۴۹۷۰۲۴
۱۳ نظر
۵۰۱۰
۱۳ نظر
۵۰۱۰
پ

نه مشكل ازدواج حل شد، نه بيكاري

صد روز اول تمام شد و ۱۰۰ روز آخر باقي مانده است و از آن كليدي كه قرار بود در دولت تدبير و اميد مشكل جوانان را حل كند، جز حرف، آمار متناقض و امروز و فردا گفتن حاصل ديگري ديده نشد.

جوان نوشت: صد روز اول تمام شد و ۱۰۰ روز آخر باقي مانده است و از آن كليدي كه قرار بود در دولت تدبير و اميد مشكل جوانان را حل كند، جز حرف، آمار متناقض و امروز و فردا گفتن حاصل ديگري ديده نشد.
رئيس‌جمهور براي پيروزي در انتخابات يازدهم وعده‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي به مردم داد كه شايد يكي از مهم‌ترين آنها وعده اشتغال براي افراد تحصيلكرده و در حالت كلي‌تر روشن كردن بارقه اميد در دل جوانان بود. وي دقيقاً دو نقطه‌اي را هدف وعده‌هاي خود براي جوانان گرفت كه اتفاقاً درد اصلي براي آنها محسوب مي‌شد، يكي حل معضل بيكاري به خصوص براي قشر تحصيلكرده و ديگري مسئله مسكن به عنوان اولويت دوم بود و در حالت كلي اينگونه مي‌گفت كه «مشكل جوانان با كليد تدبير و اميد حل خواهد شد.» اما با نزديك شدن به پايان عمر دولت يازدهم و در آستانه انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري، از كليد مشكل‌گشاي دولت جز ارائه آمار متناقض حاصل ديگري ديده نمي‌شود.

دولتي كه پرچمدار افزايش بيكاري شد
در حالي كه دولت معتقد بود مشكل بيكاري سبب شده است از هر پنج ازدواج يكي به طلاق منجر شود و رونق اقتصادي و ريشه‌كن كردن بيكاري را راه گشا در اين مسير مي‌دانست، اما كار به جايي رسيد كه طبق آمارها، كابينه يازدهم پرچمدار افزايش بيكاري و البته كاهش ازدواج ميان جوان شد.
چنانكه روند افزايشي ازدواج در كشور كه تا سال 89 ادامه داشته است، از اين سال به دليل ورود سيل جمعيتي متولدان دهه 60 به سنين ازدواج، روندي نزولي گرفته است و همچنان اين وضعيت در سال 95 سقوط مي‌كند.
تحقيقات انجام شده دانشگاهي و همچنين مراكز پژوهشي، گوياي اين حقيقت است كه بيشتر جوانان به ازدواج تمايل دارند اما «اشتغال»، يكي از دغدغه‌هاي اصلي ذهني آنان قرار دارد.
موضوع مهمي كه دولت همان ابتدا وعده داد: «در حوزه مسائل اقتصادي زمينه‌اي فراهم خواهد شد كه گراني و تورم مهار شده و از طرفي كسب‌وكار آحاد جامعه به‌ويژه جوانان و بانوان نيز فراهم شود.» و خطاب به جوانان مي‌گفت: «من مي‌دانم شما از بيكاري رنج ‌مي‌بريد، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمي‌گرداند.» و «مسئله مسكن نيز در اولويت دوم جوانان است كه به آن توجه ويژه‌اي دارم.» توجه ويژه‌اي كه دولت در زمينه مسكن دم از آن مي‌زد نه‌تنها به مسكن‌‌سازي براي جوانان و خانوارها منتج نشد، بلكه واحدهاي مسكن مهر كه در دولت قبل بيش از نيمي از آن ساخته شده بود، همچنان تكميل نشده است و آنان كه در پيشگاه نمايندگان مردم در خانه ملت متعهد شدند كه پروژه مسكن مهر را به پايان برسانند، همچنان نيز وعده‌هاي جديدي براي تحويل آنها مي‌دهند و از زمين و زمان بهانه‌تراشي مي‌كنند.

وعده‌هاي ازدواجي دولت به جوانان
از گراني و تورم بي‌سابقه هم كه بگذريم، به بيكاري و وعده‌هاي ازدواجي مي‌رسيم كه هنوز هم تمامي ندارد. با وجود اينكه وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان نهادي برنامه‌ريز و متولي امور حوزه جوانان براي رفع مشكلات آنها محسوب مي‌شد، اما نه وزارت ورزش و جوانان و نه دولت هيچكدام توجهي به مسائل جوانان نداشتند تا جايي كه روحاني خود در اين زمينه به اصلاحات متوسل شد تا شايد كليد وزير جديد، طلسم جوانان را بازگشايي كند.
وي با معرفي دوباره نخستين گزينه خود براي وزارت ورزش و جوانان سعي بر ترميم زخمي كرد كه مدت‌هاست بر پيكره جمعيت جوان كشور سايه افكنده بود، قفلي كه در چند سال اخير نه‌تنها باز نشد، بلكه با انواع و اقسام اختلاف‌نظرها و لجبازي‌هاي كودكانه كه نه به مصلحت كشور و نه به مصلحت جامعه ورزش و جوانان و خانواده‌ها بود، به دور خودش زنجير و ريسمان پيچيد. در اين ميان تنها آنچه محقق شد، وام ازدواجي بود كه آن هم با فشار نمايندگان مجلس، به 10 ميليون رسيد كه بر همه روشن است، با وجود تورم و اوضاع بحراني اقتصاد در كشور، اين مبلغ نه‌تنها تأثيري بر زندگي جوانان نداشت، بلكه صف اين وام در دولت تدبير و اميد طولاني‌تر هم شد. سنديت اين حرف وقتي است كه رئيس بانك مركزي خود مي‌گويد در حال حاضر حدود 600 هزار نفر در صف دريافت وام ازدواج هستند، اما از آنجايي كه فضاي انتخاباتي بيان وعده‌هاي پوپوليستي را مي‌طلبد، باز هم به‌ رغم اينكه بانك‌ها كماكان براي اعطاي وام ازدواج 10 ميليون توماني، بهانه نداشتن منابع قرض‌الحسنه دارند، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از مذاكره براي پرداخت وام 40 ميليوني ازدواج خبر مي‌دهد !

وعده‌هاي نماديني دولت در آستانه انتخابات
حال در اوضاعي كه هيچ يك از وعده‌ها براي جوانان رنگ واقعيت نگرفته است و دولت با بهانه‌هاي واهي از تأكيدات رهبر معظم انقلاب نسبت به تسهيل ازدواج موفق و آسان براي همه دختران و پسران عبور مي‌كند، يكبار ديگر از به تعويق افتادن برگزاري جشنواره ملي ازدواج مي‌شنويم.
سريال دنباله‌داري كه با پايان هر فصل سال، وعده ماه بعد براي نمايش آن داده شد و آخرين وعده‌اي كه در مورد برگزاري اين جشنواره از سوي مدير كل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان داده شده بود، مربوط به برگزاري اين جشنواره در نيمه دوم اسفند ماه امسال بود كه نيمه دوم اسفند هم به پايان رسيد، اما خبري از برگزاري اين جشنواره نشد. هر چند برگزاري اين جشنواره‌ها شايد در عمل نتواند مشكلي از ازدواج جوانان را حل كند، اما به طور حتم همين اقدام نمادين هم اگر نزديك به انتخابات برگزار شود، ماندگاري بيشتري در ذهن جواناني دارد كه ديوار مشكلات اقتصادي، معيشتي، بيكاري و مسكن از هر سو آنها را احاطه كرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این تحلیل آبکی بدرد خودتون میخوره همینکه دکتر روحانی تونست افتضاحات اقتصادی دولت قبل رو جمع بکنه ازش ممنونیم

    • بدون نام

      یادش بخیر زمان احمدی نژاد چقدر ازدواج می کردیم . چقدر همه چی خوب بود. هر ماه می رفتیم دم عابر بانک چهل و پنج تومن یارانه می گرفتیم. نه بنزین گرون بود ، نه اجناس دقیقه به دقیقه بالا می رفت ، تحریم ها هم که فقط کاغذ پاره بودن و دارو و شیر راحت در دسترس بود . یادش بخیر. اون موقع ها اصلا بیکاری نبود . آقای احمدی نژاد همه مون رو گذاشته بود سرکار.

    • بدون نام

      دیگه هیچوقتم حل نمیشه

    • بدون نام

      کدوم مشکل حل شده

    • مهدی

      روحانی خودشو قایم کرده ویک مشت بیسواد را برای توجیه گرانی وبیکاری وورشکستگی وخجالت مردان وزنلن سرپرست خانوار نزد خانوا ده انداخته وسط وهمش روهم ربط میده به دولت قبل که مثلا فلان پول از نفت کجا رفت بله اون پولها بود که معیشت مردم با تورم دروغی که شما اعلام کردید چهل درصد ولی حدود چهل وپنج درصد ارزانتر ار الان که بازهم بیشرمانه اعلام میکنید تک رقمی است بود بله اون پولها بود که حقوق بازنشستگان بدبخت دو برابر شد اون پولها بود که شب عید به هر نفر هشتادو پنج هزار تومان پرداخت شد بله شب عید مردم با چه عشقی همراه خانواده در بازارها مشغول خرید بودند ولی من وامثال من باز نشسته هنوز عیدی وحقوق اسفند را نگرفته ایم باید شرمنده خانواده باشیم حالا شما برای ملت چکار کردید جز دلسوزی برای مدیران وتعین حقوق انچنانی وجز ایجاد گرانی افسار گسیخته در مورد بیکاری هم یک قلم بگم در اداره ما کشاغل بودم از سال هشتادوشش سیصدو چهل نفر از جوانان با دستور حاج محمود از پیمانکاری که پیمانکار خون انها را میمکید به صورت شرکتی استخدام شدند وخیلی از انها تشکیل خانواده ام دادهاند واین را در اداره های دیگر هم بسط بدهید ببینید چند هزار نفر اینچنین استخدام شده اند اونوقت شما با وقاحت بیکاری که از بی عرضه گی خودتان است را به دولت قبل ربط میدهید تا کی دروغ شرم داشته باشید راستی پولهای برگشتی از فرجام چه شد وکجا رفت

    • مهدی

      نزدیک 2ساله پیش لیسانس گرفتم ، هرجا رفتم کار نبود و استخدام هم نمی کردند ، بعضی جاها هم که داشتند نیروهاشون را کم می کردند ، از سر ناچاری 40 روزه با موتور مسافرکشی می کنیم ، با این وضع مگه دیوووووونم ازدواج کنم ، اصلا کی به من دختر میده ، نه کاری ، نه سرمایه ای ، نه آینده ای
      درسته میگن خدا روزی رسونه ولی هزینه ازدواج که یه شبه از آسمون فرستاده نمیشه پشت در خونمون
      درد ما جووونای پسر را کسی به غیر از خودمون نمی فهمه ، سخته 4،5 سال درس بخونی واسه هیچ ، سخته به هر دری می زنی نمیشه وقتی میای خونه پدرت از جوونیای خودش میگه و با حرفاش بهت می فهمونه که بلد نیستی یه کار پیدا کنی ، سخته روز به روز به سنت اضافه میشه و هنوز نمیتونی حتی به زن گرفتن فکر کنی ، سخته ...

    • بدون نام

      اف اف ما که الحمدالله شب وروز کار میکنیم ودرامدمون بخدا فقط در حد شکم پر کن هست ازبستیکه تورم بالا هست فقط از خدا میخوام مرضی گرفتارمون نکنه چون ریالی تو جیب ندارم که خرج دکتر و دوا بشه هردو دولت کاری برای ملت نکردن ..

    • بدون نام

      روحانی همه چیزرو درست کرد قدر روحانی رو بدونید**** ۹۶ باید دولتشو تحویل بده دیگه وعده های دروغین چهارسال پیش تموم شد یادش بخیر چقدر مردم رو بیچاره کرد.

    • بدون نام

      دولت تدبیر و امید نیست . دولت تضعیف امید هسته .
      نه چرخ سانترفیوژ میچرخه . نه چرخ اقتصاد میچرخه . نه چرخ زندگی مردم میچرخه . نه چرخ صنعت میچرخه . .......
      کجاست پس اون کلید دکتر .

    • هرگز

      ایران دیگه هیچ وقت اون ایران سال ۸۸و۸۹ نخواهد شد و نمیشود..هرگز

    • بدون نام

      نه مشکل ازدواج حل شد نه بیکاری.مواردی که روحانی قرار بود ۱۰۰روزه حل کنه و ۴ساله حل نکرد.روحانی تدبیر و امید متشکریم

    • بدون نام

      کاش احمدی نژاد و روحانی جفتشون برا انتخابات شرکت کنند اونوقت مردم نشون میدن که کیو میخوان.مردی که کلی کار برا مردم انجام داد یا کسی که با یه کلید و کلی دروغ ۴سال مردم رو بازی دادو هیچ کار مفیدی انجام نداد.روحانی به برجامش مینازه که هیچ سودی برا ایران نداشته

    • بدون نام

      کلید از همون روز اول گم شد...کلیدی نبود...بلکه قفل های بزرگتر اومد سر جاش... .ما جوونا داریم بدبخت میشیم...اثرات این موضوع رو 5 تا 10 سال دیگه مشاهده می کنیم...مگر اینکه آقا امام زمان ظهور کنه و فرجی بشه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج