۵۱۰۵۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

بیانات مهم خطیب نماز جمعه تهران

آیت الله خاتمی: ما در قانون خط قرمز نداریم

خطیب جمعه تهران با برشمردن ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح بر قانون مداری رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: رئیس جمهور اصلح رئیس جمهوری است که خط قرمز نداشته باشد و خود را فراتر از قانون نداند، کسی که چنین بینشی دارد معلوم است نمی خواهد به قانون پایبند بماند.

خبرگزاری مهر: سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه امروز تهران در سخنانی با اشاره به آغاز فرآیند انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با ثبت نام کاندیداها در کشور اظهار داشت: فرآیند نام نویسی کاندیداها با آرامش و نشاط در حال انجام است و طبق آخرین گزارش ها تاکنون ۳۲۲ نفر برای ریاست جمهوری کاندیدا شده اند که البته باید ملتزم به قانون هم باشند.

وی افزود: معنای التزام به قانون این است که همان طور که قانون مشخص کرده در این عرصه شورای نگهبان فصل الخطاب است. هیچ جای دنیا چنین نیست که اگر کسی از راه برسد او را برای مسئولیت های کلیدی انتخاب کنند بلکه روال مشخصی دارد. از شورای نگهبان هم انتظار می رود روند تایید صلاحیت ها بر اساس قانون باشد.

وی افزود: یک حالت این است که شورای نگهبان صلاحیت افراد را احراز و تایید می کند حالت دوم این است که صلاحیت آنها احراز نمی شود یعنی نه نفی و نه احراز می شود. حالت سوم این است که اعلام می شود که این فرد برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد در دو مرحله آخر یعنی عدم احراز و احراز عدم صلاحیت قطعا شورای نگهبان فرد را رد صلاحیت می کند. مردم توجه دارند که این رد صلاحیت از ریاست جمهوری است چه بسا که این فرد برای پست های دیگر مثل وکالت یا وزارت یا سایر مسئولیت ها صلاحیت دارد. بنابراین رد صلاحیت در عرصه ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست.

خاتمی به مرحله بعد از تایید صلاحیت ها که همان مرحله تبلیغات کاندیداهاست، اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس باید فکری در این باره کنند زیرا تبلیغات پس از تایید صلاحیت ها باید باشد اما عملا دو سه ماه است که سفرهای تبلیغی شروع شده است بنابراین قانون باید طوری نوشته شود که قابل عمل باشد زیرا تبلیغات قانونی پس از اعلام تایید صلاحیت ها است.

خطیب جمعه تهران گفت: انتظار این است که تبلیغات کاندیداها از جنس جمهوری اسلامی باشد و این طور نباشد که کسی نظام را زیر سئوال ببرد در هیچ جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست. در آمریکا هم تبلیغات محدوده ای دارد. کسی که کاندیدا است نباید نظامی را که بر اساس آن وارد این عرصه شده است زیر سئوال ببرد.

وی گفت: قانون و ولایت اصول پذیرفته شده از سوی ملت است و نباید کاندیداها آن را زیر سئوال ببرند.

خاتمی یادآور شد: مردم ما با پیروزی انقلاب اسلامی هوشیار شده اند وقتی کاندیدایی پول فراوان و میلیاردی خرج کند مردم حق دارند بپرسند از کجا آمده است؟ در وضعیت کنونی اقتصادی هزینه۵-۶ میلیارد تومان برای تبلیغات موضوعی است که مردم درباره آن سئوال می کنند.

وی ادامه داد: هر کاندیدا ۱۰ساعت امکان معرفی خود از طریق رادیو و تلویزیون را دارد بنابراین چه نیازی به بنر و عکس و اسراف و تبذیر است. اسراف و تبذیر در شان کاندیداهای ریاست جمهوری نیست.

خاتمی گفت: اینکه عده ای سیاه نمایی کنند و بگویند ۳۵ سال است کشور ویرانه شده و می خواهیم آبادش کنیم هم دروغ است هم بی انصافی. ۳۵ سال است که در کشور تلاش و کار شده است. اینکه کاندیداها در نطق های تبلیغاتی به بیگانگان گرا بدهند که هوای ما را داشته باشید شایسته نیست خیلی بدبخت هستند افرادی که می خواهند با اعتماد به بیگانگان رای بیاورند. بدانند هر کاندیدایی که بیگانگان از او حمایت کنند از چشم ملت خواهد افتاد. البته این موضوع راه حل هم دارد اگر بیگانگان از کاندیاایی حمایت کردند آن کاندیدا باید بیانیه دهد و بگوید من ربطی به شما ندارم و به حمایت شما هم نیاز ندارم. در این صورت بیگانگان متوجه می شوند که این آقا ضد بیگانگان است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضور باشکوه مردم در انتخابات برای نظام بسیار اهمیت دارد، گفت: هر رایی که به صندوق ریخته می شود رای به نظام اسلامی است. در دوره های قبل و این دوره تلاش دشمن این است که یا انتخابات برگزار نشود یا اگر برگزار می شود شور انتخابات نباشد.

وی گفت: با القای تحریم انتخابات، بی فایده بودن انتخابات، آزاد نبودن انتخابات، تلاش دارند کاری کنند که فضای انتخابات پرشور نباشد اما مردم ما بصیر هستند، حماسه ساز هستند و به یاری خداوند ۲۴ خرداد حماسه بزرگ دیگری که دشمن را مبهوت و خیره می کند، خواهند آفرید.

خاتمی درباره انتخاب اصلح نیز گفت: انتخاب اصلح هم مبنای عقلی و هم مبنای شرعی دارد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان کف صلاحیت ها را می بیند اما انتخاب حداکثر با مردم است. یکی از ویژگی های رئیس جمهور اصلح این است که از بن جان، خداباور باشد و در شعاع خداباوری، نظام اسلامی را قبول داشته باشد.

خاتمی با تاکید بر اهمیت قانونمدار بودن رئیس جمهور اظهارداشت: رئیس جمهور نباید بگوید ما اختیارات نداریم. مگر قانون را مطالعه نکرده و اقدام به ثبت نام کرده است، اگر قانون را مطالعه کرده است قانون همان است که هست. کسی نباید باشد که خود را فراتر از قانون بداند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: رئیس جمهور نباید بگوید من خط قرمز دارم و اگر وارد این خط قرمز شوید با آن برخورد می کنم.

وی گفت: ما در قانون خط قرمز نداریم. خط قرمز ما خود قانون اساسی است. کسی که چنین بینشی دارد معلوم است که نمی خواهد به قانون پایبند باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: التزام عملی به ولایت باید دقیق باشد نه شعاری. سه قوه زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل می کنند. آقای کاندیدای محترم باید بداند اگر می تواند زیر نظر ولایت امر عمل کند کاندیدا شود. اگر نمی تواند نام نویسی نکند و اگر نام نویسی کرده انصراف دهد.

خاتمی با بیان اینکه کاندیدای ریاست جمهوری باید توان اداره کشور را داشته باشد، گفت: توان اداره کشور با این همه دشمن کار آسانی نیست رئیس جمهور باید مدیر و مدبر باشد و آینده را ببیند . روزمرگی برای یک رئیس جمهور سم است. روزمرگی در عرصه اقتصادی و تصمیم های آنی گرفتن و تغییر مداوم سیاست های اقتصادی به معنای فلج کردن کشور است. مدیر و مدبر کسی است که آینده را ببیند و پایبند به عقل جخمعی باشد.

وی گفت: بعضی ها در طول چند سال گذشته خود را عقل کل می دیدند، فکر می کردند چون رئیس جمهور شده اند تخصص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دینی پیدا می کنند. در حالیکه رئیس جمهور باید کسی باشد که اهل کار جمعی باشد.

وی به مرحله پس از انتخابات و تعیین رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: کاندیداهایی که رای نیاوردند باید به قانون تمکین کنند و اگر مواردی می بینند که خلاف صورت گرفته قانونی عمل کنند و فضای رقابت را به رفابت تبدیل کنند.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران سوریه اظهار داشت: اهانت به ساحت مقدس حجر شهید صحابه باوفای پیامبر و یار امیر المومنین اتفاق بدی بود که افتاد خوشبختانه در این عرصه علمای شیعه و اهل سنت وارد شده اند و یکصدا این اتفاق را محکوم کرده اند که این پدیده مبارکی است.

وی گفت: این کارها زاییده یک طرز تفکری به نام دین است که انگلیسی ها جریان وهابیت را در صد سال قبل ایجاد کردند. از جریان اهل سنت انتظار می رود که تاکید کنند که وهابیت ربطی به اهل سنت ندارد.

خاتمی درباره حمله اسرائیل به سوریه نیز گفت: آدم و عالم فهمیدند که جریان مخالف بشار اسد صهیونیستی است و بیش از دو سال است که صهیونیست ها ۴۰ هزار تروریست را به جان این دولت انداختند.

وی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا مدام در این دروع می دمید که دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده اما مقامات بین المللی با صراحت اعلام کردند که هیچ نشانه ای برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان دیده نشده است اما نشانه هایی وجود دارد که مخالفان با سلاح های اهدایی علیه مردم از سلاح شیمیایی استفاده کردند.

خاتمی از نمازگزاران خواست تا پس از اقامه نماز با حضور در تظاهرات اقدام استکبار و شیطانی وهابیت صورت گرفته در سوریه را محکوم کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درست است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج