۵۰۰۰۸۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نوروز؛ از ایران باستان تا امروز

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند گفت: ایرانیان باستان از نوروز به عنوان «ناوا سرِدا» به معنی سال نو یاد می‌کردند و مردمان ایرانی آسیای میانه در دوره‌های سعدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارجی، به معنای سال نو می‌نامیدند.

خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند گفت: ایرانیان باستان از نوروز به عنوان «ناوا سرِدا» به معنی سال نو یاد می‌کردند و مردمان ایرانی آسیای میانه در دوره‌های سعدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارجی، به معنای سال نو می‌نامیدند.

رؤیا نوروزی اظهارکرد: نوروز برابر با اول فروردین ماه(روزشمار خورشیدی)، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

وی با بیان اینکه ایران مهد آیین کهن و اصیلی است که هرکدام مناسبتی مشخص برای ایجاد داشته است، افزود: رسم‌ها و آیین‌های هر ملت برخاسته از باورها، فرهنگ، تاریخ، مکتب، شیوه‌ زندگی، شرایط جغرافیایی، اسطوره‌ها و سایر ریشه‌های آن سرزمین است.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند ادامه داد: هفت سین نوروز یکی از سنت‌های دیرینه پارسی است، این سنت از زمان باستان تا امروز همچنان جایگاه ویژه خود را نزد ایرانیان حفظ کرده و دارای معانی ویژه و نشانی از رمز و رازهای هوشمندانه زندگی بزرگان ما است.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: اعضای خانواده در لحظه ی تحویل سال، دور سفره هفت سین جمع شده و آرزوی سالی نیکو می‌کنند و به درگاه خداوند یگانه نیایش می‌کنند که برکات خود را شامل حال آن‌ها سازد.

نوروزی بیان کرد: امروزه واژه نوروز در زبان فارسی در دو معنی به‌کار می‌رود، معنای اول نوروز عام است که همان روز آغاز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) و آغاز سال نو است و دیگری روز ششم فروردین با نام «روز خرداد» است که نوروز خاص نامیده می‌شود.

سفره هفت سین

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: گزینه‌های هفت سین با رعایت پنج ویژگی انتخاب می‌شوند که نخستین شرط آن این است که اسم آن‌ها فارسی باشد.

نوروزی ادامه داد: شروع شدن با حرف سین، دارای ریشه گیاهی بودن، خوراکی بودن و اینکه نام آنها از واژه‌های ترکیبی (مانند سیرترشی) ساخته نشده باشد، نیز از دیگر ویژگی‌های اجزاء سازنده سفره هفت‌سین است.

وی بیان کرد: به این ترتیب خوان هفت سین با سیب، سیر، سماق، سرکه، سمنو، سبزی یا سبزه چیده می‌شود و گذاردن سنبل، سکه و سماور که نه خوراکی هستند و نه پارسی، هیچ حقیقت هفت سینی در اصل ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج