه دیپلمات‌نشین کابل قرار دارد. این بیمارستان یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های شهر کابل و زیر نظر وزارت دفاع است که بیشتر نظامیان در آن تحت درمان قرار می‌گیرند. این بیمارستان حدود پنج سال پیش هم هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در اثر آن انفجار شش نفر از کارکنان بیمارستان کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند.
داعش از سال ٢٠١٤ فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرد اما حضور بسیار کم‌رنگی داشت و نسبت به طالبان که مسئول اکثر خشونت‌های این کشور است، تهدید کمتری برای دولت افغانستان به شمار می‌رفت. حملات هوایی ایالات ‌متحده در سال گذشته به محدودکردن نفوذ این گروه در تعداد انگشت‌شماری از ولسوالی‌های داخل و اطراف ننگرهار کمک کرد اما حمله روز گذشته نشان داد که این گروه می‌تواند در خارج از این مناطق هم فعالیت کند.
کشته‌شدن یک‌سوم نیروهای داعش
به گفته یکی از مقامات ارشد نظامی ایالات‌ متحده در افغاستان، تلاش‌های آمریکا به کشته‌شدن یک‌سوم نیروهای داعش در افغانستان و ازبین‌رفتن دوسوم قلمروهای این گروه منجر شده است.
براساس گزارش‌ها حمایت مردم محلی از این گروه هم به نسبت طالبان بسیار کمتر است چون این گروه دیدگاه‌های سخت‌گیرانه‌ای به اسلام دارد و خلاف آداب و رسوم محلی افغانستان قوانینی مانند ممنوعیت استعمال دخانیات و کشت خشخاش را اعمال کرده است. با‌این‌همه برخی می‌گویند دستمزدی که داعش به نیروهای خود می‌دهد برخی را وسوسه می‌کند.

بسیاری از کارمندان دولتی افغانستان وضعیت مناسبی ندارند و دراین‌میان داعش به تعداد اعضای خانواده به نیروهایش دستمزد می‌دهد. براساس تخمین‌ها تعداد نیروهای داعش در افغانستان حدود دو هزار نفر است، هرچند ارزیابی دقیق تعداد آنها به دلیل تلفات و استخدام نامشخص دشوار است.

تلاشی دوباره برای برقراری صلح در افغانستان
شماری از مذاکره‌کنندگان سیاسی ارشد طالبان در جریان سفر به پکن، با مقام‌های چین دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. هدف از انجام این ملاقات‌ها که به‌تازگی صورت گرفته، تلاش برای بازگرداندن صلح به افغانستان گزارش شده است. گفته شده این سفر به دعوت دولت چین انجام شده تا گروه طالبان برای پیشبرد صلح در افغانستان ترغیب شده و برای اجرای آن به جامعه بین‌المللی ملحق شود. به گزارش ایرنا و براساس اعلام رسانه‌های منطقه، سفر هيئت طالبان به چین شامل پنج نفر از مشاوران و مسئولان این گروه اعلام شده که ریاست آن را «عباس استانکزی» عضو ارشد دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر بر عهده داشته است.
اگرچه چین دراین‌باره اظهار نظر رسمی نکرده است اما دفتر طالبان در قطر سفر این هيئت به ریاست «استانکزی» به پکن را مورد تأیید قرار داده است و خبر آن نیز در رسانه‌هایی همچون اکسپرس‌تریبون پاکستان و ساوت‌چاینا از هنگ‌کنگ بازتاب داشته است. دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده است که این بخشی از تلاش‌های صورت‌گرفته برای گفت‌وگو با کشورهای مختلف اعم از آلمان، ‌نروژ، فرانسه، انگلیس و چند کشور همسایه است.

گفتنی است هيئت دیگری از گروه طالبان نیز از ٢٨ تیر الی اول مرداد ماه سال جاری به ریاست «عباس استانکزی» با هدف انجام گفت‌وگو و رایزنی با مقامات چین وارد پکن شده بودند. چین البته نوامبر سال ٢٠١٤ میلادی نیز میزبان گروهی دیگر از هيئت طالب بود که محور گفت‌وگوهای طرفین، روابط دوجانبه طالبان با چین و بیان مواضع طالبان در حوزه‌های مختلف اعلام شد. مقام‌های طالبان گفته‌اند که در تلاش هستند مذاکراتی گسترده درباره وضعیت افغانستان داشته باشند و به روند صلح در این کشور کمک کنند. هم‌زمان طالبان می‌گوید که چین یک کشور بزرگ و یکی از بازیگران کلیدی و مهم در فرایند صلح افغانستان است و برای همین از طالبان برای گفت‌وگو دعوت کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج